Uganda 2016-10 - Reisverslag uit Kakiri, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 2016-10 - Reisverslag uit Kakiri, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 2016-10

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

26 Februari 2016 | Oeganda, Kakiri


Dit wordt dan zo’n beetje het laatste verhaal van 2016.
Donderdag:
Gisteravond hebben we gegeten en omdat het mijn laatste dag was had Godwin kip gebakken, Joseline en Charles hadden een rauwkost salade gemaakt met aardappels en ik had nog even een spaghetti gemaakt op zijn Ugandees. D.w.z. uitje, knoflook, tomaatje en paprika bakken in de pan, dan water erbij, dan de spaghetti erbij en aan de kook brengen. Als het water verdampt is, dan is alles klaar. Lekker maar duurt even iets langer dan bij ons. Maar heel lief van iedereen dat er zoveel moeite gedaan was, heel gezellig ook om iedere keer weer met zijn allen aan een tafel te zitten, voelt een beetje als familie, ze noemen het eten zoals Petra, haha,
Vanmorgen opgestaan in de regen, dat is een goed teken want volgens de Ugandezen breng je geluk als het regent op je dag van aankomst of vertrek. Nou dat is te hopen.
Vandaag kwamen dan de eerste leerlingen voor de kindergarten en de primary naar school. Het waren er nog niet veel maar die er waren zagen er ontzettend blij uit. Dat kan ik geloven, na drie maanden thuis. Ook ouders zullen blij zijn, denk ik.
Heel bijzonder, van de week had ik al voorgesteld om de school te poetsen voor de leerlingen kwamen, dat was niet nodig, nou weet ik waarom. Alle leerlingen werkte vanmorgen samen om alles weer spik en span op orde te brengen, de kleintjes geholpen door de grotere en de twee leerkrachten die alles coördineren. Echt heel gaaf om te zien. Godwin verwelkomde alle nieuwe leerlingen die als ze aankomen onder een afdak op een boomstronk wachten tot ze binnen kunnen om 9.00 uur. Helaas heb ik nog geen special need leerlingen gezien, niets aan te doen.
Mijn taxi zou om 11.00 uur komen, maar ja je raadt het al: het werd iets later!! Kwart voor één want er was file onderweg. Niet zo heel erg hoor ik ben er inmiddels aan gewend.
Onderweg nog een foto gemaakt van het vervoer van een geit op een boda, dat is niet zo abnormaal maar deze was op een bijzondere manier bevestigd. Onvoorstelbaar, de geit was om de middel van de bestuurder gebonden. Bij ons zou je meteen gearresteerd worden maar ja hier is het effe anders. Je koopt een geit en die moet mee naar huis dus…..
Rond half vier was ik in Entebbe. In het Gorilla African guesthouse en daar hadden ze voor mij, ik ben inmiddels vaste gast, een kamer in de nieuwbouw geregeld. Heerlijk: een fatsoenlijke lekker luie stoel, warme douche, wifi en een colaatje. Mijn dag kan niet meer stuk. Dit is dan echt genieten!! Heb nu ook tijd om alle whatappjes te beantwoorden. Heel fijn. Een ding is me echter niet helemaal duidelijk,: ik heb een warme douche maar er hangt maar een half douchegordijn, het nut daarvan gaat volledig aan mij voorbij, de onderste helft is eraf geknipt, misschien hangt het er alleen maar als decoratie?
Vandaag doe ik alles heel rustig aan op afri-tempo, zal ik maar zeggen. Morgen ga ik even met een boda naar het centrum van Entebbe, een leuke stad, schoon en gelegen aan het Victoriameer én op een kwartiertje rijden van het vliegveld. Wat wil een mens nog meer?
Vrijdag: vanmorgen weer een heerlijke warme douche gehad, als ontbijt pannenkoeken met fruit. Toen met een boda naar de handcraft village, een plek met heel veel winkeltjes waar souveniers/handgemaakt artikelen worden verkocht. Altijd leuk, anders dan in Kampala waar ook zo’n handcraft village is. Hier is alles schoon en stofvrij. Daarna naar Victoria Mall, een groot winkelcentrum pas gebouwd. Hier zit Javas, een restaurant keten die ook in Kampala zit. Veel expats, vrijwilligers en toeristen gaan hier eten omdat het toch een beetje “westers” is.. Hier een heerlijke blue lagoon besteld, een sapje van allerlei vruchten met ijsblokjes, jammie. Ook heb ik daar een salade besteld om mee te nemen voor de lunch vanmiddag. Super de luxe En dat alles voor 8 euro samen, wat volgens afrikaanse begrippen ontzettend duur is.
Terug naar het guesthouse met een boda. Een gedeelte van het guesthouse is nieuwbouw, het gedeelte waar ik nu zit is pas opgeleverd en een ander deel zijn ze nog druk mee bezig. Het ziet er schitterend uit met een grasdak. Ik vroeg of ik even wat foto’s kon nemen van het dak en kreeg meteen volledige uitleg en een rondleiding..
Ik heb wat foto’s gemaakt door de ladder op te klimmen. Gaaf. Wat is dit toch fijn, mensen zijn zo aardig en vinden het ontzettend leuk als je belangstelling hebt voor hun werk. Wie vindt die niet leuk trouwens? Toch is er een verschil; de rest van de middag hebben ze gezongen tijdens het werken, daar wordt je blij van.
Kortom, strak plan geweest om hier mijn maandje Oeganda af te sluiten. Dank jullie wel voor alle lieve reactie op deze site en op facebook. Morgenvroeg om 4.55 uur vertrekt mijn vliegtuig dus wordt een kort nachtje.

Tot gauw
xxx
Petra

  • 01 Maart 2016 - 14:56

    Diny Louwers:

    Beste Petra ,Beter laat dan nooit .Ik heb je afscheid van Blueskye gelezen .Je bent met veel gevoelens vertrokken .Wat een herinneringen breng je mee naar huis ! het zal even wennen zijn jn hetl .leven van alledag . Ik heb genoten van jullie rei.sverslagen. Bedankt ! Bedank ook Willemien en Gerrie

  • 08 Maart 2016 - 23:06

    Jita Veeman:

    Geweldig wat jullie weer hebben kunnen realiseren dit jaar. Heb veel bewondering voor jullie werk dames. En wat goed van jou Petra dat je nog twee extra weken hebt meegeholpen bij Blue Sky. Zo heb je echt een kijkje in de keuken kunnen nemen.
    Heel fijn dat we samen nog een middag op pad zijn geweest in Kampala. Was erg gezellig en bij deze nog bedankt voor de zalige lunch. Tot volgend jaar!!!! Warme groet vanuit Kampala, Jita

    N.B. De perikelen wat betreft de verkiezingen zijn nog niet ten einde. Oppositieleider Besigye zit nog steeds thuis onder huisarrest. Zijn partij de FDC heeft de komende donderdagen uitgeroepen tot boycotdagen en een andere oppositielieder Mbabazi heeft Museveni en de kiescommissie voor de rechter gedaagd vanwege frauduleuze verkiezingen. In sommige stemlocaties zijn 300% NRM (lees Museveni) stemmen uitgebracht. Allemaal heel verdacht. Wordt vervolgd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kakiri

Uganda 2016

vrijwilligerswerk bij Bluesky in Oeganda

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2016

Uganda 2016-10

24 Februari 2016

Uganda 2016-9

20 Februari 2016

uganda 2016-8

17 Februari 2016

uganda 2016-7

13 Februari 2016

Uganda 2016-6
petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1334
Totaal aantal bezoekers 147013

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: