Uganda 16 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 16 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 16

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

30 September 2008 | Oeganda, Kampala

In het weekend een weeshuis bezocht in Kampala, prima weeshuis met 14 kinderen en twee heel toegewijde housemothers. Duidelijk was de europese inbreng in dit project. Iemand uit Denemarken heeft enorm geïnvesteerd in speelmaterialen voor buiten, maar ook twee luxe badkamers met ligbaden, normale toiletten en wastafels. Maar helaas zonder overleg. Er werd een aannemer ingeschakeld om de twee badkamers te maken maar de mensen hier blijven gewoon de latrines gebruiken die buiten zijn. Ook het wassen van de kinderen gebeurt buiten met water uit jerrycans. Er is bijna nooit stromend water dus….. Jammer maar helaas, dat zie je zo vaak. Het is zo moeilijk voor te stellen vanuit onze rijke, luxe en “alles geregelde” maatschappij wat ze hier kunnen en zullen gaan gebruiken. Je moet hier zijn om te weten wat echt nodig en praktisch is.
Graag wil ik jullie informeren over het volgende.
Ik heb er lang over nagedacht:
In Bluesky hebben we natuurlijk veel geld maar ook veel energie besteed. En alles loopt nu als een trein en ik ben ervan overtuigd dat het ook op de lange termijn gaat werken. Zondag zijn er wat ouders geweest en iedereen is erg enthousiast. Ook de leerlingen zie je groeien en meer zelfvertrouwen krijgen. De timmerman hebben we kunnen steunen met de opdracht voor het schoolmeubilair. Hassan (de instructeur voor de brickmaking en brick laying) doet het geweldig met de leerlingen. Hij kan erg goed met hen overweg, heeft veel geduld maar vooral gevoel voor de leerlingen. Ook in Godwin en Robert heb ik alle vertrouwen. Winnie gaat de administratie, pr en het vrijwilligers- gebeuren verzorgen. De website is in de maak en Sascha (vertrekt over twee weken naar huis) zal vanuit thuis de website onderhouden en de boekhouding mede ondersteunen. Verder zijn alle materialen nodig voor de lessen aangeschaft in het dorp en hebben we voor de langere termijn (voorlopig) voor een jaar de maandelijkse bijdrage vast gelegd voor het personeel. Dus tot dusver helemaal geslaagd. Er is een maar: de strakke planning zoals wij dat gewend zijn van uur tot uur gaat echt op zijn Afrikaans, soms is er geen stroom dus moeten we even wachten met de computerlessen of een alternatief verzinnen. Of de lunch is te laat, of het water is op of er moet materiaal bij gehaald worden, of Godwin moet nog even een boodschap doen of zijn schoenen poetsen of ……er is altijd wel iets, flexibiliteit en geduld zijn de belangrijkste kwaliteiten die je hier nodig hebt. Zo is iedere dag weer een verrassing. Over het algemeen houden we ons toch wel redelijk aan het rooster.
Maar goed: aangezien ik nog een paar maanden hier ben, heb ik het gevoel dat ik meer kan doen.
Op dit moment sta ik voor de klas, leuk natuurlijk, maar de roosters zijn gemaakt voor Godwin, Robert en Hassan, uiteindelijk moeten zij het zelf gaan draaien. Dus mijn tijd en energie kan ik ook gaan inzetten in iets anders.
Ik heb een project op het oog:
In de buurt van Masaka (als je de kaart ziet is dit links van Kampala) is er een hele kleine organisatie die zich inzet voor weeskinderen en arme gezinnen voor onderwijs, onderdak, medicijnverstrekking en preventie van malaria en aids. Het is een van armste gebieden van Uganda. Twee vrijwilligers die ik ken zijn daar geweest en waren zeer te spreken over de organisatie. Die zit goed in elkaar, duidelijke doelen en vertrouwd ondanks minimale gelden. Deze organisatie werd opgezet in 2003 door een man (zelf wees) met steun van de gehele community. Ze hebben een school opgezet maar omdat de kinderen uit zo'n arme gezinnen komen, gaan de meeste niet naar school. In plaats daarvan werken ze in steengroeven en mijnbouw omdat ze dan lunch krijgen en dus kosten voor voeding voor het gezin uitsparen. De organisatie gaat op huisbezoek en probeert de arme bevolking zoveel mogelijk te helpen op allerlei gebied. Bijvoorbeeld door het geven van informatie over het verbouwen van groenten en het houden van vee.
Mijn plan is nu om daar een paar dagen op bezoek te gaan en de situatie te bekijken en te zien wat er gedaan kan worden met eventuele financiële steun voor de langere termijn. Ik ga van 14 tot en met 17 oktober kijken en wil daar een paar weken gaan werken in november. Ook in korte tijd kun je nl. veel bereiken. Ik heb het gevoel dat ik daar op dit moment nuttiger kan zijn dan lesgeven op Bluesky. Ik heb er heel veel zin in.
Nog een nieuwtje: zondag was de vader van Sebastian op bezoek en hij was heel erg enthousiast over de klas en de lessen. Hij is een kennis van de minister van disability (een soort minister van gezondheid, maar dan voor gehandicapten) en heeft gelijk contact met hem opgenomen. Godwin had maandag een bespreking en er is nu een aanbevelingsbrief uitgegaan met de foto’s van de lessen en de metamorfose van de klas. Het is bijna zeker dat hij Bluesky komt bezoeken, dat zou echt heel gaaf zijn. Hij kan nl. voor de broodnodige erkenning en dus subsidie zorgen. We zijn heel benieuwd. Kei spannend.
We hebben ook een puppy aangeschaft op Bluesky, het moet straks een waakhond worden. Heel leuk om te zien hoe bezorgd sommigen zijn, geweldig. Vandaag was nl. iedereen thuis i.v.m. einde ramadan dat is hier een nationale feestdag. Dus iedereen had de tijd om de hond te knuffelen. We hebben hem eerst in bad moeten doen want er zaten nogal wat beestjes op zijn huid, haha.
Donderdag vertrek ik met Godwin, Robert en Sascha naar Fort Portal t/m zondag. We hebben onderdak bij de familie van Godwin en gaan de hele omgeving verkennen. Het ligt in de directe omgeving van de grootste nationale parken dus misschien kan ik nu mijn eerste echte wilde dieren gaan zien. Fort Portal ligt in het westen van Uganda, bijna tegen de grens van Congo, voor diegene die het willen nakijken. Ik heb er erg veel zin in en zal heel veel foto’s maken.
Maandag voor de vijfde keer terug geweest naar de dokter, alles komt goed, mijn vinger ziet er niet uit nu, ik krijg helemaal een nieuw huidje, maar mijn nagel en vingertop zijn gered! Nog twee dagen antibiotica en dan is alles weer in orde.
Vandaag hebben we een Nederlandse boerderij bezocht. Helemaal leuk. Hier worden cursussen gegeven over kleinschalige veeteelt en groenten/fruitteelt. De Nederlander (Theo de Groot, kan bijna niet Hollandser, haha)heeft hier een boerderij opgezet met een kas voor groenten, Nederlandse melkkoeien, een varkensfokkerij, geiten en kippen. Hij maakt zelf kwark en geiten kaas en verkoopt eieren. Ook heeft hij een gigantische lap grond waar hij van alles verbouwt. Hij heeft 10 mensen in dienst en alles gebeurt handmatig. De dieren zien er geweldig uit en hebben volop ruimte. De boer zelf hebben we niet gesproken maar we hebben wel een afspraak gemaakt dat ik met de lln van bluesky een excursie ga doen. Ze kunnen dan zien hoe kaas gemaakt wordt en ze mogen de dieren eten geven. Het was echt een stukje Nederland in Uganda met hollandse stallen, kruiwagens en de tuin vol met planten en bloemenperken en bankjes. Ik voelde me helemaal thuis. De kippen worden verkocht als ze niet meer leggen, nou als dat niet holland is: wat niets meer oplevert doen we de deur uit!!
Volgende week een nieuw verhaal over weer een ander stukje Uganda.


  • 30 September 2008 - 18:10

    Lonneke:

    Hoi Petra,

    Wat een genot om iedere keer weer die prachtige verhalen te lezen en die mooie foto's te bekijken, wat een schatjes zeg!

    Liefs Lonneke

  • 30 September 2008 - 19:12

    Marja Van Genugten:

    Hoi Petra,
    Wat heb jij al veel bereikt in zo'n korte tijd. Super! En wat heb je weer grootse plannen. Ik wens je veel succes met het nemen van je nieuwe beslissingen.
    Groetjes Marja.

  • 30 September 2008 - 19:24

    Anke En Henriëtte:

    Hoi Petra,
    Wat ben je toch een avonturier en wat geweldig dat je je ergens anders weer nuttig gaat maken!!En wat leuk dat er een hond is aangeschaft, erg leuk voor de leerlingen en dat geeft een huiselijk gevoel. De Hollandse boer, wat leuk en inderdaad dat zal heel eigen voelen! Anke heeft de foto van de vorige keer bekeken en ze vroeg vanalles en vond het heel interessant hoe de bricks gemaakt worden.
    Ze ging er echt voor zitten, leuk! Fijn dat je zo'n goed vertrouwen hebt in dat wat je opgezet hebt en dat het goed zal gaan. Hopenlijk gaat het bij je volgende project ook weer goed.Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verslag!!
    Geniet van je uitstapje en heel veel groetjes en liefs van Anke en Henriëtte.

  • 30 September 2008 - 22:02

    Perry:

    Stilzitten is niets voor jou en je hebt in korte tijd al veel bereikt! Wat zou het positief kunnen uitpakken als die minister een kijkje kwam nemen.
    Tja, jouw koppie en je handen jeuken natuurlijk nu je van die organistatie bij Masaka hebt gehoord! Wat een energie! Veel succes!

  • 01 Oktober 2008 - 17:18

    Inge Bel:

    Heeey,
    Een echte strever is die Petra!!
    Ben zeer benieuwd naar je nieuwe plannen, heel veel succes ermee!!
    Wan skon kientjes en hundje!!!
    Gr Inge

  • 01 Oktober 2008 - 20:44

    Corien:

    Ha die Petra,

    Wat een avonturen beleef je toch, wat een verhalen, ik smul ervan en het verlangen om weer naar Afrika te gaan groeit met ieder bericht van jou. O wat krijg ik ook een zin, maar ik moet het toch nog even uitstellen. Helaas! Gelukkig gaat alles weer goed met je vinger, blijf goed voor jezelf zorgen hè?Kijk uit naar het volgende nieuws van je. Succes met alle goede dingen waar je de schouders onder zet. Dikke kus van je buuf

  • 02 Oktober 2008 - 12:32

    Astrid H:

    Hoi Petra,

    Wat een verhalen. Ik heb een paar weken niet gekeken, maar wat heb je al ontzettend veel voor elkaar gekregen! Succes met alles en heel veel plezier in Fort Portal. Het toch geweldig zijn als je wilde dieren ziet!

    Groetjes, Astrid

  • 02 Oktober 2008 - 17:47

    Ilse:

    Wederom een mooi verhaal en wat een schattige puppy!

  • 04 Oktober 2008 - 14:04

    Lieke:

    Hoi Petra,
    Eindelijk weer bij gelezen! Erg leuk om al je enthousiaste verhalen te lezen en de foto's te zien! Veel plezier en succes, met weer een nieuw project!
    Groetjes, Lieke

  • 05 Oktober 2008 - 11:01

    Inge En Tijn:

    Hoi Peet,

    Weer geweldig om te lezen!!
    Heel veel succes met de voorbereidingen van je nieuwe project.
    liefs Tijn en Inge

  • 05 Oktober 2008 - 19:32

    Hanny:

    Veel succes met je nieuwe project in Fort Potal, hopelijk kun je voor hun ook wat betekenen

  • 06 Oktober 2008 - 13:16

    Kriek:

    Hai Petra',
    Ga jij maar in Massaka kijken, ik denk dat al je sponsors vertrouwen hebben in jouw goede doelen. Prachtige plaatjes van de etende kindjes en de Nederlandse boerderij.

    Ik wacht met spanning op mijn nieuwe kleinkind. De geboortevlag is klaar. De wimpel ook, maar ik weet nog niet of het een jongetje of een meisje wordt, dus de naam staat nog niet op de wimpel, dat wordt vast nachtwerk.

    Heel veelsucces en plezier Groetjes Kriek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 147070

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: