uganda 2015-3 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu uganda 2015-3 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

uganda 2015-3

Door: willemien en petra

Blijf op de hoogte en volg petra

20 Februari 2015 | Oeganda, Kampala

Oeganda 3
Nu weer in Kampala in het appartement van Jita, wauw…een douche en een normale toilet, Super.
Een erg drukke week achter de rug waarin we enorm veel hebben kunnen regelen. Maar zoals gewoonlijk in Afrika, heeeeel anders dan gepland. We zouden eigenlijk het Na Maono huis openen en er zou een officiële ceremonie zijn waarin sommige studenten een certificaat zouden krijgen. Nou, het is effe anders, de ouders willen graag een groot feest, dat is prima maar op dit moment financieel nog niet haalbaar, dus gewoon uitgesteld. Geen probleem we zien het wel gebeuren, of niet.
Ook hadden wij vanuit de stichting cookstoves besteld, Gerrie en ik hadden op een markt in Geldrop iemand gesproken die deze demonstreerde en het is een Zuid Afrikaanse uitvinding. Super, de cookstoves verbruiken bijna geen hout, produceren geen rook en alles wordt op temperatuur gebracht door zonne-energie. Er zit een aansluiting op waarmee je telefoons o.i.d. op kunt laden, ook op zonne-energie. Na overleg per mail met Godwin vond hij dit een prima idee. Alles werd vanuit Zuid Afrika opgestuurd en Godwin kon het ophalen in Kampala. En het werkt prima, veilig en schoon. We zijn helemaal enthousiast en misschien is er een samenwerking mogelijk met Bluesky en de leverancier omdat hij ze graag wil gaan verkopen in Oeganda, dus wie weet. Petra onderneemt actie met de persoon via wie ze besteld zijn. Op de foto’s kun je zien hoe het werkt.
Ook hebben we uitgebreid gesproken over het starten van volwassen educatie: de klaslokalen staan ’s avonds nl. leeg en ze zouden daar cursussen kunnen gaan geven. Na veel overleg en netwerken met de mensen die we kennen en er ervaring mee hebben als volgt besloten:
Er wordt twee keer per week social media training gegeven op tablets met een student als leerkracht.
Verder wordt er twee keer per week de basisbeginselen van een computer uitgelegd zodat mensen ook in een internet café uit de voeten kunnen. Verder zullen op deze computers Engelse lessen gegeven worden en eventueel rekenen met een erkende leerkracht.
Al deze apparatuur zal werken op zonne-energie. Wij als stichting zullen dit gaan bekostigen omdat we extra donaties hebben mogen ontvangen van Impulsis. Alles wordt gekocht in Oeganda om ook daar de ondernemers te ondersteunen, we hebben via via een Nederlander bereid gevonden om mee te denken. Deze man heeft reeds op verschillende scholen en bij verschillende stichtingen heel goed werk afgeleverd en is betrouwbaar. De contacten zijn inmiddels gelegd. Super, we voelen ons helemaal trots.
Daarnaast zal het (ASML-)vijf jaren plan zoals gestart in 2013 verder gevolgd worden met de aankoop van machines voor het maken van schoenen en het verder trainen van alle vaardigheden tijdens de praktijklessen.
Van de extra sponsoring van de Antoon van Dijkschool n.a.v. de kerstmarkt hebben we inmiddels de 2 geiten gekocht, (heel grappig want hier zeggen ze een “hij”-geit en een “zij”-geit), 2 konijnen, 50 kippen, bijbehorende voederbakken en een afscheiding rondom de dierenverblijven. Ook hebben we een extra cookstove gekocht voor het veilig bereiden van voeding. Alles staat op de foto’s.
Fiene, dochter van Wendy en Jan, heeft vorig jaar samen met een vriendinnetje koekjes verkocht en van de opbrengst moest ik maar leuke dingetjes kopen voor de zwarte kinderen, nou dat is gebeurd in het afgelopen jaar door Bluesky en op de foto’s van de kindergarten kun je zien hoeveel ze ervan genieten. Echt gaaf.
Van de week zijn Willemien en Petra ook een paar keer naar Nansana gereisd met de matatu op een van die keren gebeurde het volgende:
Onderweg werd onze matatu aangehouden door de politie, dat gebeurt heel vaak en dan komt er een of ander smoesje waardoor de chauffeur iets moet betalen en dan door mag rijden.
Nu werden we aangehouden door een hele grote Oegandees, zijn postuur was erg indrukwekkend, in uniform, dus smetteloos wit en een grote pet. De deur van de matatu ging open en iedereen begon al te zuchten en te steunen want iedereen weet dat dit even kan duren. Nou die man stapt in en roept: ja jullie dachten zeker allemaal wat is er nu weer aan de hand, maar weet je ik wil gewoon naar Nansana reizen met de matatu!!! En hij begon keihard te lachen, je weet wel zo’n harde smakelijke en aanstekelijke lach. Iedereen vond het erg grappig en we lachten met z’n allen vrolijk mee. Ook de chauffeur, maar die lachte volgens mij van opluchting.
Van de week zijn we ook met Godwin als chauffeur naar Kampala gereden. Bluesky heeft een stoere 4x4 Toyota gekregen van een ouder en ze hoeven daar alleen maar de benzinekosten voor te betalen, dus dat is geweldig!!
Zo kunnen bouwmaterialen en bijvoorbeeld geiten vervoerd worden en dat bespaart enorm.
Maar…Godwin als chauffeur!!! Weet je nog dat wij jaren terug klaagde als er weer zo’n dafje reed met een mannetje aan het stuur met een hoedje op? Nou dit is de Oegandese vorm daarvan, alleen een andere kleur en een Toyota en zonder petje. Tjonge, jonge zelfs fietsers reden ons voorbij en ergens parkeren en draaien was een drama!
Maar heel fijn dat Godwin ons ook naar Jita kon brengen, dat bespaarde ons de kosten, we hebben nu alleen de benzine betaald.
Dus al met al een hele succesvolle week.
Willemien:
Lekker fris gedoucht (wat kan dat heerlijk zijn!!) en zo meteen wat eten met Jita en Herbert. Dit voelt weer erg luxe na een kleine week Bluesky. Alhoewel we het daar ook prima hebben gehad hoor. Morgen gaan we nog even naar Kampala, ook leuk, en als het goed is treffen we daar Sara (van het guesthouse vorig jaar maar inmiddels met haar man Sander en hun kinderen weer in Nederland gaan wonen).
Dat is dan echt mijn laatste dag in Oeganda want ’s avonds om 23.30u vertrekt mijn vliegtuig weer naar Nederland. Onze taken bij Bluesky zitten erop en die hebben we er naar onze mening weer goed vanaf gebracht. Ik kan voldaan weer huiswaarts keren. Petra gaat nog wat langer van dit mooie land genieten.
Veel liefs, Willemien.

• 20 Februari 2015 - 20:42

Yolanda:

Wat een prachtig verhaal en wat een positiviteit. Geweldig!

• 20 Februari 2015 - 21:10

Lonneke:

Geniet er nog lekker van!

• 20 Februari 2015 - 22:40

Gerrie:

Wat hebben jullie veel werk verzet dames mijn compliment. Willemien fijne reis terug en Petra geniet nog van jou land. Groetjes

• 21 Februari 2015 - 00:01

Miranda:

Wauw!!! Geweldig!!
    Wat doen jullie goed werk!!!

Heel veel liefs

• 21 Februari 2015 - 00:18

Nicole:

Wauw wat zijn dat weer mooie foto's om te zien!
    De school is echt super mooi geworden!

Jullie mogen zeker trots er op zijn wat jullie tot nu toe allemaal gedaan hebben!
    (en mama je komt in een schoon thuis terug)
    We hebben ons hier prima gered!

Fijn als je weer terug bent!
    Rakker mist je ook!

XXX