Dames 3 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Dames 3 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Dames 3

Door: Willemien, Gerrie, Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

17 Februari 2012 | Oeganda, Kampala

Dames 3

Petra: Gisteren eerst even naar Bluesky: Gerrie helemaal blij want ze heeft de lln een nieuwe techniek geleerd om armbandjes te maken, maar zij zal hier zelf meer over vertellen.
Verder hebben we iets verzonnen voor lln die niet kunnen tellen: een plankje met daarin het aantal spijkers waar ze de benodigde kralen op duwen: 3 rijtjes spijkers van 10 stuks, en daar moeten ze dan de kralen op doen zodat ze zelfstandig een ketting kunnen maken (afgekeken van het gordijnen maken arbeidstraining AVD!!).
Daarna naar Kampala, dat was natuurlijk een belevenis van heb ik jou daar voor de dames.
Eerst naar de Gaddafi moskee waar we toegetakeld werden met sjaals en kleden om onze “blote” delen te verbergen, terwijl we daar bij het uitzoeken van onze garderobe al rekening mee hadden gehouden, maar ja het was niet voldoende?! Omdat deze moskee door het overlijden van Gadaffi natuurlijk een heleboel inkomen mist, hebben ze nu bij de rondleiding ook een klim in de minaret erbij gedaan. Echt heel schitterend, je ziet Kampala helemaal van bovenaf. Gerrie is niet mee gegaan, Petra ondanks haar hoogtevrees tot de helft, maar de echte kanjers waren Godwin en Willemien die tot de top zijn gegaan. Het was geweldig!! Zie onze foto’s. Het leuke is dat Kampala van bovenaf best goed georganiseerd lijkt, terwijl het beneden een grote mierenhoop is waar alles door elkaar krioelt. Echt een aanrader voor nieuwe bezoekers aan Kampala, je betaald ongeveer 3,50 euro voor de rondleiding en de klim. Daarna wat geluncht in een lokaal restaurant waar we lekker gegeten. Waar Willemien heel dapper een vis stew bestelde en deze ook nog met smaak opgegeten heeft. Wij hadden een heerlijk bordje geitenvlees met gebakken rijst. Allemaal wat te drinken en dat allemaal voor nog geen 10 euro. Toen naar down-town: de Old taxipark waar Gerrie een extra bijdrage heeft geleverd door de aankoop van heel veel kralen voor Bluesky. Het blijft geweldig om hier te zijn, je ziet dingen wat bij ons echt niet zou kunnen, een voorbeeldje: een man verkoopt leggings en heeft hiervoor een opblaasbaar onderlijf van een pop. Deze benen dragen dan een legging. Hij heeft in een hand allerlei soorten legging en in de andere hand het onderlijf van die pop. Dit is nog niet zo erg ware het niet dat hij die pop tussen de benen omhoog tilt om dit zo aan iedereen te showen. Heel jammer dat ik mijn toestel niet bij de hand had:).
Ook heel bijzonder was de openingszin van een man op de versiertour, die contact wilde maken met Willemien: “At least say bye,bye to me!!”.
Deze ochtend aangekomen bij Sander, en dat voelt ook weer als thuiskomen.
Sander en Sara wonen nu met hun kinderen in een huis ergens anders, dus niet meer in het guesthouse. Dit geeft veel meer rust voor allemaal, wat ik me heel goed voor kan stellen, anders ben je altijd aan het werk. Vanmiddag een rondje gedaan in de buurt van het guesthouse, waar we ook een kappersschool bezocht hebben. Morgen naar Jinja waar we ook Suzan uit Gemert gaan bezoeken die daar samen met haar man een weeshuis runt.


Gerrie
Gisteren dus de leerlingen geleerd hoe je met 3 kralen naast elkaar een armband kunt maken
Zelfs Godwin vond het erg leuk om te doen en op een gegeven ogenblik stonden zowat alle leerlingen om de tafel heen en iedereen wilde mee helpen –erg gaaf dus.
Daarna kralen gaan kopen. Ik had van Agnes geld gekregen om er iets leuks mee te doen in Uganda en kralen kopen vind ik dus leuk dus op naar een winkel waar je kralen kunt kopen.
Een winkeltjes van 4 bij 5 die tjokvol staat met zakjes kralen in allerlei soorten en maten en waar ook nog 5 tafels in staan en achter elke tafel nog iemand die iets wil verkopen, het was er dus vol en erg warm.
Met Godwin heel veel kralen uitgezocht, hij glimlachte van oor tot oor en ik ook.
Daarna nog in een andere winkel weer een hele berg met kralen uitgezocht en zo had hij 2 tassen vol met kralen.
We liepen samen het taxipark over en iemand zei iets tegen mij wat ik niet kon verstaan dus Godwin draait zich om en zegt: deze meneer vraagt zich af waarom je zo’n glimlach op je gezicht hebt –nou dat was dus omdat ik het geweldig vind om met zo iets makkelijks zo te kunnen helpen en ik hetzelfde dus ook in Nederland doe..
Maar het taxipark is een feest als je zoiets leuk vind. Het staat er tjokvol met alleen taxi’s die niet weg kunnen omdat alles vast staat. Daar moet je dan ook nog eens doorheen lopen als je aan de andere kant van het plein wilt zijn. Ik was blij dat we er door heen waren en weer rustig—nou ja—verder konden lopen
Ik denk altijd dat Amsterdam druk is maar nu ik dit gezien heb weet ik echt wanneer het druk is in een stad.
Overal en echt overal lopen mensen, rijden taxi’s en brommers en het is er dus heeeeel erg druk
Bovendien moet je enorm uit kijken waar je loop want putdeksel zijn er niet –dit is dus een diep gat—en ook een stoep is er niet en de weg is te smal om te lopen bovendien is er een constant getoeter achter je, je loopt hier aan dezelfde kant van de weg als waar het verkeer rijd dus je ziet dan ook niets aankomen
Een echte belevenis en dat is de reis tot nu toe ook echt al geweest
Groetjes Gerrie

Willemien.
Tijdens het doorlezen van de verhalen van Petra en Gerrie om mijn gedeelte aan te vullen, zit ik alweer helemaal te genieten van al die momenten die we samen aan het beleven zijn. Het is ook echt zoals het geschreven staat en je blijft je verbazen over de manier van leven hier.
Gisteren hebben we de leerlingen voor het laatst gezien. Het is heel raar om te ervaren dat, hoe kort je nog maar met deze kinderen te maken hebt, het je ontzettend veel moeite kost om afscheid te nemen. Dat heb ik vrij luchtig proberen te doen maar op een gegeven moment breken toch je emoties door en voel je je tranen branden. Net zoals nu, terwijl ik dit opschrijf. Pfff. Grappige overeenkomst met het weer op dit moment: het regent pijpenstelen:)
Maar we zitten mooi op tijd onder de veranda van het dakterras bij Sander. (zo, mooi even het verhaal een andere wending gegeven) Vanmiddag zijn we na het eten vaneen heerlijke rolex (pannenkoek met een omelet erin + groente en dan dichtgerold, heerlijk) even gaan wandelen in de omgeving van het guesthouse. Zengende hitte, van top tot teen onder het stof maar helemaal leuk toen Petra ergens tussendoor een kappersschool ontdekte. Erop af natuurlijk, in de hoop een foto te mogen maken want ik was voor ons Nicole al een heleboel kapsels aan het verzamelen omdat je geen idee hebt wat ze allemaal kunnen met blackhair. Heel veel dus. Maar als we nog niet hadden verteld wat voor vriendelijke mensen er hier wonen dan bij deze: we werden, na onze uitleg dat ik een dochter heb in Nederland die ook kapster is, meteen uitgenodigd om binnen te komen kijken. Dat is o.a. zo leuk aan Uganda, je bent overal welkom! En ik kon dus filmen en foto’s maken naar hartenlust terwijl al die meisjes er flink op los giechelden:). We zullen er een paar foto’s van bijvoegen.
Het is inmiddels alweer opgehouden met regenen, zo gaat dat hier. Het verschil met de meesten in Nederland: hier zijn ze heel erg blij met regen! Nog even een rustig dagje vandaag en morgen vertrekken we naar Jinja. Daar moet het heel erg prachtig zijn aldus gids Petra en we hebben er alweer helemaal zin in. Wordt vervolgd………

  • 17 Februari 2012 - 19:02

    Betty:

    Het zijn hele verhalen. Jullie hebben al heel wat ondernomen.
    Nog veel plezier en avontuur de komende 2 weken.
    Groetjes

  • 17 Februari 2012 - 19:57

    Perry:

    Wat moet dat een goed gevoel geven om je zo welkom en "weer thuis" te voelen! Geniet nog van de komende weken!
    Groetjes, Perry.

  • 17 Februari 2012 - 21:05

    Jozina:

    wat een mooie verhalen!! geniet nog maar lekker van alles!
    Ook erg mooie foto's.
    hier in Nederland is het niet meer zo koud en we hebben de schaatsen weer opgeborgen.
    groetjes Jozina :)

  • 18 Februari 2012 - 00:54

    Sandra:

    Hey Willemien en andere dames.
    Wat een geweldige verhalen en geweldige ervaringen voor jullie! Wat leuk om jullie zo te volgen....schrijf nog maar veel verhalen en wat leuk met die fotos erbij. Als ik tijd heb zal ik dat op mijn pagina ook eens doen ;)
    Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende verhaal
    Liefs sandra Franken

  • 18 Februari 2012 - 10:54

    José Guffens:

    Als ik zo die verkleed partij zie hebben jullie toch een beetje carnaval wat jullie hier moeten missen. Maar als ik alles zo lees vinden jullie dit niet erg want in Oeganda is het meer genieten van alles wat jullie zien en weer meemaken. Geniet nog van jullie reis.
    Gr. José

  • 18 Februari 2012 - 14:19

    Hetty Gosefoort:

    Leuk, die verhalen en foto,s.
    Jullie hebben er vast nog veel meer als je thuiskomt.
    Ik ben erg nieuwsgierig. Groetjes

  • 18 Februari 2012 - 19:42

    Nicole:

    hele leuke foto;s gemaakt mama, nu zie je hoe ze daar ook een kapsalon hebben,
    en toch vooruit kunnen, daar moeten de haren natuurlijk ook geknipt worden.
    we blijven het volgen via deze site, heel leuk!
    xx

  • 19 Februari 2012 - 11:48

    Marja:

    Ha Petra en dames,
    Het is weer genieten om jullie reisverslagen te lezen. Geniet nog van alles wat nog komen gaat.
    Heel veel groetjes van Marja.

  • 20 Februari 2012 - 08:16

    Bianca:

    he dames goed om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en wat een mooie verslagen en foto s , nog heel veel plezier en ik wacht op het volgende verslag

  • 20 Februari 2012 - 11:27

    Corien:

    Keep up the good works! Wat mooi dat wij met z'n allen door het geven van een kleine maandelijkse bijdrage toch zoveel kunnen betekenen voor veel mensen in Uganda! Ik geniet van alle blije gezichten en Gerrie.....als je terug bent wil ik graag weer eens een avondje met je armbandjes maken......
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag en reis in gedachten mee. Lieve groeten, Corien

  • 20 Februari 2012 - 12:29

    Marianne Smets:

    Even de moskee in, ja. Niet voldoende gekleed, jullie zagen er niet uit, maar hebben wel genoten van het uitzicht vanaf de minnaret, toch mooi in je hele gardarobe-uitfit.
    Mooi, dat jullie zoveel kralen hebt kunnen kopen voor Bluesky, en ook voor Willemien een hele boel kapsels voor Nicole. We krijgen er een kapsalon bij speciaal voor Afrikaans haar in Veldhoven.
    Groetjes, en nog een gezellie tijd in Uganda.

  • 20 Februari 2012 - 14:33

    Goof:

    hoi petra en de andere dames
    Wat een mooie verhalen komen hier mijn huiskamer binnen!! Alsof je er zelf een beetje bij bent. Echt leuk om te lezen en iedere dag weer nieuwe avonturen. Geweldig!!! Genieten, genieten, genieten maar. Vanuit hier leef ik erg mee.
    liefs goof

  • 20 Februari 2012 - 15:04

    Oscar:

    Gweldig om jullie verhalen te lezen! Geniet er van..

  • 20 Februari 2012 - 15:52

    Tante Diny:

    Hello girls ! Pas op de helft van de reis en al zoveel beleefd .Wanneer begint de tocht met gids ? Kun je dan ook nog reisverslagen sturen? Wij thuisbijvers wachten af .
    En benieuwd blijven we! Hier is het maar fris:vier graden.Maarde carnavallers dansen zich wel warm,binnen wel te verstaan .Op straat is het nogal stil . Nog even een vraag :brengt Gerrie ook kralen mee naar het koude noorden ? Goede reis maar weer. tante Diny

  • 21 Februari 2012 - 11:01

    Janneke:

    Zo als je van mij kunt verwachten ben ik erg laat met kijken naar jullie verslagen en begin ik ook nog eens van achter naar voor omdat ik zo goed ben met de techniek. Jullie verhalen en fotos zijn erg mooi en heel leuk om te volgen( ook als je verkeerd om begint) dus ga zo door.

  • 22 Februari 2012 - 13:30

    Miranda:

    Wow!!!! Als ik die verhalen lees, is net alsof ik er een beetje bij ben..
    Stiekem stikjaloers!!!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 147104

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: