Uganda 1 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 1 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 1

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

28 Juli 2010 | Oeganda, Kampala

Uganda 1

Ga er maar vast voor zitten want het is een heel verhaal geworden.
Na precies 24 uur reizen zijn we tenslotte aangekomen in Uganda.
Om 14.30 op zondag vertrokken we naar Brussel, veel te vroeg natuurlijk maar enfin, ge kunt er maar zijn. Toch? Toen naar Parijs waar we een uurtje zouden moeten wachten in het vliegtuig. Maar ja, dat werden twee uur omdat alle afrikanen hun handbagage in de vorm van koffers mee nemen het vliegtuig in, nou je wilt niet weten wat voor toestand dat dan is om alles in die luiken te proppen. Achteraf hadden we in diezelfde tijd van Veldhoven naar Parijs kunnen rijden. Och zo konden we alvast wennen aan Afrika.
Maar goed op naar Addis Ababa waar we ook weer vertraging hadden en na ongeveer 5 uur op konden stappen. Daar kregen we een uitgebreide controle i.v.m. de reis naar Uganda, die ook weer vertraging had, we moesten zelfs onze schoenen uit doen. Aangekomen in Uganda verliep alles prima, we hadden snel een visa en na het wachten op onze rugzakken, wat toch altijd spannend is stapte we Entebbe airport uit.En ja hoor daar stond onze Godwin, uiteraard in driedelig pak met stropdas en gepoetste schoenen. Stevige omhelzing of toch alleen maar een hand? Toch maar de omhelzing. Wauw we zijn er. De leerlingen waren niet mee gekomen want er waren heel veel controles, politie en militairen in Kampala. Zoals jullie misschien weten waren er twee weken geleden twee bomaanslagen in Kampala. En nu was alles in opperste paraatheid omdat er in Kampala de meeting was van The African Union. Waarbij de staatshoofden van 35 afrikaanse landen aanwezig waren. Gaddafie van Libië, is de voorzitter van deze club en hij zorgt ook dat alle kosten betaald worden.
Dus we zijn op de weg naar Kampala, ik denk, vijf keer moeten stoppen voor controles enz.
Maar dat mocht de pret niet drukken, geweldig om weer terug te zijn.
Op naar Ivory: ook helemaal leuk om te zien dat mensen ook echt blij zijn dat je er weer bent.
Ja Ivory: zorgt weer voor allerlei verrassingen ”hoe is de douche? Hebben we stroom? En dan ja zeker er is een nieuwe menukaart, spannend, maar de eerste bestelling liep al mis: er is geen steak, er is geen gefrituurde kip, Nou dan doen maar gewoon kip met frites….helaas er is geen kip!!
Maar verder weer helemaal van ouds, country muziek en televisie tegelijker tijd aan en knipperende kerstverlichting op de balkons. Heel vroeg naar bed en tussen de muziek toch en beetje fatsoenlijk kunnen slapen ondanks het te kleine muskietennet wat half over ons bed hangt. It’s good to be back!
Dinsdagmorgen naar Bluesky met de matatu, lekker met zijn allen (21 personen).
Inmiddels zijn er 12 leerlingen en 6 sheperds een assistent leerkracht en Godwin. Onvoorstelbaar dat ze allemaal kunnen huizen in de ruimtes. Het is overvol en de eetkamer is omgebouwd tot slaapkamer. Maar alles ziet er perfect uit. Leuke bijkomstigheid is dat Henrie een van de oud leerlingen (hoog niveau maar kan niet zo goed lezen en schrijven) nu het eten verzorgd voor alle bewoners en hiervoor een salaris krijgt. “s morgens bakt hij thuis chapati’s (soort pannenkoek) en verkoopt deze aan de winkels in de buurt. Daarna gaat hij naar Bluesky en zorgt voor de boodschappen en bereiding van lunch en diner voor 20 personen. Hij leert nu de leerlingen ook om chapati’s te maken zodat ze deze straks ook kunnen verkopen. Geweldig! Leuk is ook dat er een nichtje van Godwin hem helpt bij de maaltijden, want matoke (bananenstampot) maken is vrouwenwerk!! Mannen kunnen nl. niet zitten en bukken om die grote pan vol met bananen en ingepakt in bananenbladeren te dragen?! Ugandan tradition.
De roosters zijn er nog steeds in picto, alles in geordend en in bakjes. Erg leuk om te zien. Vandaag hebben we lessen gevolgd van handvaardigheid gegeven door Stella, een jonge vrouw die polio gehad heeft en heel moeilijk loopt met twee krukken. Zij leert de lln hoe ze tassen en portemonneetjes moeten maken van palmbladeren. Geweldig om te zien hoe ze daarvan geniet en de leerlingen op hun niveau benadert en les geeft. Ze heeft geen scholing hiervoor maar doet het perfect, zij ontvangt ook salaris en komt twee maal in de week les geven. Onze maandelijkse bijdrage aan Bluesky wordt heel goed besteed, fijn om te zien.
Verder zijn er ook nog steeds verschillende vrijwilligers die Godwin helpen. Er zijn verschillende lln bijgekomen van allerlei niveau. Alles ziet er schoon en verzorgd uit, maar vooral de leerlingen zien er gelukkig uit en daar gaat het om.
Na de lunch, stevige matoke en zoete aardappelen met groundnut (pinda) saus en groenten uit eigen tuin op naar de nieuwbouw.
Een matutu-reisje van ongeveer 40 minuten en toen nog op een boda ook weer zo’n 20 minuten naar de middle of nowhere gestopt voor de nieuwbouw. Nou we zijn zwaar onder de indruk. Wat is er een werk verzet in zo’n korte tijd. En wat een geweldige ruimtes en grond.
Onder de belangstelling van de buurtbewoners, kinderen en boda rijders heeft Godwin ons een rondleiding gegeven door de nieuwbouw. Het ziet er fantastisch uit. De verschilloende ruimtes zijn groot, er is echt degelijk gebouwd met een goede fundering. Godwin was iedere dag aanwezig bij de bouw. Hij had van te voren gevraagd hoeveel stenen ze per dag kunnen metselen en hoeveel zand c.q. cement ze nodig hebben. De aannemer had precies gezegd wat ze konden, maar daarbij iets lichtelijk overdreven want hij wilde deze opdracht. Jammer dan want Godwin hield hem aan deze afspraak. Dus toen Godwin opdracht had gegeven voor de bouw, pakte hij iedere morgen de benodigde cementzakken en leegde deze en vertelde de bouwvakkers dat ze pas geld zouden krijgen aan het eind van de dag als al deze zakken en stenen opgebruikt waren. Nou ze werken zich dus uit de naad. Goede methode!!
De buurvrouw voorziet al deze bouwvakkers van eten en drinken en de aannemer kan zijn gereedschap ook bij haar onderbrengen. Geweldig mens! We moesten gelijk binnenkomen en haar huisje, nou eigenlijk was het een klein hutje. Maar ontzettend gastvrij en helemaal vereerd omdat er 2 mzungu’s kwamen. De buurtbewoners hebben ook gezorgd dat de tuin (zo’n 100 x 40 meter) vrij is van grote struiken en bomen. De plannen zijn om straks ook sheperds te nemen uit het dorp van de arme gezinnen, zodat deze jongeren de leerlingen kunnen helpen in de tuin en bij praktijklessen en dan hun kost en inwoning kunnen verdienen. Geweldig!!
Precies wat wij willen: profijt voor de lokale bevolking. We zijn echt behoorlijk onder de indruk. Er moet nog een beetje gebouwd worden om alles op dezelfde hoogte te brengen en daarvoor kwam Godwin nog wat geld tekort, dankzij het verjaardagskadotje van Rudy konden we hem vooruit helpen en zal eind deze week de gehele bouw op hoogte zijn. D.w.z. de hoogte tot het dak. Er komen eerst lateien op, maar dat gaat anders dan bij ons. Er komt een frame van hout wat vol gestort wordt met staal en cement. Daarvoor is echter nog veel meer geld nodig. Wij kunnen hem in ieder geval een eind op weg helpen met het resterende bedrag van de Op Dreef, (wat we nog niet verteld hebben) maar het is nog niet genoeg dus we blijven zoeken naar de nodige financiën maar ook de ouders en het bestuur doen hun best om alles voor elkaar te krijgen. Om de bouw klaar te krijgen zou nog zo’n 6000 euro gaan kosten, maar het begin is gemaakt en het voelt heel goed. We hebben er alle vertrouwen in ook omdat alles in overleg met het bestuur en ouders officieel wordt vastgelegd en verantwoord. We zijn zo trots als een aap op ons project. (oei, oei tricky uitspraak in Afrika).
Vandaag naar Kampala geweest, daar geld gehaald om Godwin te betalen voor de resterende stenen en cement. Iemand van het bestuur was erbij om te ondertekenen dat het geld gebruikt gaat worden voor de bouw. Nou Kampala is nog steeds een grote puinhoop met heel veel stof en heeeeel veel mensen en auto’s. We hebben een lunchafspraak met Obo en Vicent die we nog kennen van Cotfone en waar we de computercursus voor hebben betaald via de stichting. Heel leuk om hen weer te zien, jammer alleen is dat ze geen van beide een baan hebben. Het initiatief nemen is toch moeilijk voor Ugandesen, maar ze zijn beide druk met vrijwilligerswerk. Obo in het weeshuis wat Elisa (uit Italie) gebouwd heeft en Vicent in Kiwangala met jongeren. Maar Godwin had wel interesse om hen bij zijn school te betrekken zeker door hun ervaringen. Zou mooi zijn.
Verder heb ik internet!! Godwin had een kleine modem waar je met een simkaart internet tijd op kunt zetten en dat is gelukt. Ik leen nu voor deze maand zijn modem en betaal de internetkosten. (7 euro voor een hele week). Ook heb ik een nieuw telefoonnummer:
+ 256789708395. dus we zijn weer van alle (communicatie-) mogelijkheden voorzien.
Met de bouw wordt dus vrijdag weer gestart en wij kunnen daar weinig doen, dat is niet zo erg want we hebben nog genoeg andere bezigheden. Morgen ga ik naar Bluesky om een fotoreportage te maken met alle foto’s van de bouw voor de ouders waar we aanstaande zondag een ontmoeting mee hebben. Daarna gaan we met Obo het nieuwe weeshuis bekijken dat Elisa heeft gerealiseerd, ben zeer benieuwd.
Verder heb ik zojuist een telefoontje gekregen van Jita, (een Nederlandse vrijwilligerster die hier getrouwd is en woont en werkt, we waren van plan om haar te bezoeken maar nu vraagt ze of we een paar daagjes op haar huis en dieren willen passen want ze moet voor zaken even weg. We gaan nu kijken of we dit in kunnen passen in ons programma. Zou leuk zijn. Real african life! De temperatuur hier is ongeveer 24 graden dus is goed te hebben.
Nog even iets leuks: Godwin wil kippen houden, hij had er maar dit waren scharrelkippen en ver ruïneerde heel zijn tuin met het gescharrel, dus ze hebben ze al op.
Nu wil hij Dutch kippen?! Op onze vraag wat dit dan voor soort was vertelde hij dat dit kippen zijn die in 6 weken tijd heel vet zijn en het voornaamste was dat deze niet scharrelen, nee allicht niet. Die kippen groeien zo hard dat de pootjes hen niet kunnen dragen. Maar goed hij gaat die bestellen en wil ze houden om ze te verkopen voor het vlees. Ben benieuwd.
Wordt weer vervolgd en wat is het weer leuk om alle reacties te lezen. Fijne vakantie allemaal.

Liefs Nico en Petra

• 28 Juli 2010 - 15:24

Philip Van Vlerken:

Hoi Petra en Nico,

Weer een geweldig verhaal. Ik ben ontzettend blij dat jullie project zo goed loopt. Belangrijk dat de mensen zelf met jullie hulp ook hun eigen eurootjes ( of wat hebbenze daar ?) kunnen verdienen.
    Heel veel geluk en plezier nog de komende weken.
    groetjes Philip

• 28 Juli 2010 - 16:40

Perry:

Fijn dat jullie bij terugkomst in Afrika al zoveel positieve dingen hebben gezien! Succes met alles en heb een fijne tijd! Liefs van Perry.

• 28 Juli 2010 - 18:05

Wilma En Paul:

geweldig wat jullie allemaal doen nog veel plezier met alles wat jullie nog gaan doen groetjes paul en wilma

• 28 Juli 2010 - 20:11

Henriëtte De Sadelee:

Hoi Petra en Nico,
    Wat een geweldig verslag weer, fijn om te lezen dat het goed loopt!En zeker fijn dat jullie je er weer "happy"bij voelen, geweldig.
    Wij gaan a.s. zaterdag voor 2 weken op vakantie, dus zal ik je verslagen wat later lezen.
    Heel veel groetjes van fam. de Sadeleer.

• 29 Juli 2010 - 06:52

Lonneke:

Wat een mooi verhaal. Fijn dat het weer vertrouwd aanvoeld en dat al die mensen zo enthousiast zijn.
    Geniet er nog van, voor je het weet is het weer zo voorbij.

Liefs Lonneke

• 29 Juli 2010 - 09:29

Willemien:

Hey, hartstikke mooi dat de bouw van de nieuwe school al zo ver gevorderd is. Dat zal jullie zeker een heel goed gevoel gegeven hebben. Fijne tijd daar en we gaan het natuurlijk weer helemaal volgen :)

• 29 Juli 2010 - 09:35

Karel De Geus:

Zojuist jullie uitgebreide verslag gelezen, ziet er goed uit allemaal!
    Succes verder en veel groeten, Helma en Karel.

• 29 Juli 2010 - 11:18

Miranda:

Hey Petra en Nico,

Wat ontzettend geweldig dat de nieuwbouw zo goed vordert!!! En het lijkt me heerlijk om weer terug te zijn. Ga zo door, wij blijven het volgen!!!

Liefs Miranda

• 29 Juli 2010 - 12:07

Bregje:

Hallo Petra en Nico,

Wat weer fijn om daar te zijn. Wat super dat de eurootjes goed besteed zijn. Ik kijk met plezier uit naar jullie volgend verhaal

Veel liefs Bregje

• 30 Juli 2010 - 08:30

Joyce:

hoi petra en nico,

wat fijn dat alles zo goed verloopt daar en dat ze ook echt iets doen en houden aan de gemaakte plannen! vooral voor de mensen daar fijn dat ze zo ook een centje kunnen verdienen!!!
    heel veel plezier nog!

gr joyce

• 30 Juli 2010 - 13:39

Kim & Kees:

he Petra en Nico,

Geweldig om te lezen. doe ze bij Ivory allemaal de groeten van ons. We schoten ehelemaal in de lach van de nieuwe menukaart, en dat er dan nog steeds bijna niets van de menukaart is... :-)

Tot lezens!

Kees

• 31 Juli 2010 - 20:07

Nena & Anne:

hallo petra en nico!

hoe is het in Afrika?
    maar zie je gewoon wilde dieren rond lopen?
    nou ik hoop dat het leuk blijft! en wij gaan morgen lekker op vakantie en we hebben er heel erg zin in!!!

xxx anne en nena en de groetjes van papa en mama
    doeiiiiiiiii

• 01 Augustus 2010 - 12:57

Frans, Christel, Pip:

Jambo!,
    lijkt me idd een super gevoel om weer mensen terug te zien die jouw hulp zo verdienen en waarderen. Want we weten dat mensen helpen niet alleen een kwestie van geld is. jullie hebben alweer een hoop meegemaakt. geniet maar lekker van alles wat jullie doen en denk ook een beetje aan jezelf.
    groetjes van Frans, Christel en Pip uit Leivere

• 01 Augustus 2010 - 14:19

Els En Ton:

Hoi, Petra en Nico.
    Wij hebben jullie vertrek gemist,wij dachten dat het een week later was.
    wij hebben het nogal druk met het "HUTJE" van Lieke en Rohald in Panningen
    Het is goed te lezen dat jullie project zo goed gaat.Leuk dat het zo'n succes is. Geniet van deze trip en nog veel plezier.

Groeten Els en Ton

• 03 Augustus 2010 - 11:49

Kristel:

Hey daar,
    Beetje laat, maar hier hebben we het ook allemaal druk druk druk hè !
    Maar leuk om te lezen dat jullie zo aangenaam verrast waren.
    Toch altijd even afwachten wat er daadwerkelijk gebeurd als je er niet bent.
    Maar ziet er goed uit !
    Veel succes en plezier weer verder !!

Groetjes,
    Kristel

• 03 Augustus 2010 - 18:43

Wendy:

Hoi hoi,

Fijn om te lezen dat jullie weer op jullie plekkie zijn 'Afrika'
    Fijn dat het goed voelt..Tot het volgende avontuur..toi toi toi..
    Houdoe!

• 16 Augustus 2010 - 10:03

Corien:

Hallo lievies,

Corien is ook weer boven water en leest nu alle verslagen van jullie door. Gaaf dat de start van jullie verblijf zo goed is gegaan en dat Godwin zulk goed werk levert. Ik ga snel naar het vervolg, Uganda 2.
    Dikke kus, Corien

P.S. Met de Dutch kipjes op de van Nuenenstrtaat gaat het goed.