Uganda 2016-3 - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 2016-3 - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 2016-3

Door: Willemien, Gerrie Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

05 Februari 2016 | Oeganda, Nansana

Petra:
Onvoorstelbaar!!!!
We zijn afgelopen maandag aangekomen bij Bluesky. Dit was ook weer de eerste dag na de term. Een term is een periode van 10 weken in het Ugandese onderwijs. Een schooljaar begint dan na de kerstvakantie dus vanaf 1 februari.
Maar……op 18 februari zijn er verkiezingen voor de president en voor het parlement. De ugandese regering wil zoveel mogelijk mensen de kans geven om te stemmen. Daarom werd besloten om directeuren van alle scholen in Uganda een sms te sturen met de mededeling dat ze de scholen gesloten moeten houden tot na de verkiezingen. De scholen mogen pas weer open op 21 februari!!!! Dit is niet te geloven, dus alle basis-, voorgezet onderwijs, universiteiten, en privé scholen moeten dicht blijven. Het schooljaar wordt gewoon ingekort met drie weken terwijl de eisen voor het examen gewoon blijven?? Wij kunnen ons daar echt geen voorstelling bij maken, maar zo werkt het hier.
Het was voor ons nogal een schok omdat we echt met de lessen “mee zouden draaien”om te zien hoe alles gaat. De avondschool zoals vorig jaar opgezet gaat gelukkig wel door voor Bluesky omdat dit alleen voor de lokale bevolking is. Heel fijn om dat te zien.
We wijzigen enigszins onze plannen om ook een paar dagen in Nansana te zijn om van daaruit ons internet te regelen, want ook de dongel die ik vorig jaar gekocht heb (met de belofte dat die altijd zou werken) doet het niet en dat willen we zo snel mogelijk regelen.
Daarom nu een korte impressie wat voor stappen er genomen moeten worden om internet of telefoon te regelen: je moet je registreren: naam,adres, paspoortgegevens en ze maken een foto van je. Dan moeten hun deze gegevens in hun tablet zetten. Nou dat is een ding: op hun tablet moeten ze op een gegeven moment het land ingeven, in mijn geval dus Nederland of Holland, maar deze landen zijn niet bekend?? Liechtenstein bijvoorbeeld wel??? Ik heb ook even gezocht op hun tablet en het enige wat er staat als land is DUTCH. Ik heb proberen uit te leggen dat Dutch onze taal is in het engels maar helaas dat komt dan niet binnen. Wij komen dus van Dutch. Maar goed we hebben inmiddels telefoon en internet dus we zijn weer volledig bij de tijd.

Hoi allemaal
Ik zal even een impressie geven hoe een dag hier eruit ziet
Wakker worden en even je wassen ,wassen kan met een grote bak en een kopje ,je loopt naar de pomp en pakt water, ja koud dus. Je gaat naar een hokje naast de wc en giet het water over je heen.
Na de douche wacht je op eten, vaak willen ze eerst de dieren voeren voordat ze aan het ontbijt beginnen. Gelukkig is Max hier Max is een jongen van 21 jaar uit Duitsland die hier 1 jaar stage loopt. Hij was zo attent om voor ons het ontbijt te regelen anders hadden we denk ik wel tot 12 uur moeten wachten. Na het ontbijt en koffie zijn er tot nu toe veel besprekingen geweest of hebben we gewacht op iemand waar we een bespreking mee zouden hebben.
Ondertussen gaan de geiten naar een ander veld
Tussen de middag rond 14,00 uur krijgen we de lunch. En vol bord rijst of spaghetti met aardappels en zo veel dat we het eigenlijk nooit op kunnen.
In de middag kunnen we even wat lezen haken of iets anders doen
Het leven is hier erg rustig zelfs het lopen gaat langzaam.
Ondertussen zien we dat er vaak dezelfde personen water komen halen
De meeste hebben 5 jerrycans bij zich, ze vullen deze zetten een grote stok onder het zadel en zetten de stok vast in de grond zodat de fiets stevig staat,er gaan 2 jerrycans met een andere stok aan de zijkanten van de fiets 2 jerrycans op de bagage drager en 1 voor onder de stang.
Laat in de middag is het verzorgen van de dieren erg belangrijk, de geiten worden weer opgehaald en alles krijgt eten en drinken. Vooral het grote varken maakt dan een hels kabaal.
Ze hebben inmiddels erg veel dieren, geiten,kippen,varkens,biggetjes,konijnen en eenden
Ze worden erg goed verzorgt en zien er ook goed uit alleen 1 geit is ziek en krijgt nu medicatie
Nou en dan wordt er bedacht wat het avond eten gaat worden. Er wordt een soort spinazie ergens van het land gehaald en de krielaardappels worden geschild je kunt je dus voorstellen dat dit ook niet zomaar klaar is
Na 21.00 uur wordt er dan avond eten gegeten en krijg je weer een super vol bord
Ze eten hier vaak spaghetti met aardappels soms dus met die spinazie en heel soms met een stukje kip. Het eten is erg lekker
De dag gaat zo voorbij en soms denk ik dan wat hebben we nu eigenlijk gedaan maar uiteindelijk is er de afgelopen dagen heel veel gedaan met vooral bespreken wat er zoal nodig is en het verder uitwerken van dat alles
Godwin is niet iemand die snel laat zien dat hij blij is maar woensdag heeft hij dit wel laten merken door ons een heerlijke maaltijd voor te zetten
Heel veel groetjes
Gerrie

Willemien:
Heel blij ben ik!!!
Want ondanks dat de kinderen niet op school waren hebben we onze tijd erg nuttig kunnen besteden en valt, zoals altijd, hier pas alles op z’n plaats.
In ons 5-jaren plan staat voor dit laatste jaar o.a. de aanschaf van een nieuw bandschuurmachine. Voor uitbreiding van de lessen waarin gebruik gemaakt wordt van laptops, printer en beamer en voor de visualisatie van stappenplan ook nog een lamineerapparaat is het noodzakelijk dat er twee extra zonnepanelen komen.
Een plan voor deze week hadden we eigenlijk niet, behalve dat we bij de lessen aanwezig zouden zijn.
Maar ik zal vertellen waarom we woensdagavond zo’n feestmaal hebben gekregen:

Tijdens onze gesprekken kwam ook naar voren dat het veilig zou zijn om extra verlichting aan te schaffen voor buiten. Dan zie je ook weer er op het terrein komt.
Ook waren we aan het hannesen met oplaadbare solarlampen als we ’s avonds in het donker verder gingen met onze besprekingen en tijdens het eten. Wij willen namelijk graag buiten zitten terwijl de Ugandezen liefst binnen zijn.
Vorig jaar was dat natuurlijk ook al zo maar toen hebben we er niet zo’n acht op geslagen.

We zien ook de mensen uit het dorp ’s avonds in het pikdonker nog water komen halen. We zien dan nog net een shirt voorbij komen of wat witte tanden als ze naar ons lachen maar verder is het een groot zwart gat. En de weg langs het huis ligt vol kuilen en stenen.

En zo ontstond het idee om het hele gebouw te verlichten!
Bij het opperen van dat idee gingen ook de ogen van Godwin glimmen. Dat was voor ons voldoende om te zien dat ook hij hier heel blij mee zou zijn. Het blijft nog steeds moeilijk voor hem om zich te uiten en hij blijft ook altijd erg bescheiden en afwachtend.
Aangezien we alle tijd hadden om het idee uit te werken was er woensdagochtend al iemand gekomen om de situatie te bekijken en te bespreken. Er zou voldoende stroom zijn voor alle praktijklessen en dan zou het hele gebouw inclusief de kindergarten en de toiletten verlicht zijn. Het was erg spannend op wat voor kosten het uit zou komen. Maar met een totaal bedrag van €1700 en met de wetenschap dat we genoeg sponsorgeld achter de hand hadden was de deal snel gemaakt.

Godwin was de hele dag in de zevende hemel. Hij was zich steeds aan het voorstellen hoe het er allemaal uit zou gaan zien en hij bleef glimlachen.
Hoe blij hij was wilde hij aan ons laten merken door ons uit te nodigen aan een zeer sfeervol gedekte tafel met kaarslicht en mooie muziek en een tafel vol eten. Een mooie afsluiting van een vruchtbare dag.

Aanvulling door Petra:
Er is zo’n wederzijds vertrouwen dat we iedere keer weer goed overleg hebben. Echt heel fijn. In Uganda wordt de elektriciteit door de overheid vertrekt maar 80% van de tijd werkt het niet terwijl de kosten gewoon doorlopen. Op de plaats waar Bluesky is kan sowieso geen elektriciteit komen omdat het zo afgelegen is en zijn daarom erg geholpen met zonnepanelen. Bluesky heeft nu al een belangrijke positie in de samenleving: doordat er nu een waterput is, is het voor de lokale bevolking makkelijker en sneller geworden om water te krijgen. Ook zijn er in de buurt veel mensen die stenen maken van klei. De fietser met zijn vijf kannen waar Gerrie over vertelde maakt zelf ook stenen. Hij kan nu meer produceren doordat er water dichtbij is. En doordat er voortaan voldoende elektriciteit is komen veel mensen de telefoon opladen.
Al met al geweldig want “onze leerlingen” worden nu gezien tijdens hun werk en helpen mee met de waterpomp en zorgen voor de telefoons. Dit is de integratie die wij voor ogen hadden en wie weet kunnen we dit in de toekomst nog verder uitbreiden met het verkopen van groenten/fruit eieren enz.
En voor Gerrie zou het heel fijn zijn als de weg naar het toilet verlicht wordt zodat ze zelfstandig kan gaan plassen.
Komende zaterdag hebben we een feestdag, dan komen alle ouders en 7 leerlingen van de special need- klas naar Bluesky en zij krijgen dan een soort diploma omdat zij officieel klaar zijn met school. Deze jongeren met een verstandelijke beperking zullen wel aan Bluesky verbonden blijven en gaan dan werken in de tuin, keuken en in de kleine werkplaats. Deze werkplaats is een stukje verder en daar wordt echt productiewerk gedaan met het maken van handgemaakte artikelen en het maken van stenen die er straks voor moeten zorgen dat Bluesky zelfvoorzienend wordt. De ouders van deze “oud-leerlingen” betalen een vergoeding voor kost en inwoning voor hun zoon of dochter. Deze oud- leerlingen krijgen een kleine vergoeding voor hun werk en zijn in feite werknemer. Super.
Nu moet ik me even voorbereiden om een speech te houden voor al deze ouders, spannend!!!!
Volgende keer alle details.