Uganda 2016-6 - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 2016-6 - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 2016-6

Door: Willemien, Gerrie Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

13 Februari 2016 | Oeganda, Nansana

Petra:
Gistermiddag met Jita op stap geweest. Erg leuk. Jita heeft een eigen auto en rijdt als een ervaren chauffeur door de binnen stad van Kampala. Er is een wet dat de sterkste wint in het verkeer hier, nou en Jita is erg sterk in haar auto-tje. Eerst stond er een lunch op het programma, erg Ugandees, erg lekker en een heel leuk klein restaurtantje. Daarna op naar de African Art Galery, een galerie vol met Ugandese kunst. Deze galerie is uitgeroepen tot een van de beste tien van Afrika dus dat wil wat zeggen. Erg mooi en verrassend. Toen zijn we naar een winkel gegaan waar artikelen gemaakt worden van oud glas met daarnaast een naaiatelier waar men traditionele stoffen gebruikt voor kleding maar ook vloerkleden, pannenlappen en onderzetters. Toen naar de Acacia-mall, een heel groot modern winkelcentrum met van alles. Zelfs een echte bakker met patisserie en vers schepijs. Je hebt hier niet het idee dat je in Afrika bent zo modern en chique. Uiteraard komen hier heel veel expats en rijke Ugandese. Al met al een hele gezellige middag en gelukkig was Gerrie weer een beetje fit. Die is nl. al een paar dagen een beetje misselijk en eet al dagen crackers. Een rustige avond gehad in het ICU, waar we ook nog even bij hebben kunnen kletsen met Sander.
Vanmorgen eerst naar de women-market, een drukke markt die alleen op vrijdag is. Er zijn geen kraampjes maar iedereen zit op een groot kleed onder afdakjes waar allerlei handgemaakte artikelen te vinden zijn. Deze markt is ontstaan om vrouwen de mogelijkheid te geven hun waar te verkopen om zo in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien. De meeste souvenirwinkeltjes kopen hier hun artikelen in. Altijd leuk om dit te bezoeken. Daarna met onze “vaste”chauffeur Hamza naar Entebbe. Nu zijn we weer terug bij het Gorilla African guesthouse precies waar we twee weken geleden begonnen zijn aan onze reis. Het is heerlijk rustig hier, we hebben zelfs wifi en een warme douche wat ontzettend luxe is. Hier slapen we voor het gigantische bedrag van 12,50 euro per nacht. Super!!
Voor vannacht hebben we Hamza afgesproken. Om 2.45 uur komt Hamza Gerrie en Willemien halen en zijn ze binnen 15 minuten op het vliegveld. Perfect dus. Zal vreemd zijn om de komende twee weken weer in mijn eentje door te brengen…..
Morgen vertrek ik weer terug naar Bluesky om daar nog wat werk te verrichten zodat alles weer kant en klaar is als de leerlingen komen op (hopelijk) 22 februari. Zeker is dit nog niet want Musevenie (de huidige president) heeft besloten dat op die maandag de uitslag van de verkiezingen pas bekend zal worden gemaakt.
Om iedereen even gerust te stellen: op 18 februari zijn de verkiezingen, men verwacht wel wat rellen maar dit is uiteraard afhankelijk van de uitslag. Heel veel vooral jonge mensen willen stemmen op Besigye, die een democratisch Oeganda wil en lijnrecht staat tegenover Musevenie. Veel mensen willen eindelijk verandering omdat Musevenie al zoveel jaar aan de macht is. Maar Musevenie maakt propaganda omdat er tijdens zijn hele regime nog geen oorlog is geweest, hij gaat op het platteland rond om pennen en schriftjes uit te delen en zo stemmen te winnen.
Volgens de Nederlandse ambassade is Oeganda veilig maar moet je tijdens de verkiezingen grote mensenmassa’s vermijden. Nou, ik zit bij Bluesky in the middle of nowhere en ben zeker niet van plan om naar de stad te gaan. Dus maak je geen zorgen!! Ik hou jullie op de hoogte mits mijn “internet” dit toestaat.

Willemien:
Het hier nu bijna 20.00u en we hebben net onze laatste warme maaltijd gehad in het nieuwe gedeelte van Gorilla Safari guesthouse. We waren nog maar net klaar met eten en willen verder gaan met dit verslag toen plotsklaps alles pikkedonker werd. Heel Entebbe blijkbaar zonder stroom en internet. Zo gaat dat hier. Gelukkig hadden we wel onze warme douche gehad.
Terugblikkend op afgelopen twee weken kunnen we zeer tevreden zijn. We hebben een fijne tijd gehad bij Bluesky en we zijn daar weer tot nieuwe plannen gekomen zoals het plaatsen van extra solarpanelen en de buitenverlichting. Waarschijnlijk gaat Petra hier nog wel wat van meemaken en als dat zo is dan horen jullie dat zeker.
Ons uitstapje naar het regenwoud was ook zeer de moeite waard en zullen daar met veel plezier aan terug blijven denken.
We waren hier relatief kort maar hebben ontzettend veel meegemaakt en dit zoveel mogelijk met jullie gedeeld.
Nog een paar uur en dan is het tijd om te gaan voor Gerrie en mij

Gerrie:
Ja wat moet ik nu nog vertellen
Alle verhalen staan erop
Het was weer een geweldige reis
PETRA BEDANKT VOOR ALLES.

• 13 Februari 2016 - 07:40

Doortje:

Het was weer heel leuk om jullie verslagen te lezen.
    Goede reis en thuis weer aclimatiseren.

• 13 Februari 2016 - 10:54

José Guffens:

Wat mooi om jullie verhalen weer te lezen en wat jullie al allemaal bereikt hebben. Petra geniet nog van de 2 weken en succes met alles.

• 14 Februari 2016 - 20:07

Marja Van Genugten:

Wat een mooie verhalen en fijn om te lezen dat Gerrie en Jolanda genoten hebben van een mooie reis. Ook bedankt voor de mooie foto's dit geeft echt meer duidelijkheid van wat jullie beschrijven. Petra succes voor de komende weken.
    Heel veel groeten van Marja

• 15 Februari 2016 - 21:10

Vivian:

Wat een prachtige verhalen en mooie foto's!
    Zo genieten om te lezen over de diploma-uitreiking en wat jullie allemaal voor elkaar krijgen met de mensen daar! Wauw!
    Groetjes Vivian