reis -3- - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu reis -3- - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

reis -3-

Door: willemien en petra

Blijf op de hoogte en volg petra

26 Februari 2014 | Oeganda, Kampala

I’m really suprised!! Hier gaat zoveel in het Engels dat dit het eerste is wat in me opkomt als ik terugblik op 2-3 dagen Bluesky. Het is werkelijk ongelofelijk wat er daar in korte tijd tot leven is gekomen. Onze chauffeur kende een voor ons onbekende weg vanaf de hoofdweg door de bush bush naar de school. Deze weg was iets(!) minder hult en bult dan waar we anders over heen gingen. Gelukkig wist de chauffeur precies waar hij zijn moest want wij herkende Bluesky amper omdat er een muur omheen is gebouwd. Eenmaal de poort door kregen we een warm welkom en was het een drukte van jewelste. Er waren veel jonge kinderen die, wat ons later verteld werd, van de locale bevolking uit de omgeving komen en bij Bluesky worden opgevangen en ook les krijgen van Reagan en een vrijwilligers. De school zelf ziet er knus uit en er is heel wat meer ruimte dan in het vorige gebouw. Dat geld overigens voor alles daar. Er is zoveel ruimte om te gaan en te staan waar je wilt, heerlijk. Dat vinden de leerlingen en de ‘staf’ daar zelf ook. Dat is het voordeel dat ze niet vlak bij de grote weg zitten. Maar om er te komen is wel een hele klus

Godwin heeft alles perfect georganiseerd en heeft van sommige leerlingen en ook van Joshua en Reagan, zijn linker en rechterhand, veel hulp. Ook van twee vaste vrijwilligers uit Duitsland die er nog tot september van dit jaar zijn en Laura uit Sittard, die nu met ons terug is gegaan naar Kampala, heeft de Bluesky veel hulp. Het meest op het gebied van onderwijs.
Ook Tjeu heeft enorm veel werk verzet in de 5 weken dat hij hier is geweest. Alle plantjes staan in kleine zakjes klaar om de grond in te gaan. Hij heeft het hier helemaal naar zijn zin.
Dit maakt dat Godwin veel minder gestressed is en weet dat alles ook doorgaat als hij afwezig is.

Omdat we er nu een paar dagen waren hebben we ook mooi alle praktijklessen kunnen volgen. We hebben er letterlijk met onze neus bovenop gezeten Het is goed om te zien hoe fijn ze met z’n allen samenwerken en hoe geduldig ze naar elkaar toe zijn.
Maar ook karweien als geiten laten grazen en water halen bij de pomp hoort tot de vaste bezigheden en het is grappig om te zien hoe daarvan wordt genoten. Bij de waterpomp is het een hele sociale aangelegenheid en erg wordt gelachen en wat gestoeid door de jongere kinderen.

Speciaal voor ons, Tjeu en omdat Laura weer naar Nederland gaat hebben ze de avond voordat we weer gingen vertrekken een feestmaal bereid in combinatie met een kampvuur en dansen achteraf. Geweldig toch?!!! We hebben ervan genoten maar niet alleen wij, ook de kinderen zijn dan helemaal uitgelaten en na het eten verheugd jong en oud zich op het dansen. Dat wordt dan ook non stop gedaan

Vanochtend was, voordat wij onze ogen open deden, iedereen al vroeg uit de veren en was alles, maar dan ook echt alles al opgeruimd en gepoetst. Alle leerlingen zitten er dan alweer opgewekt te wachten tot wij zover zijn om te gaan vertrekken en ook verheugen ze zich alweer op hun sportdag. Na ons vertrek gaat het daar gewoon weer door….

Dit is even in vogelvlucht mijn beleving tijdens ons verblijf bij Blue sky.
Nu zijn we terug bij Sander in het guesthouse en weer fris gedoucht. Minstens 1 kilo lichter van al het zand wat we op ons lijf verzameld hadden. Maar ook weer even flink met onze benen op de grond gezet door het bericht van de beruchte ‘handtekening’ betreft de homo-wet.
We laten er ons niet van weerhouden om onze reis voort te zetten naar Mpanga en vervolgens naar Lake Mburo. Tot zover,

Liefs Willemien.

Petra: ik moet zeggen dat ik het ene na het andere zware emo-moment heb gehad. Het is zo super en wij zijn zo trots dat wij hier deel van kunnen zijn. Mooi om te zien dat “mijn”avd-picto’s nog steeds hier hangen en dat het rooster na al die jaren nog steeds werkt. Ook de interactie van Godwin met de leerlingen tijdens de lessen is goed om te zien. Hij geniet ervan!
Voor mij is het ook heel belangrijk dat de verantwoordelijkheid gedeeld wordt en niet alleen bij Godwin ligt. Mocht hij uitvallen dan gaat alles toch door, je kunt dit ook aan hem zien.
Heel bijzonder was ook dat er nu een kindergarten is met jonge peuters, deze kinderen zijn van alleenstaande vrouwen uit het dorp. Deze kunnen echter geen schoolgeld betalen en geven nu groente en fruit uit hun eigen tuin, als de oogst niet genoeg is komen ze helpen in de tuin van Bluesky. Zo hoort het. Uiteraard hebben we ook veel gepraat en besloten dat wij samen: Tjeu/de Groof accountants (werkgever van Hans die met kerst een extra donatie hebben gedaan) en onze stichting nu een watervoorziening gaan sponsoren. De bedoeling is dat er een put geslagen wordt waardoor er altijd vers en schoon water voorhanden is. De waterpomp komt op een plaats waar ook de community hun water kan komen halen, zodat die ook mee kunnen profiteren. Vijf jaar geleden was ons doel om mensen met een handicap te integreren en kijk nou: iedereen ziet nu dat ook mensen met een verstandelijke beperking iets kunnen en ook respect verdienen en niet behekst zijn of zo iets. Ze zijn nu zelfs trots dat Bluesky in hun dorp is. Terwijl ik dit schrijf krijg ik weer een emoment. Hier doen we het voor!!!
Ook hebben we gesproken over de toekomst van de lln. Ze kunnen tenslotte niet hun hele leven op school blijven. We hebben nu heel serieus gesproken over “cottage-industrie”een soort wsw-werkplaats waar lln kunnen stage lopen om te wennen en daar dan hun “baan” kunnen krijgen. Dit is toekomst natuurlijk, maar het zaadje is geplant, dat komt goed.

Nog even wat anders: de hele wereld valt nu over Uganda heen i.v.m. de antihomowet die getekend werd door Museveni. Een grote puinhoop, ook hier, het gehele toerisme is in elkaar gestort. Wij zijn in ieder geval veilig maar ik twijfel over de toekomst van Uganda.

Warme groet van ons allemaal en de foto’s volgen nog.

• 26 Februari 2014 - 13:03

Kristel:

Wauw wat een vooruitgang en verbeteringen!
    Mooi om te lezen dat het daar zo goed gaat.

Ik schrok ook van de anti-homo wet. ik dacht: als dat maar goed gaat.
    lijkt me erg om te zien dat ze er zo van slag van zijn.

Maar jullie gaan nog even genieten!!
    Veel plezier nog.

Liefs Kristel

• 26 Februari 2014 - 13:39

Toos Louwers:

Lieve Wllemien, Hans, Petra en Nico.
    Jullie maken heel wat leuke en/of minder leuke dingen mee in Oeganda, maar als je de nieuwsberichten hier hoort moet je toch op je hoede zijn voor veel dingen.
    Jammer dat dit gebeurt.
    Ik hoop dat jullie allemaal nog een fijne tijd hebben. Over Bluesky hoef je je geen zorgen te maken, als ik dit uitgebreide verslag goed begrepen heb. Een fijn succes, waar Na Maono trots op kan zijn.
    Nog een halve week en dan zijn Hans en Willemien weer thuis; met veel verhalen en veel foto's natuurlijk.
    Ik wens jullie een voorspoedige terugreis toe en Petra en Nico nog een fijne tijd in Oeganda.
    Veel liefs van moeder Louwers.

• 26 Februari 2014 - 17:26

Godelieve:

Wat een prachtig verhaal hoe het steeds zichtbaarder wordt wat een ontwikkelingen er de afgelopen jaren zijn gemaakt. Voor iedereen!!! Echt geweldig om te lezen en dat je dat raakt is wel heel erg begrijpelijk. Fijn dat het in ieder geval bij Bluesky zo goed gaat en dat het zo zal gaan blijven.
    Maar inderdaad ook de afschuwelijke berichten. De tegenstellingen blijven giga groot!!! Zorg goed voor jullie zelf en maak er nog een mooie tijd van.
    liefs godelieve

• 26 Februari 2014 - 19:39

Mieke Louwers:

Dag alle vier,
    Wat een belevenissen maar vooral,wat zullen jullie genieten van de omgeving én de vooruitgang
    van school en mensen die zich ook duidelijk inzetten voor dit project.
    Genieten jullie van alles maar blijf wel voorzichtig.
    Tot de volgend berichten,ik kijk er naar uit.
    Groet jullie en tot ziens
    (tante )Mieke

• 27 Februari 2014 - 10:54

Corien:

Heb net wat oh's & ahs's geroepen tijdens het lezen van 3 reisverslagen en heb wat zitten gniffelen hier en daar....OMG wat een avonturen allemaal weer. Overal heb ik wel een beeld, een geur of een geluid bij....

Zorg goed voor jullie zelf in het onstuimige Oeganda en plant maar mooi wat zaadjes.....dan zorg ik hier voor de andere zaadjes.....die groeien goed.....logisch als je dat met zorg, aandacht en liefde doet! Wie weet verrassen de zaadjes ons nog wel.....liefs van Buuf

• 27 Februari 2014 - 14:31

Vso2:

Hoi Nico
    Hoe is het daar? Wat fijn dat het zo goed gaat met de school in Afrika. Heb je ook foto,s van Blue sky want wij zijn heel benieuwd of het er net zo uit ziet als de PWA?
    Wij willen ook graag weten wat jullie eten in Afrika en waar jullie slapen?
    Hebben ze daar ook wc's?
    Groeten van ons uit vso2

• 27 Februari 2014 - 22:52

Nicole:

Hee mama (en petra, hans en nico)

Wat een mooie verhalen om zo te lezen!
    Leuk dat ik je vande week aan de telefoon had, helaas niet lang gebeld maar wel leuk
    om je te spreken!

met Wiskey zijn we naar de dierenarts gegaan omdat hij vandaag ook nog een aanval had, waarschijnlijk komt dat omdat hij een mijt heeft en door de jeuk kan zo'n konijn al soort van
    epilepsie aanvallen krijgen! van alles mee gekregen en hier door moet 't minder worden is te hopen
    zo niet heeft die wel echt last van epilepsie maar dat is niet te hopen!
    want dan kan die wel daaraan dood gaan, dus hoop dat we u'm zo nog goed en en op tijd hebben kunnen redden!

laat het even via dit berichtje weten, dan weet je in ieder geval dat ie niet dood is! om je gerust te stellen!

Geniet er van nog voor een paar dagen, en wij zijn heeeeeel blij als jullie weer terug zijn!
    Veel liefs mij! X

• 28 Februari 2014 - 21:34

Corien:

Hey Petra, je had het over de aangenomen anti-homowet in Uganda. I k heb gisteravond (27 feb.) op Nederland 2 een interessante documentaire bekeken over de homobeweging in Uganda en hun gevecht om geaccepteerd te worden in hun land. Indrukwekkend......misschien goed om nog te kijken bij uitzending gemist als je weer thuis bent.....was volgens mij een ingelaste uitzending van 2DOC om 24.00u. Ik hoop dat al die leuke homo's nu een veilig onderkomen hebben.....want ze zijn hun leven niet zeker bleek uit de documentaire. Lieve groet, Corien

• 01 Maart 2014 - 19:54

Miranda:

Te gek!!! Wat goed zeg!!!
    Heerlijk om te lezen!!!
    Als jullie ooit iemand nodig hebben om over stages te vertellen... Hihi!!!

Liefs

• 01 Maart 2014 - 19:55

Miranda:

De anti-homo wet.... Tja... Vreselijk!!!
    Waar moet dat heen????

Liefs

• 11 Maart 2014 - 19:56

Vivian:

Helemaal geweldig wat er van de goede dingen gebleven is, wat er positief veranderd is en wat er gaat gebeuren! Ik snap die emo-momentjes!!

En tja, die anti-homowet, zeer triest.

Groetjes