Dames 2 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Dames 2 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Dames 2

Door: Willemien, Gerrie, Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

15 Februari 2012 | Oeganda, Kampala

Dames 2

Petra:
Met taxi driver Matt, die ik nog ken van mijn eerdere Uganda avonturen, aardig en bovenal betrouwbaar, naar Ivory gereden. Voor de nieuwe lezers onder jullie: Ivory is een 0-sterren hotelleke in Nansana en ik heb daar een paar maanden gewoond, toen ik werkte bij Bluesky. Echt Afrikaans: ’s morgens is het elke dag spannend: hebben we water en hebben we stroom en ’s avonds is het ook even spannend, want 9 van de 10 keer bestel je iets van de menukaart wat vervolgens niet voorhanden is. Maar goed, we kwamen daar aan en ik werd letterlijk in de armen gesloten, wat een enorm warm ontvangst, geweldig!! En jawel: er hing een bord met de mededeling: wireless internet, dus ik was heel erg verbaasd dus riep “wauwwww, you have internet”, en jawel je raadt het al: no, sorry the internet doesn’t work, it is broken, niet te geloven. Daarna naar Bluesky, super was het weer, maar daar moeten de dames maar wat meer over vertellen, voor hen is het tenslotte allemaal nieuw.
Vandaag zijn we naar de nieuwe Bluesky geweest en ook dat was zo gaaf, zie daarvoor onze foto’s en als ik het kan uploaden ook ons filmpje. Super wat er allemaal gedaan is.
Voor mij persoonlijk zijn er al veel emo-momenten geweest, ik word hier zo blij en voel me zo thuis in mijn Uganda!
We hebben vandaag ook uitgebreid met Godwin gesproken over alles, we hebben met zijn 3en vandaag een bijdrage gegeven om Bluesky weer te voorzien van nieuwe konijnen (voor het vlees en de verkoop) en nieuwe eenden (voor de eieren, verkoop en om het gras rondom Bluesky kort te houden. Dan (een van de jongeren die daar woont en helpt, en een jongen waarvoor ik altijd al een zwak heb gehad) zorgt voor de dieren en hij doet dit helemaal geweldig.
Namens Na Maono hebben we vandaag, nadat we de nieuwbouw hebben gezien, een behoorlijk bedrag beschikbaar gesteld voor de verdere bouw van de nieuwe Bluesky. We zijn hiervoor ook naar de bank geweest in Kampala en maken dit vandaag met internet bankieren over, dit is nl. de enige manier. Vonden ze heel bijzonder: want hier in Uganda kun je geen geld overmaken via internet bankieren?! Ze konden dan ook niet begrijpen dat in Nederland de banken zelfs gaan sluiten daardoor. Dus dat wordt geregeld en dat was voor ons allemaal ook weer een zwaar emomoment. Je ziet hier wat er mee gedaan wordt en je kunt echt helpen, dat voelt super.
Over het algemeen kan ik wel zien dat Uganda vooruit gaat, gelukkig. Het gaat niet zo snel maar ik kan duidelijk vooruitgang zien, dat is fijn.
Ik ben wel geschrokken van de benzineprijzen: deze zijn gigantisch: voor een liter benzine betaal je 1.40 euro en dat in een land waar het gemiddelde inkomen net onder de euro per dag ligt. Ik heb ook nog gesproken wat de gevolgen waren geweest van het vermoorden van Gadaffi: de bevolking was erg boos op de Amerikanen, want Gadaffi zorgt hier voor heel veel geld voor moskeeën, ziekenhuizen en scholen. Nu valt dit allemaal weg. Daardoor zijn de prijzen gigantisch gestegen want de regering mist dan natuurlijk veel inkomen. Nu is door de Amerikaanse regering blijkbaar toch wat geld gestort om de gemoederen te sussen. Voor de bevolking onderling waren er gelukkig geen schermutselingen. Morgen eerst even naar Bluesky en daarna met Godwin naar Kampala.

Gerrie
Wat een geweldige ervaring is dit
We hebben vandaag Petra bedankt voor de tijd die we nu al ervaren als heeeeeel bijzonder
Even een leukje:vandaag met de matatu naar de nieuwe bluesky. Je zit dan met 19 personen in zo’n busje en als er iemand ergens uitstapt kan er ook weer iemand in de bus, je zit dus met 4 man naast elkaar. Op deze manier kunnen er wel 21 personen in, terwijl er eigenlijk maar 14 in mogen!
Ik zat als 3de naast 2 dames –die naar een markt waren geweest en dus tassen vol met spullen mee hadden--en de hulp van de chauffeur. De dames moesten eruit dus ik moest ook uitstappen,de eerste dame die na mij uitstapte nam al haar tassen mee, de 2de dame was een heel stuk ouder en had wat moeite met haar tassen dus ik pakte haar tassen aan en iedereen in de taxi begon meteen te lachen en ik werd heel erg bedankt voor de hulp—dit zijn ze hier dus echt niet gewend. Een mzungu (blanke) die voor een Afrikaan werkt?!
Maar al bij al is het hier geweldig alleen wel heel erg warm.
Vandaag de school gezien: er is hier al enorm veel werk verzet en ik ben heel erg blij dat ik met het rijgen van kralen mijn steentje bij heb kunnen dragen
Groetjes


Willemien
Ik loop nu al over van al die ervaringen en we hebben nog zoveel voor de boeg, dat word wat:) Gisteren hebben we de ‘oude’ Bluesky gezien en vandaag de nieuwbouw. Wat een wezenlijk verschil aan ruimte die ze bij de nieuwbouw hebben t.o.v. de bestaande school. Een heerlijke ruimte, zowel in als buiten het gebouw. Foto’s zullen dit mogelijk wel duidelijk maken. Maar die weg er naar toe……dat is echt survivelen! Achterop de boda boda over een eindeloos lange weg, bergje op, bergje af. En dan heb ik het nog niet over de kuilen gehad.
Maar zowel de rit in de matatu over de hoofdweg als de tocht van en naar de nieuwe Bluesky is zo’n geweldige ervaring dat ik die voor geen goud had willen missen!!! Het grappige van de tocht met de boda boda is dat ik de brommer heb helpen omhoog duwen omdat het menneke waar ik achterop zat het amper voor elkaar kreeg:) We kregen hulp van degene waar Gerrie en Godwin achterop zaten maar na weer een stukje rijden stonden we alweer stil. Grote hilariteit alom van zowel ons vieren als van de andere twee jongens. Zoiets vergeet je ook nooit meer!!! Op naar het volgende avontuur: Kampala.
Liefs, Willemien.

Even nog wat voor de mannen: Gerrie is een beetje beschadigd met een geschaafde knie doordat ze viel, ik snap daar niets van op deze strak geplaveide paden. Willemien bleef met haar bovenbeen even hangen aan een goed afgewerkt stoeltje in de matatu. Nu zitten we samen aan een lekkers V&A, een Ugandees likeurtje van maar 20%. Jammie, jammie.

  • 15 Februari 2012 - 19:22

    Nena:

    het is leuk om dit allemaal te lezen, veel plezier nog!!

  • 15 Februari 2012 - 19:28

    Annelieke:

    Wat een belevenis zo allemaal,en wat leuk om te zien dat er al vorderingen zijn.
    Toppie!!

  • 15 Februari 2012 - 19:44

    Claire:

    Petra, een bord 'wireless internet' - dat is toch fantastisch? ... Zit je in elk geval beter dan bij de buren, die hebben vast noch zo'n duur bord, noch internet...!
    Wat heerlijk om te lezen wat je nu allemaal weer meemaakt! Het klinkt alsof Blusky echt heel hard groeit, wat mooi! Drink er nog een V&A'tje op van mij!

  • 15 Februari 2012 - 20:02

    Oscar:

    Wat goed om te zien dat de bouw zo hard gaat. Dames, geniet vooral heel erg van Oeganda.

  • 15 Februari 2012 - 21:23

    Jeanne Sanders:

    Wauw geweldig wat jullie meemaken. Ik blijf jullie verslagen volgen en hoor graag je ervaringen als je terug bent Willemien. Een hele fijne tijd daar, met veel nieuwe ontdekkingen, en mogelijkheden.
    Groetjes, harteknuffel, Jeanne

  • 15 Februari 2012 - 21:48

    Kristel:

    Leuke verhalen, en leuke en mooie foto's! En leuk om die foto van mama te zien achterop die boda boda! hahahaha.
    En die kleine schattige negertjes!
    X Kristel

  • 15 Februari 2012 - 22:39

    Inge:

    Weer genoeg meegemaakt! Wat een mooi project is die Bluesky :-)
    En zo'n V&A'tje (even moeten googelen wat het precies is...) maakt de ongemakken vast weer goed. Proost!!

  • 16 Februari 2012 - 01:32

    Johan:

    Fijn om mijn lieverd weer even gehoord te hebben !!! Ik geloof echt dat wat jullie zien en mee- maken dat dit heel moeilijk uit te leggen is. Ik vindt het heel bijzonder dat jullie dit met elkaar mogen beleven. Lieverds geniet ervan dat jullie zo'n goed werk verzetten !!!
    Liefs Johan

  • 16 Februari 2012 - 06:58

    Ria.:

    Was weer n leuk verslag van jullie. En zal wel n goed gevoel geven dat jullie werk gestalte krijgt.Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben samen. Kijk al weer uit naar jullie volgend reisverslag....
    Enne Gerrie kijk je wel n beetje uit?

  • 16 Februari 2012 - 07:15

    Cor:

    wat fijn dat het fijn met jullie gaat, belevenissen om nooit te vergeten, prachtig.
    ik zal vlug nog een keer bellen.

  • 16 Februari 2012 - 11:48

    Nico:

    Hoi meiden
    hartstikke mooi om te zien hoe de bouw vordert
    ik vraag me af WAT doe ik hier en ben stik jaloers

    Geniet er van want dit vergeet je nooit meer
    Gr NICO

  • 16 Februari 2012 - 13:33

    Kriek:

    Wat leuk Petra, dat niet alleen jij enthousiast bent, maar ook je reisgenoten. Dat zal je goed doen. Allemaal weer heel spannend. En duidelijk grote vooruitgang in jullie projecten. Fijn dat het zo goed verloopt en welverdient. Geniet maar lekker verder. Hier is de sneeuw in eenmum verdwenen. Nu is het grijs. Maar twee staartmezen aan je pindasnoer. Liefs van Kriek

  • 16 Februari 2012 - 21:20

    Nicole:

    mijn moeder op de scooter?
    goed hoor, haha op de foto te zien vond je dat ook wel beetje eng?
    dan zal het bij mij achterop wel minder eng zijn toch?
    hihi, door die foto's krijg je er al een beeld bij hoe het daar is, ziet er mooi uit!
    geniet er maar van! xx nicole

  • 16 Februari 2012 - 22:40

    Perry:

    Wat een positief verslag van jullie ervaringen, ook die "bulten" hebben jullie overleefd!
    Succes, groetjes en ... geniet ze!
    Perry.

  • 20 Februari 2012 - 12:25

    Marianne Smets:

    Op een brommertje Uganda door met kuilen in de weg!! Je achterste zal wel geleden hebben, Willemien. Maar lol heb je wel gehad, en de hulp zal zeker welkom zijn geweest voor het ´menneke´.
    Ook het helpen met de tassen is voor deze mensen raar, misschien dat geen een blanke het doet. Toch leuk de reakie van de mensen in de bus.

  • 21 Februari 2012 - 11:11

    Janneke:

    Ziet er geweldig uit op zon bodha(hoop dat ik t goed schrijf) dat is al een hele ervaring op zich, en dan dat likeurtje !! Dat zou ik ook wel eens willen proeven( hint hint) ik ben dol op likeurtjes

  • 22 Februari 2012 - 13:21

    Miranda:

    Hey dames,

    Ik heb vandaag ´mijn momentje´ gepakt en ben alle verslagen eens rustig en goed aan het doorlezen. Wat een vorderingen!!! Geweldig!!!
    Ga zo door!!!
    Liefs Miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 146989

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: