-8- Mudzini - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu -8- Mudzini - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

-8- Mudzini

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

08 Maart 2014 | Oeganda, Entebbe

Mudzini Kwetu: zwaar onder de indruk zijn we! Nico en ik hebben in 2006 voor het eerst hier gewoond en gewerkt. We waren hier toen voor 5 weken en sliepen hier in en kamertje. In 2008 waren we hier terug tijdens de grote reis dat Petra lange tijd in Oeganda werkte. In 2009 waren we ook weer hier met de studenten van St. Ursula uit Horn. In 2011 weer met de studenten en we hebben toen samen met hen geschilderd in het nieuwe gebouw voor de meiden. Alles is nu klaar hier: er stat een gigantisch gebouw als weeshuis: iedere verdieping heeft zijn eigen familie: een huismoeder en meiden van verschillende leeftijd. Er is een rooster met de maaltijden zodat iedereen dezelfde maaltijd heeft en je dus geen scheven gezichten hebt omdat de ene verdieping spaghetti eer en de andere niet. Op iedere etage is er een uitgebreide keuken, toiletten, douches en wastafels. Op iedere verdieping zijn de slaapkamers en een grote woonkamer met een bankstel en een groot dik tapijt op de vloer met kussens waar iedereen ’s avonds kan lezen, kletsen, muziek maakt of tv kijkt.
Het oude gebouw is helemaal omgebouwd tot gastenverblijf. Er is buiten een grote ruimte gemaakt met een grote tafel, ventilators, wastafel en koelkast waar de medewerkers gezamenlijk de maaltijd gebruiken of pauze houden. De veestapel is uitgebreid. Wat gestart is met één koe, 4 kalkoenen, 1 ezel en twee kippen is nu uitgebreid met een complete boerderij: koeien en klaveren, konijnen,een stuk of 10 kalkoenen en kippen. Er is een tilapia kwekerij, heel professioneel en een groenten- en fruit tuin. Alles is voor eigen gebruik. Inmiddels verblijven er 48 meiden in de leeftijd vanaf 14 maanden tot 24 jaar. De oudste zitten op de universiteit. Er zitten diverse meiden op de highschool, verspreid door het hele land. De jongste zitten op een basisschool hier in de buurt en de middelste groep zit weer op de secondary school in het kleine stadje Mtwapa. Er is een biogas systeem waarvoor de mest gebruikt wordt en dit gas wordt gebruikt om te koken, de verlichting gaat middels solar, maar men kan ook het biogas hiervoor gebruiken. Er zijn diverse watervoorzieningen. Alles volledig selfsupporting. Wat hier is gebeurt in de acht jaar dat we hier komen is echt ONVOORSTELBAAR!!
Maar dit is nog niet alles, de droom van Antony was (ook al vanaf 2006) om een lagere school te bouwen voor de armste mensen, maar dan met goed onderwijs en geen gedoe over schooluniformen die men niet kon betalen.
In 2011 heeft hij ons aangewezen: daar ongeveer komt de school. Nu zijn we daar naar toe geweest?! Afgelopen september zijn ze gestart met de bouw: Gigantisch, we waren sprakeloos…echt. Wat hier neer gezet wordt zou menig school in Europa jaloers op zijn. Het worden gebouwen met drie verdiepingen. In iedere klas komen maximaal 25 leerlingen met 2 leerkrachten. Iedereen gaat dadelijk les krijgen op eigen niveau. Het is de bedoeling dat een derde kinderen zijn van hele rijke ouders, een derde de kinderen van de armste gezinnen en de rest worden de kinderen van Mudzini. Er worden uniformen verstrekt door de school en er komt zelfs een zwembad zodat kinderen zwemlessen kunnen krijgen (Mudzini ligt dicht bij het strand en iedere maand verdrinken er nog kinderen omdat ze niet kunnen zwemmen). Er kunnen straks ongeveer 900 leerlingen les krijgen. Antony reist heel de wereld over om sponsor geld te genereren. Maar door zijn charisma en overtuigingskracht krijgt hij het voor elkaar. Als mensen goed onderwijs krijgen dan kun je wat bereiken, anders niet. De wereld gaat veranderen als mensen beter onderwijs krijgen. En voor iedereen dezelfde kansen.
Hij raakt je met zijn overtuiging. Respect hoor, ook hier zie je zo’n Antony hetzelfde als Godwin zichzelf totaal wegcijferen voor hun doel, wauw.

• 08 Maart 2014 - 13:56

Willemien:

Ja, respect is voor mensen als Godwin en Antony het juiste woord. Ik voel jullie ontroering.
    Nog een fijne tijd in Kenia.

Lieve groetjes, Willemien.

• 08 Maart 2014 - 14:30

Miranda:

Kippenvel!!!! Echt geweldig en ongelooflijk!!!
    Respect voor Antony en Godwin, maar zeker ook voor jullie!!!

Liefs

• 08 Maart 2014 - 18:28

Inge De Rooij:

Hoi Petra en Nico,
    Allereerst Petra, gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Ik heb weer alles met heel veel plezier bijgelezen.
    Wat mooi al die positieve ontwikkelingen!!!

Gr Inge d R

• 08 Maart 2014 - 19:20

Gerrie Bond:

hoi Petra en Nico
    Geweldig wat we weer te lezen krijgen kippenvel. Fijn om daar ons steentje/kraaltje voor bij te dragen. Nog een fijn verblijf in Kenia groetjes Cor en Gerrie

• 08 Maart 2014 - 22:47

Perry:

Echt geweldig, fijn om te lezen en te zien!!!
    Goede thuisreis!
    Groetjes, Perry.

• 09 Maart 2014 - 18:56

Tjeu:

Dit is een prachtig verhaal en geweldig wat er gepresteerd word en zeker meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Ja zo moet het
    Tjeu

• 09 Maart 2014 - 19:47

Magda:

hoi,
    Even bijgelezen en weer genoten van alle verhalen en de mooie foto's. Goed bezig Petra, Nico en alle anderen!
    groetjes, Magda

• 10 Maart 2014 - 21:10

Kriek Thomassen:

Ongelofelijk, wat er in de afgelopen jaren allemaal is gepresteerd.Om heel blij en trots van te worden. Fijn voor jullie dat jullie dit met Antoni en Godwin mede in gang hebben gezet.
    Nog geweldige dagen toegewenst. liefs Kriek

• 11 Maart 2014 - 19:42

Vivian:

Wat een super verhaal en wat geweldig wat er allemaal bereikt is!!! Dit is fantastisch en iets waar jullie met zijn allen trots op mogen zijn!
    Groetjes

• 12 Maart 2014 - 17:05

Corien:

Super gaaf om te lezen. Ik realiseer me weer opnieuw hoe gaaf het is als je de krachten bundelt! Ik ben trots op ons allemaal! Tot snel! Buuf Corien

• 16 Maart 2014 - 09:26

Will:

veel bereikt in de afgelopen 7 jaar. mooi dat het zich zo ontwikkeld.
    groeten Will, net terug uit oostenrijk