uganda 15 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu uganda 15 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

uganda 15

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

26 September 2008 | Oeganda, Kampala

Afgelopen zondag met zijn allen naar de kerk geweest want wij (Sascha en ik) wilde wel eens een echte Afrikaanse mis meemaken. Nou het was drie keer niks. We hoopte op muziek maar er was alleen een elektrisch orgel. De manager van de kerk opende en begon met een collecte, daarna de pastoor die vroeg of Godwin ons even voor wilde stellen. Iedereen klapte omdat wij als mzungu in de kerk waren en als vrijwilliger werkte. Daarna was er in het Luganda een verhaal over het ontstaan van het nieuwe en het oude testament. Toen een lied, weer een collecte, liedje en jawel nog een collecte, dat was het. Uiteraard kwam de manager na afloop van de mis ons een hand geven, maar gelukkig bleef het daarbij want wij hadden een beetje op een smeekbede om geld gerekend. Daarna zijn we met zijn allen gaan wandelen de heuvel op achter mijn hotel. Dat is een hele klim en in het dorp waren we echt een attractie als mzungu’s. We kwamen ook langs een steengroeve, ik heb wat foto’s gemaakt van het uitzicht maar ook van de families die daar aan het werk zijn. Er zijn geen machines, alles gebeurt met de hand. Vorige week was er nog een ongeluk doordat door het graven grote stukken steen en zand naar beneden kwamen. De mensen konden gelukkig gered worden. Er zijn oude mensen maar ook hele jonge kinderen aan het werk. Ze moeten met grotere stenen andere stenen verpulveren. Deze kleine stenen worden dan verkocht. Robert noemde het echte kindermishandeling en dat is ook. Deze kinderen doen de hele dag niets anders, het is ontzettend zwaar werk, onmenselijk bijna. Bovenaan gekomen was er een soort hut waar traditionele inwoners hun godsdienst bedrijven. Het leek wel of ze in trance waren, er waren allerlei kleine vuurtjes en ze gebruiken kalebassen met medicinale drankjes. Maar we moesten er van Robert en Godwin met een boog omheen lopen en mochten absoluut geen foto’s maken, heel apart maar niet helemaal duidelijk wat ze nu aan het doen waren. Maar Robert en Godwin zagen hen als een soort duivelbezweerders vertelde ze. Dit omdat ze niet in God geloven maar in hun eigen goden met daarbij behorende gebruiken. Daarna berg af en wat gedronken bij het hotel. Een flesje drinken kost hier 43 cent dus Sascha en ik hebben getrakteerd, dat kun je hier nog doen. Een leuke dag, vooral omdat we nu elkaar beter leren kennen, ook de shepherds. Ik had met Nickson (19 jaar) een gesprek over het Afrikaanse onderwijs. Hij begon erover dat hij erg leuk vond dat we in de klas bijna ieder uur wat anders hebben. Bij hem op school hebben ze 4 uur aan een stuk les over een onderwerp. En hij moet dingen leren die hij niet begrijpt maar uitleg krijgt hij niet. Ik was verbaasd dat hij zo eerlijk was en duidelijk kon vertellen dat hij niet begrijpt waar men mee bezig is. Hij heeft het gevoel niets wijzer te worden. Leuk om hierover te praten met deze jeugd die toch een duidelijk mening hebben.
Maandag de eerste kookles gehad, Robert heeft met 3 lln een groente sandwich gemaakt. Ze vonden het geweldig. Er was een lln die vroeg of we wel zeker wisten dat dit ook school is!! Ze willen wel iedere dag kookles. Ook hebben we vandaag onze eerste steen gemaakt. Het is echt genieten. In de eerst steen hebben we de naam Bluesky geschreven en de datum van vandaag.
Woensdag hadden we ons uitstapje van de jarige collega’s AVD. Nou het was echt een topdag. Nogmaals bedankt. Abel was ook nog jarig, we hadden een slinger gemaakt en samen met leerlingen een grote kaart gekocht met alle namen. Dat is hier ook iets nieuws, zo iets simpels, maar hij was ontroerd. We hadden een matatu gehuurd en zijn naar Entebbe gegaan naar Lake Victoria waar een strand is en een botanische tuin. Verder hebben we op het strand taart gegeten, met de waterfiets het meer op, en een zelfgemaakt lunch gegeten met verschillende soorten pasta’s rijst, aardappels en vlees en als toetje vers fruit. Daarna een wandeling door de tuin. Ondertussen gezwommen, gevoetbald, gebadmintond, gekletst maar vooral genoten. Wat het leukste is van allemaal, ook voor ons, je ziet de leerlingen groeien in deze twee weken. Ze krijgen meer zelfvertrouwen doordat er op school altijd wel iets is wat ze goed kunnen. Vooral de praktische lessen zijn erg leuk. Christopher is een jongen met een waterhoofd, heeft al verschillende operaties moeten ondergaan en is altijd over beschermd door ouders en leerkracht, hij kreeg nooit een kans om iets te doen, alles werd altijd voor hem gedaan. Hij doet nu boodschappen en arbeidstraining en wilde vandaag zelfs voor de eerste keer in zijn leven gaan “zwemmen”. Hij straalde helemaal. Een andere lln zei dat Christopher al twee weken glimlacht!! Daar doen we het voor. Ik heb wat foto’s bijgevoegd van de wandeling, de lessen en ons dagje uit. Vrijdag heb ik een snipperdagje. Want zondag komen er verschillende ouders en ik moet dan uitleg geven over het nieuwe rooster en de manier van lesgeven, dus ook zondag een werkdag.
Verder een kleine operatie gehad aan mijn vinger, was niet fijn, een gigantische bloederige vieze massa. Maar alles komt goed! Nog even leuk om te vertellen: ik heb bijna dagelijks contact gehad met de dokter:”Hello you’re speaking with Petra, the mzungu with the bad finger”, dan lachte hij want dan wist hij precies wie hij aan de lijn had. Dus woensdag belde ik weer: “Hello with Petra, the mzungu, my finger is ready now”, Robert lag helemaal in een deuk, ja soms is het moeilijk om iets uit te leggen in een andere taal.
Zaterdag ga ik met Marleen (Nederlandse) een weeshuis bezoeken. Verder ben ik druk bezig om onze vakantie in december te regelen, een auto heb ik al gehuurd via Robert, een echte landrover, ik heb gevraagd om een auto met zebraprint, een tekening van een olifant achter op het reservewiel en een nederlandse vlag op het dak. Dus ik ben heel benieuwd. Waarschijnlijk gaan we kamperen, Nico neemt ons kleine puptentje mee en ik heb er helemaal zin in. Nog ongeveer 2 maanden wachten. Op school krijgen we assistente nu van een Ugandese (Winnie), die een gedeelte van de administratie/boekhouding en pr gaat verzorgen en ook zal gaan zorgen voor opvang, onderdak en introductie van vrijwilligers. Bluesky wil dit zelf gaan regelen i.p.v. UPA, hele goede zaak denk ik. Wij kunnen duidelijk aangeven hoe het niet moet, haha. In het begin komt ze op vrijwillige basis totdat de mogelijkheid er is om haar salaris te bieden. In Masaka (130 km van Kampala) is er ook een hele kleine organisatie met een weeshuis, en een school waar vrijwilligers heel hard nodig zijn voor het organiseren van allerlei zaken, waaronder het opzetten van administratie en dossiers, medische zorg, bouwwerkzaamheden enz. en we proberen samen te gaan werken. Ori (uit Israel) en Steffen (de duitser die malaria had) hebben daar gewerkt en zijn helemaal enthousiast omdat er zoveel mogelijkheden zijn.UPA zou een gedeelte van het geld wat ze van de vrijwilligers ontvangen daar besteden en dat gebeurt niet terwijl ze heel hard hulp nodig hebben. Het weeshuis met school ligt echt in de middle of nowhere en er zijn verschillende werkzaamheden dus je hebt de vrijwilligers meer mogelijkheden te bieden.
Vandaag, vrijdag 26 september heb ik de eerste post mogen ontvangen, geweldig. De eerste kaart was volgens mij van 5 augustus, dank je wel Miranda het duurt effe maar dan hedde ook iets. En Henriette fijn zo’n oer-hollandse kaart te krijgen. En dank je wel ook voor die krantenberichtjes uit Uganda en van Susan. Onvoorstelbaar fijn gevoel om post te krijgen vanuit Nederland. Nico heeft gisteren een pakket opgestuurd met o.a. een poffertjespan, (die willen we hier gaan maken met de lln en verkopen)ook willen we pizza’s gaan maken. Ben benieuwd wanneer het pakket aankomt. Mijn pakket naar Nederland was een maand onderweg. Vorige week heb ik ook post gekregen via UPA, jawel van de belasting, kun je je voorstellen, ik ben in de klas en ze komen zo’n grote blauwe enveloppe brengen. Heel raar, maar goed de belastingdienst had begrepen dat ik geëmigreerd was omdat ik me heb uit moeten schrijven bij de gemeente Veldhoven. Ik moest allerlei gegevens invullen die ik echt niet weet en waar ik op dit moment ook echt niet mee bezig ben. Maar goed ik heb e.e.a. terug gestuurd en verteld dat ik gewoon terug kom naar Nederland volgend jaar. Dit was het weer voor nu.
Till the next story!!!




  • 26 September 2008 - 19:42

    Rudy:

    ha Petra,
    Toch knap van die belastingdienst dat ze jou daar kunnen vinden.
    groeten en een fijn weekend, ook van Susa die het weer reuze naar de zin heeft gehad bij Nico. Volgende week wil ze weer.

  • 26 September 2008 - 20:04

    Anke En Henriëtte:

    Hoi Petra,
    De post werkt dus, fijn dat je het hebt ontvangen! En weer heerlijk om je verslag te lezen. Toen ik las de godsdienst die ze bedrijven dacht ik meteen aan voodoo, raar!. Mijn schoonmoeder heeft mij ook ooit zoiets verteld en zij lag in de bosjes alles te bekijken!Wat geweldig dat de leerlingen genieten en jij ook! En dat je van alles regelt voor straks de "vakantie". Heerlijk genieten!! Anke is dit weekend logeren, maar ik laat haar het verslag en foto's zondag zien.
    Heel veel groetjes en liefs van Anke en Henriëtte

  • 26 September 2008 - 20:23

    Johan:

    Hoi Petra
    Wat een leuk verslag weer. Wat is het toch geweldig om zoiets moois op te mogen bouwen. En dan maar hopen dat er een goed gevolg aan gegeven wordt.En denk maar zo de belastingdienst maakt het niet leuker maar wel makkelijker. Een fijn weekend. Groetjes en liefs Johan

  • 26 September 2008 - 21:00

    Perry:

    Leuk dat het uitstapje zo'n succes was! Met de lessen zijn jullie echt praktisch bezig. Wat een grote stenen worden er gemaakt! Leuke foto's!
    Succes maar weer!

  • 27 September 2008 - 08:47

    Miranda:

    Hahaha!!! Nu al de kaart ontvangen!!! Wat leren de leerlingen nu veel. En die stralende gezichten op de foto zeggen alles!!! Ga zo door!!!

    Liefs Miranda

  • 27 September 2008 - 10:52

    Maartje:

    Hoi petra,
    Leuk dat de leerlingen zo genoten hebben van het uitstapje.
    Zo te lezen gaat het hartstikke goed met je. De foto's zijn trouwens ook erg leuk. Zo te zien genieten ze echt van de praktische lessen. succes en tot het volgende verhaal. liefs maartje

  • 28 September 2008 - 07:08

    Suzan Den Hertog:

    Hoi Hoi,

    Ik ben ook in oeganda gearriveerd. Ik kan zosnel niet je nummer vinden om wat af te spreken. kan je mij bellen op 07793059407

    Dan praten we daar verder.

  • 29 September 2008 - 08:33

    Inge Bel:

    Heey Petra,
    Fantastisch om te lezen dat de lln zo genieten! En die foto's met stralende gezichten zeggen daar alles over!! Succes!!!
    Gr Inge

  • 29 September 2008 - 10:30

    Wendy:

    Als zij stralen straal jij ook! geweldig! leuk die foto's erbij heb je echt wat meer voorstelling van hoe en wat. Gelukkig is je vinger ready! haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 147088

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: