uganda 12 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu uganda 12 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

uganda 12

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

10 September 2008 | Oeganda, Kampala

De klas is klaar!!!!
In een keer is de Afrikaanse garage,(opslag en klas ineen) veranderd in een echte Europese AVD klas. Zaterdag ben ik met Robert nog even naar de timmerman geweest. Wat geweldig dat we zo deze man kunnen ondersteunen, hij heeft een heel klein eenmansbedrijfje bij zijn huisje, vrouw en 3 kinderen en niets te makken. Dit is wat we voor ogen hadden met onze plannen om ook de community te steunen. Ali, dat is de bouwvakker die de watertank heeft geïnstalleerd en die ook de instructeur zal zijn bij het maken en leggen van stenen, en die we betalen voor zijn “lessen” kan de steun ook heel goed gebruiken, dus dat is allemaal heel fijn. De mensen leren nu ook de leerlingen kennen en zien wat ze wel kunnen en dat is natuurlijk heel belangrijk.
Enfin er is zoveel gebeurt op school deze week. Het werd trouwens ook wel tijd moet ik zeggen! Het zand en de stenen nodig voor de arbeidstraining zijn gebracht, de watertank is klaar en inmiddels al gevuld want het is hier nog steeds regentijd. En maandagmorgen kwam ik op school en toen waren alle meubels binnen. De planken zijn door Ali opgehangen op zijn Afrikaans, het hangt dus allemaal een beetje scheef, maar het ziet er geweldig uit. Wel lachen want ik had ook gevraagd voor extra steunen onder de werktafels. Onder deze tafels hebben ze een lat geplaatst voor de stevigheid, maar ik verwacht dat dit binnen twee dagen kapot zou zijn omdat de lln er met hun voeten op gaan staan. Logisch. Dus er moesten extra verticale steunen komen om e.e.a. te verstevigen, Ali had de maten opgenomen maar ja ik denk dat rekenen niet zijn sterkste kant is dus we hadden wat ruimte over. Ugandese oplossing: we zoeken een hele dikke spijker en die duwen we er gewoon onder, dan past het! Niet te geloven, helaas kon ik het niet duidelijk op een foto krijgen maar ik hoop dat je je er iets bij voor kunt stellen. Zo ook met de tafel, er was een nieuw tafelblad gemaakt wat in het tafelframe moest passen…. och verkeerd geteld we houden een paar centimeter over. Inmiddels opgelost. Ook de maten zoals we opgegeven hadden voor de tafels zijn allemaal iets ruimer (ongeveer 20 cm) dan gepland, maar alles past en daar gaat het om.
Nou maandag de hele dag in de klas gewerkt. Godwin en Robert mochten pas naar binnen als ik klaar was. Het is echt gaaf. Om 3 uur ’s middags heb ik ze geroepen, en ze waren allebei ontroerd, heel erg fijn om te zien. Wat een voldoening. Dinsdag kwamen de eerste twee leerlingen en die hebben echt de hele dag doorgebracht in de klas door alleen maar rond te kijken, geweldig. Dinsdag had ik voorgesteld aan Godwin om ook een kiesbord te maken voor spelletjes en voor vrijetijdsbesteding. (even voor de niet collega’s: een kiesbord is een bord met daarop verschillende onderdelen die leerlingen kunnen kiezen. De namen worden dan onder de onderdelen gehangen , het is de bedoeling dat de leerlingen zelf kiezen).
Eerst moest ik Godwin uitleggen dat zelf kiezen heel belangrijk is voor onze leerlingen omdat alle keuzes in het algemeen voor hen gemaakt worden. Hij zei ja maar ik zag de twijfel: hij kon zich natuurlijk geen voorstelling maken en kon zich niet indenken dat onze lln zelf keuzes zouden kunnen maken. Ook dat is natuurlijk niet mogelijk in het afrikaanse onderwijssysteem. Oke, ik op zoek naar een houten plaat, en een manier om e.e.a. te bevestigen i.p.v. de voor ons zo bekende klittenbandmethode. Zelf een hardboard plaat gevonden en gezaagd. Daniel weg gestuurd om spijkers te kopen en op zoek naar een hamer. Simpel toch? Nou de zaag was al een probleem, zo bot als stront zou ons pap zeggen. Spijkers waren op zijn afrikaans: krom, of half en de meeste zonder punt. Dan de hamer: er was een hamer in huis zonder steel maar die was niet meer te vinden. Natuurlijk het simpelste is dan om een nieuwe hamer te kopen, nee, nee dat doe ik dan weer niet. Ik heb een steen uit de tuin gepakt en ben zo aan het timmeren gegaan. Op de grond op mijn knieën. Alleen, want Robert en Godwin waren naar Kampala. Maar het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf, echt afrikaans, een beetje scheef hier en daar maar het werkt. Althans dat hoop ik, want het kostte me ontzettend veel moeite om Godwin (de leerkracht!) uit te leggen wat de bedoeling was. Hij vindt het ook al moeilijk om keuzes te moeten maken dus hoe leg ik dan het doel uit van een kiesbord? Maar gelukkig Robert snapt het helemaal en steunt me zoals altijd.
Ik hoop dat de foto’s voor zich spreken.
Vandaag (woensdag) zijn we gaan wandelen, echt een dagje vrij. Met Godwing, Robert, 3 sepherds en 2 blues (dus sepherd: “normale”jongeren die hier wonen, blues: lln die hier wonen). Daniel, een van de sepherds was onze gids, hij is hier geboren en weet alles. Was helemaal leuk, ik heb wat foto’s bijgevoegd. Er zit ook een foto bij van een slak, het was een joekel wel 30 cm groot, die zag ik vanmorgen tijdens mijn ontbijtje, dus ik op mijn knieën op de grond om een foto te maken, ja daar snappen ze hier ook weer helemaal niks van. Een slak die trap je kapot of beter nog: je strooit zout zodat je het slakkenhuis hebt om te verkopen! Ik heb vandaag in ieder geval voorkomen dat het beestje verpletterd werd want ik heb zo’n beetje gesmeekt om niets te doen. Daar moesten ze om lachen? Nog een paar daagjes vakantie en ik ga morgen met mensen van het guesthouse naar de Sese eilanden. Deze eilanden liggen in het Lake Victoria (Lake Victoria) is het grootste meer van Afrika en net zo groot als Nederland. Ik heb er heel veel zin in en als het goed is gaan we ook het chimpansee eiland bezoeken. Het is een eiland met alleen maar chimpansees die wees zijn en zo weer getraind worden om terug de natuur in te kunnen. Theo Franx: jouw mede orkest lid (ze is dierenartsassistente, geloof ik) heeft daar heel veel gedaan voor de dierenkliniek, ze vertelde me dit tijdens het eindejaarsfeest. Ben benieuwd, jullie horen nog.
Weer allemaal bedankt voor de leuke reacties, telefoontje en mailtjes, dat doet zo goed!!




  • 10 September 2008 - 19:35

    Perry:

    Proficiat met je nieuwe klas! Alle leerlingen een eigen kastje, met een kleurige map, geweldig!!! En het voetballen is niet vergeten! Ik ben benieuwd naar het kiesbord. Veel succes met alles!!!

  • 10 September 2008 - 19:53

    Anja T:

    Wauw...wat leuk om te zien!!! Fijn dat je zoveel kunt bereiken..
    Ik wacht weer vol spanning op je volgende belevenissen...en niet te vergeten de belevenissen van de leerlingen in zo'n nieuwe klas!!
    Groetjes Anja

  • 10 September 2008 - 19:59

    Yolanda:

    Structuurtje hoor Peet :-)

  • 10 September 2008 - 20:52

    Perry:

    Opnieuw je site geopend en ik zie het kiesbord al hangen! Bij mijn eerste reactie waren er nog maar vijf foto's te zien. Op de keuken ben ik niet jaloers!!!

  • 10 September 2008 - 21:01

    Marja Van Genugten:

    Hoi Petra, Weer genoten van je geweldige verhalen. Wat leuk om die foto's te zien van de nieuwe klas. Geweldig en weer veel succes.
    Marja.

  • 10 September 2008 - 21:07

    Anke En Henriëtte:

    Hoi Petra,
    Wat heb je het geweldig voor elkaar, complimenten!!Ze moeten wel heel erg blij met je zijn!!
    Wat je schrijft over zout en slakken, daar hadden onze kinderen het in de vakantie ook over. Er zaten veel"naaktslakken" en als je daar zout op strooit... Nou dat mocht dus niet.Punt uit. Kinderen !
    Heel veel groetjes en tot de volgende keer. Anke en Henriëtte

  • 10 September 2008 - 21:41

    Nico:

    ik had het bijna niet beter kunnen maken geweldig.zeker ook die wereld bal
    ben supper trots

  • 11 September 2008 - 10:19

    Marianne Adams:

    Geweldig Petra, proficiat met je klas wat zullen de kinderen hier van genieten!!

  • 11 September 2008 - 10:54

    Suzan Den Hertog:

    Hoi Petra,

    Wat een mooie klas is het geworden!! Ik heb bijna nog nooit zo'n mooie klas gezien in Oeganda. veel plezier op de eilanden!!

    groetjes Suzan

  • 11 September 2008 - 13:28

    Bregje:

    he hallo,

    Wat weer een super verhaal. De klas ziet er super gestructureerd uit. Jij bent daar echt een kei in. Wat zullen ze het super vinden.
    veel liefs Bregje

  • 11 September 2008 - 16:09

    Inge Bel:

    Heey,
    Ziet er tip en top uit!!
    Echt Petra klasje maar dan in afrika!! Schitterende foto's!!
    Geniet van je uitstapje en tot het volgende bericht!
    Gr Inge Bel

  • 11 September 2008 - 17:58

    Wendy:

    Wat leuk om te zien die avd dingetjes in jouw Afrikaans klasje. Dat gaf bij mij een glimlach om mijn gezicht!Geweldig! Dat heb je mooi voorelkaar. Wat zal dat een fijn gevoel hebben gegeven toen het af was en je die blije Afrikaanse gezichten zag!
    Top!

  • 11 September 2008 - 18:10

    Bob:

    Hoi Petra,

    Had je op school nou maar een afgeschreven hamer meegenomen, had veel zweetdruppels gescheeld. Maar goed TIA (This Is Africa) dus je doet het ook op de afrikaanse manier. Complimenten voor je leuke klasje! Met die arbeidstraining komt het ook wel goed geloof ik.
    Groetjes Bob.

  • 12 September 2008 - 09:14

    Kriek:

    Goed gedaan! Peet
    Leuk ook al de reacties van Nico, vrienden en collega's.
    Mooie verhalen van jou, zo ook het verhaal van je grote slak.
    Je moet niet op alle slakken zout leggen.(Nederlands gezegde),om nu bij de beesten te blijven, niet mugge(n)ziften. Nou is deze slak wel een olifant onder de slakken. Tot een volgende keer, liefs Kriek

  • 12 September 2008 - 09:51

    Collega's Amalia Dep:

    Hoi Petra,
    Geweldig de foto's van je klas .Echt super en weer zo heerlijk gestructureerd!!!
    Ik denk dan toch weer even hoe moet dat zonder jouw met het stage congres!
    Heel veel plezier metje paar dagen vakantie
    Groeten van onze collega's en natuurlijk ook van Wijnand
    p.s : aan het Afrika project zijn we nog niet begonnen,maar dat gaat zeker gebeuren


  • 12 September 2008 - 12:43

    Inge En Tijn:

    Hoi Petra
    Echt geweldig z'on 'afrikaans Petra klasje'. Je hebt het geweldig voor elkaar!!
    gr. Inge en Tijn

  • 13 September 2008 - 16:50

    Miranda:

    Hey!!!
    Heb weer alle verhalen gelezen! Prachtige foto's!!! Die paar dagen wandelen zijn toch wel echt adembenemend geweest! Echt heel mooi. En dan kom je terug bij je klas... en wat heb je er toch een 'Petra'klasje van gemaakt. Heb echt moeten lachen met de structuur! Goed zeg! Ga zo door!

    Liefs Miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 147094

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: