-10- - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu -10- - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

-10-

Door: Nico en Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

12 Maart 2014 | Oeganda, Entebbe

-10-

Vandaag naar Mombasa geweest met de matatu. Misschien hebben we het al meer verteld hoor, maar er is zo’n gigantisch verschil tussen mensen uit Uganda en mensen uit Kenia en vandaag werd dat weer bevestigd. Met een ongeduldig, bijna agressieve benadering proberen ze mensen in hun matatu te krijgen en wordt er letterlijk aan je getrokken. Ook op de markt merk je deze manier van verkoop. Niet fijn. In een rustiger deel van de stad is het wel wat minder maar het is toch anders. Bijna respectloos, natuurlijk is dit anders naar blanken, maar ook tegen de lokale bevolking is het niet echt vriendelijk. In Old Mombasa, een wijk met vnml. moslims is de benadering naar toeristen toe ronduit onbeschoft. Men ziet je echt als een wandelende geldautomaat. Maar goed, inmiddels weten we een beetje de weg en hoe daarmee om te gaan, maar een half dagje stad is weer voldoende.
We vinden het ook vies, er ligt veel vuilnis naast de weg, we passeerde een vuilnisbelt en het blijft mensonterend als je daar hele gezinnen gehuisvest ziet, je went er nooit aan, ben ik bang. Maar hier in ons hotelleke zijn de mensen echt heel aardig en vriendelijk en hier in Mtwapa kunnen we gewoon over straat, ook ’s avonds. Men roept wel, maar zijn niet onbeleefd. Het onderhandelen over de prijs blijft natuurlijk een hot item, overal moet dat!!
Nico is even naar de kapper geweest en die vroeg (ongerekend) 5 euro, Nico vond dit grappig en zei dat dit veel te veel was en liet zien dat hij maar 1,50 euro bij had. Na wat over en weer gepraat is hij geknipt voor 1,50 euro. Van te voren hadden we de normale prijs van een haircut gevraagd in ons hotel. 1 tot 2 euro werd ons gezegd, dus….
Vanmiddag even een duik genomen in het zwembad, nou ja duik.. het is een groot ligbad eigenlijk maar heerlijk, je koelt er echter niet echt vanaf want het water is schat ik 25 graden dezelfde temperatuur als onze airco. Toch voel je dit als fris.
Waar we ook nog steeds niet aan kunnen wennen is het volgende: er zijn hier ontzettend veel blanke mannen en (dikke) blanke vrouwen van middelbare leeftijd 50,60 maar ook 70-jarige. Deze mannen lopen hier dan rond met erg jonge lokale meisjes, we weten van Antony dat er gezinnen zijn die hun dochter naar het strand sturen om deze mannen van dienst te zijn. In veel hotels worden ze niet toegestaan maar als je voldoende geld hebt kun je natuurlijk overal terecht. Ook die vrouwen, niet normaal, plaatsvervangende schaamte omdat wij ook blank zijn: deze vrouwen hebben dan een lokale jonge man van rond de 20, strak in het pak zal ik maar zeggen. (en daarmee bedoel ik niet hun kleding) die dan ervoor zorgen dat de vrouwen “veilig”over straat kunnen, ja dat is ook….. Ook op het strand vandaag werden we er beide onpasselijk van. Deze vrouwen zijn dan in bikini, tussenin zit dan een kolossale buik die dan verwend worden door hun toyboy. Het is niet te geloven. Ook vandaag hier in het hotel (deze mensen logeren hier niet, maar komen slechts gebruik maken van het zwembad) was er een italiaanse man van rond de 70 zwemles aan het geven aan een jonge lokale schone. Jaja zwemles: nooit geweten dat je dan het bovenlichaam met beide handen vast moet houden. Hij vertelde in heel slecht engels wat ze allemaal moest doen en dat hij enorm veel ervaring in zwemmen had. Daarna wilde hij graag dat zij met hem meeging omdat hij iemand nodig had om mee te praten de komende twee maanden, want zolang zou hij blijven. Zij gaf aan naar huis te willen en ik mag hopen dat ze dat ook gedaan heeft. Het liefst zou je ingrijpen, maar dat is ook moeilijk. Armoede maakt alles mogelijk. Na de bomaanslag in Nairobi afgelopen jaar is het toerisme weer terug gelopen dus mensen doen alles om wat extra te verdienen. Het is een gigantische cirkel die terug blijft komen. En ja dan komt er ook nog corruptie bij, de politie laat alles oogluikend toe. Triest maar waar. We misen hier ook de diversiteit van de kleurrijke vogels en vlinders van Oeganda. Hier zitten alleen kraaien, heel veel.
Maar wij zien hier nu maar een klein stukje van Kenia en volgens Anthony is de mentaliteit hier helemaal anders. Morgen gaan we met de bus naar Nairobi en dan zijn we er weer bijna.
Nico: hoi dan eindelijk iets van mij maar ja ons peet ken beter schrijven as ik.
Toen wij in Kenia aankwamen en naar onze verblijfplaats gingen dachten wij, wat is hier gebeurd!!! De doorgaande weg van Mombassa naar het weeshuis leek heeeeeeel erg schoon en opgeruimd. Maaaaaaaaar als je dan door de dorpen rijd is het toch anders als het ware!!!!!!!!.Als je ziet wat hier langs de weg ligt: het is een grote vuilnisbelt en als je land inwaarts gaat is het om tranen in je ogen te krijgen vuil vuil vuil en nog eens vuil.
Maar ja hier hebben ze geen ophaaldienst en de lokale bevolking heeft geen idee wat ze het milieu aandoen. Dat komt ook doordat ze weinig of geen opleiding (nog geen lagere school) hebben en alles doen om te overleven dus who cares.
Vandaag zag ik een 3000liter tank die bedoeld is voor de water voorziening van een soort flat maar die liep over omdat de tank vol zat. AAN DE ANDERE KANT VAN DE STRAAT WONEN MENSEN DIE WATER MOETEN KOPEN PER DAG VAN EEN WATERDRAGER die amper rond kunnen komen van de dag opbrengst van hun winkeltje.
Kortom hier is nog heeeeeeeeel veel te doen.
Wij zijn er ons van bewust dat we hier of in Oeganda niet alles kunnen veranderen maar we zijn er WEL van overtuigd dat wat we doen voor toch nog veel mensen (volwassenen en kinderen) veel betekend : integratie en ontwikkeling in Oeganda,en onderwijs voor de aller armsten,die betaald word door de rijksten (en dat niet weten) straks in de school van Anthony.
Morgen weer naar huis en ik bedank iedereen voor de reacties en steun het voelt heel goed (om maar met ons Peet de woorden te zeggen) Houdoe en tot volgende week
Nico en Petra

• 12 Maart 2014 - 17:42

Nies Vroegh:

Hallo Noco en Petra, de reis zit er weer op, jullie hebben veel gedaan en veel gezien.
    Ik wil jullie een fijne terug reis wensen, en hopelijk tot gauw. Xx

• 12 Maart 2014 - 21:03

Gerrie Bond:

Heel erg bedankt voor alle mooie verslagen van jullie reis.
    Zo krijgen we hier wel een goede indruk hoe het nu in beide landen gaat.
    Goede reis terug en tot snel groetjes Gerrie

• 12 Maart 2014 - 23:19

Corien:

Fijne terugreis, wat is er weer veel gebeurt om op terug te kijken! Goed om jullie weer te zien. Tot snel!
    Warme groetjes, Corien

• 13 Maart 2014 - 10:48

VSO1:

Wij vinden dat jullie goed bezig zijn.

• 13 Maart 2014 - 19:16

Christ En Ria Vos:

Hallo Petra en Nico
    Wij hebben met veel belangstelling jullie reisverslagen gelezen en hebben de conclusie getrokken dat jullie beiden er ook zeer enthousiast mee bezig zijn .En wij weten dan ook zeker dat dat onze giften niet voor niets zijn geweest en er zeker niets aan de strijkstok blijft hangen Ga zo door wij blijven jullie steunen en waar mogelijk via de stichting volgen met al jullie activiteiten.
    Mogelijk tot ziens op een voor jullie wel bekende camping
    Een zeer goede thuisreis en de groetjes van
    Christ en Ria Vos

• 14 Maart 2014 - 01:26

Jita Veeman:

Hallo Petra en Nico,
    Ben er eens even voor gaan zitten en heb in een ruk al jullie reisverslagen gelezen. Zo leuk en herkenbaar; jullie enthousiasme, betrokkenheid en oprechte aandacht voor de mensen alhier. Ben heel blij en opgelucht voor jullie dat jullie project zo goed loopt. Dat is zoals jullie weten hier zeker geen vanzelfsprekendheid.
    Vond het erg plezierig jullie weer gezien en gesproken te hebben en zeer gezellig dat jullie bijna een week lang mijn buurtjes waren hier in Mengo. Op dit moment zitten jullie in het vliegtuig en ik hoop dat jullie een voorspoedige vlucht hebben. Elders in de wereld zijn ze al meer dan 5 dagen op zoek naar een verloren geraakt toestel. Dus een veilige thuisreis wens ik jullie ten zeerste!!!
    Wij proberen hier verder te gaan in Uganda nu de anti-homowet daadwerkelijk is ingevoerd. Alsof ik in een zeer "slechte" film zit. Gelukkig is er onder de eigen bevolking een groep opgestaan die deze nieuwe wet ten zeerste bekritiseert met prominente leden zoals de directeur van de Daily Monitor en enkele professoren van Makerere University. We zullen zien hoe het verder gaat verlopen........
    Graag wil ik jullie nog hartelijk bedanken voor de gezellige en smakelijke lunch ter ere van je verjaardag, Petra. Helaas vanwege mijn drukke "dierenambulancedag" een dag te laat, maar daarom niet minder leuk en gezellig.
    Geniet van het thuiskomen en het mooie voorjaarsweer (zo vertelde men mij) en hopelijk zien we elkaar hier in Uganda het volgende jaar weer.
    Heel veel succes met jullie geweldige inzet voor Blue Sky!!! (gericht aan het voltallige bestuur)
    Warme groet,
    Jita