Uganda 10 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 10 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 10

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

02 September 2008 | Oeganda, Kampala

Jeetje 10e aflevering alweer. En iedere keer heb ik zo veel te vertellen.
De laatste was vorige week donderdag geloof ik. Toen heb ik nog heel blij verteld dat we met Godwin en Robert naar Fort Portal zouden gaan. Nou niet dus. Godwin heeft het te druk met allerlei zaken, maar hij is niet echt duidelijk en er kwamen dus allerlei misverstanden. Hij staat nauwelijks toe dat wij hem helpen, komt zijn afspraken niet na en loopt de hele dag druk, druk druk rond zonder dat er iets uit zijn handen komt. En jawel hoor het eerste conflict is er. Sascha was helemaal boos omdat het allemaal heel erg lang duurt, Godwin is de schilderijtjes van zijn kamer aan het poetsen, terwijl we nog steeds wachten op de timmerman die planken moet maken en ophangen in de klas en in de keuken. Robert wacht op werk. Ik moet nog lessen met hem voorbereiden. En intussen zelf maar kopieën heb gemaakt en iemand gestuurd om nog boodschappen te doen. Sascha verder wil met schilderwerk maar er is geen kwast. Kortom niet fijn.
Tijd voor een gesprekje met ons 4en. Ja daar komt dan ook niets uit, dus wij hebben gezegd dat wij hier zijn om hem te helpen zodat hij niet alles alleen hoeft te doen, maar hij zal ons dan wel toe moeten laten. ’s Middags wilde Godwin met ons praten. Nou blijkt dat er allerlei mensen deze week benaderd moeten worden i.v.m. de financiën en promotie van de school. Er komt zelfs een tv-ploeg?! Hij wilde ons echter niet belasten met zijn problemen. Nou dat was heel moeilijk om te zeggen voor hem en ik waardeer dan ook zijn vertrouwen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Sinds 2006 heeft hij deze instelling helemaal alleen gedraaid en moest zelf iedere keer oplossingen zoeken. Hij is natuurlijk niet gewend om zijn problemen te delen met anderen, en nu zijn er ineens drie personen (waarvan 2 heel ongeduldige Europeanen) die allemaal willen helpen.
Maar goed alles is nu uitgepraat, was heel emotioneel, want nu blijkt ook hoezeer hij ons waardeert. Dit is de eerste keer dat hij zich uitpreekt dus heel dapper. Maar hij blijft apart. Vrijdag zou ik met Godwin naar Kampaal gaan maar hij wilde eerst zijn schoenen poetsen want dat hoort als je naar de stad gaat? Nou het had heel erg hard geregend en alles stond blank, dus schone schoenen hebben heeft geen zin want je zakt dan echt tot aan je enkels in de leem!! Maar goed Prossy had zijn schoenen gepoetst, maar dat was niet goed genoeg, hij moet dat zelf doen. We hebben hem uiteraard voor de gek gehouden en gevraagd of hij op zijn tenen zou lopen of op zijn handen, maar dit soort humor snapt hij niet. Ongelooflijk.
Zondagavond naar een voorstelling geweest in een buitenstad van Kampala. Het was buiten en er waren allerlei groepen met dansen en muziek uit allerlei streken van Uganda in hun traditionele kleding . Geweldig was het. Er was voor ze begonnen een gigantische regenbui. Maar daarna klaarde het op. Je kon ook eten daar dus het was helemaal top. Dat amfitheater ligt op een heuvel en je ziet Kampala liggen. Het is hier om 19.30 uur donker maar het onweerde nog boven Kampala. Boven ons was een sterrenhemel. Kun je je er iets bij voorstellen. Hapje, drankje, shaggie, schitterende muziek, heldere sterrenhemel en in de verte bliksemschichten boven een verlichte stad. Kippenvel!!!
Ik sta nu op het punt mijn rugzak te pakken want ik ga echt een paar dagen weg. Woensdagmorgen om 6.30 uur vertrek ik naar Kampala om daar een matatu te nemen naar Mbale (4 uur reizen) en dan nog een matatu naar de Sipi falls. Robert gaat met me mee tot Kampala, heel fijn. Ik heb al een lodge geboekt met als het goed is uitzicht op de bergen en de waterval. De prijs is 25 euro all inn ontbijt, lunch en diner. Ik ben heel benieuwd en ik kijk er echt naar uit. Een paar dagen alleen. In de natuur, rust, een beetje wandelen, lezen, muziekje. Ik beloof een heleboel foto’s te maken en ja hoor Nico ik neem de video camera ook mee. Als ik terugkom ben ik helemaal uitgerust en fit zodat ik het nieuwe schooljaar vol goede moed kan beginnen. Vrijdag ben ik weer terug. Via Anke en Henriette heb ik het mailadres gekregen van Suzan uit Helmond. Zij wil een weeshuis starten ongeveer 100 km hiervandaan en ze wil ook een soort dagbesteding op gaan zetten voor verstandelijk gehandicapten. We gaan elkaars werkplekken bezoeken in oktober dus dat wordt helemaal leuk. Ze heeft hier al een jaar gewerkt en heeft dezelfde ervaringen met het Afrikaanse onderwijssysteem. Te hoge eisen, ze leren alleen iets uit hun hoofd maar weten niks. Zelf leren denken is er niet bij.
Gisteren ben ik met Dan (een jongen van 14 die op Bluesky woont en financieel geadopteerd is door Godwin even boodschappen gaan doen. We zijn door zijn dorp gekomen en hij heeft mij zijn ouderlijk huis aangewezen, nou dat wil je niet weten. Ze wonen daar met 9 personen en het is niet groter dan een standaard garagebox. Echt als je hier een beetje verder loopt dan de grote weg is het echt pure armoede en zijn er mensen die nog nooit een mzungu hebben gezien! Ik stuur wat foto’s mee van de theatervoorstelling en ik heb ook een hele leuke foto van een scharen en messenslijper die op zijn fietsje de dorpen afgaat. De fiets gebruikt hij ook al aandrijving voor de slijpsteen. Geweldige techniek! Ik vond het zo’n leuk plaatje. Groetjes!!!!!



  • 02 September 2008 - 19:01

    Yolanda:

    Je hebt gelijk. Prachtig plaatje!
    Geniet ervan!

  • 02 September 2008 - 19:19

    Arjan:

    Hey Petra, geniet van je paar daagjes weg! Ben benieuwd naar de foto's!

  • 02 September 2008 - 19:48

    Bregje:

    He die Petra,

    Wat een belevenis zeg. Geniet lekker van je paar dagjes weg en de foto's zien wij graag weer. Ik ben zeer benieuwd.
    veel liefs bregje

  • 02 September 2008 - 20:10

    Anke En Henriëtte:

    Hoi Petra,
    Leuk dat je kontakt hebt met Suzan, ze stond ook in het Eindhovens Dagblad, ik stuur het naar je op.Ook een artikel uit het schouting boek van Anke. Ik hoop dat het aankomt, ik heb al eerder een kaartje naar je gezonden!
    Leuk om je avontuur weer te lezen en we hopen van harte dat je kunt genieten van je dagen weg!!! Prachtige foto's, inderdaad samenwerking!
    Heel veel groetjes Anke en Henriëtte

  • 02 September 2008 - 20:17

    Inge Bel:

    Heey Petra,
    Goed bezig, om er een paar daagjes tussenuit te knijpen!!
    Wat zul jij genieten met een shaggie, een boekje en de geweldige natuur!!
    Geniet ervan, ik ben nu al zeer benieuwt naar de foto's!!
    Gr Inge Bel

  • 02 September 2008 - 20:18

    Anke En Henriëtte:

    Nog even hoi Petra,
    Schouting, moet scouting zijn! Groetjes.

  • 02 September 2008 - 21:46

    Willemien.:

    Peet, fijne vakantie, geniet ervan. Volgens mij heb je die, met al je inzet tot nu toe, dik verdiend!


  • 03 September 2008 - 08:43

    Anja:

    Hoi Petra
    Wat zal het mooi geweest zijn die zondagavond!!!
    Ik hoop dat de komende dagen ook genieten wordt!!!
    Ik wacht alweer vol spanning op de verhalen en de foto's...
    Groetjes Anja

  • 03 September 2008 - 17:42

    Gerrie:

    Hoi P,
    Ik denk dat als je dit leest je alweer terug bent van je daagjes alleen. Hopelijk heb je genoten. Ik vind het wel spannend allemaal.
    Heb trouwens dat stuk ook gelezen in de krant van Susan. Leuk.

    Groeten Gerrie

  • 03 September 2008 - 18:20

    Lennie :

    Hoi Petra,

    Wat een super verhalen!Vind het geweldig wat je allemaal meemaakt. Ik blijf je volgen, geniet van je komende daagjes!
    Veel groetjes Lennie

  • 03 September 2008 - 18:37

    Marie:

    Geweldig verhaal Peet, lekker effe alleen is ook niet verkeerd denk ik. De motor opladen en dan weer aan het werk.
    Geniet ervan Groetjes

  • 03 September 2008 - 18:57

    Wendy:

    ga lekker genieten! tot het volgende verhaal...

  • 03 September 2008 - 19:23

    Lonneke:

    Ha die Petra,

    Nou eindelijk heb ik alles bijgelezen. Iedere keer als ik kijk staan er zo'n lange verhalen op dat ik ze eerst uitprint om ze eens goed te lezen. En dan ben ik de volgende keer te laat om een reactie te plaatsen, heb me dus ook aangemeldt zodat ik direct een e-mail ontvang als jij weer zo'n geweldig verhaal geschreven hebt.
    Maar jeetje wat een ervaring en wat een avontuur, geweldig. Denk dat ze je daar net zo graag hebben als wij!! Af en toe roepen we hier: "Koffie, thee" maar dat klinkt toch niet zo leuk.Geniet van je paar daagjes vakentie en wij lezen het weer.

    Liefs Lonneke

  • 03 September 2008 - 21:26

    Will :

    keep on strong going en bedenk dat niet alles wat jij wilt nou ook meteen z'n doorgang vindt. soms heb je een lange adem nodig. Verandering is een proces waar iedereen zich in moet vinden. dan kan het pas slagen. Groeten will

  • 05 September 2008 - 17:02

    Helma:

    Hoi Petra,

    Geniet van de paar dagen het lijkt me heerlijk om even je gedachten te verzetten. Je maakt daar toch wel heel veel mee, velen indrukken om te verwerken. heel veel groeten uit een dreulerig Veldhoven.

  • 05 September 2008 - 18:46

    Ton Kauwenberg:

    Hopelijk heb je een paar relaxte dagen achter de rug, blijf van je verblijf daar genieten, veel succes, groeten, Ton.

  • 07 September 2008 - 09:33

    Geertje:

    Ze zeggen wel eens met geen pen te beschrijven zo..., maar zo als jij het beschrijft krijgen we een aardige indruk van wat je meemaakt, geniet er nog verder van en groetjes uit een gewoon veldhoven ook van Youri en René

  • 07 September 2008 - 12:23

    Ilse:

    Zo.... we zijn weer helemaal op de hoogte! Veel groetjes uit Milheeze!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 147089

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: