Uganda 2 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 2 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 2

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

28 Juli 2008 | Oeganda, Kampala

Jawel, daar ben ik weer, het is nu maandagavond en ik heb op mijn kamer internet verbinding, de techniek staat voor niets. Wat is het geweldig om jullie lieve reacties allemaal te lezen, dank je xxx
In het weekend ben ik naar Entebbe geweest met de mensen van het guesthouse. We zijn naar de dierentuin geweest. Al ooit op stap geweest met 4 koreanen? Een ding: als je dat doet zorg dan dat ze geen, ik herhaal geen fototoestel bij hebben. Verschrikkelijk, het lijkt wel een stripverhaal. Overal maar dan ook overal nemen ze foto’s van en uiteraard met zichzelf op de foto. Je snapt het wel een fototoestel en je hand en dan van jezelf een foto maken met op de achtergrond een dier of maakt niet uit wat. Ik werd er gek van. Maar goed, Entebbe is heel mooi, het ligt aan het Victoriameer, dat is een gigantisch meer tussen Kenia, Uganda en Tanzania en groter dan Nederland. Heel mooi, maar je kunt er niet in zwemmen i.v.m. de bilharzia; dat is een of ander heel klein wormpje wat door je huid blijkbaar naar binnen kruipt en zich nestelt in je lijf. Niet fijn dus, hoewel de afrikanen zwemmen gewoon die zijn immuun of zo iets. De omgeving is erg mooi en heuvelachtig er is een schitterende natuur. Wat een verademing na Kampala, wat een drukke, overvolle, stinkende stad is.
Was een hele gezellige dag, maar ik voel me nog steeds niet helemaal fijn, mijn buik is nog steeds niet gewend lijkt wel. In de afgelopen week heb ik nog niet een keer fatsoenlijk kunnen eten. Zondagnacht werd ik dan ook erg ziek met koorts, hoofdpijn en buikpijn. Ik kan je vertellen dat dit niet leuk is en dat de heimwee je dan om de oren slaat (kun je nagaan, ik ben pas een week hier), maar goed zondagmorgen toch maar een dokter laten komen, dit wilde ik regelen via de UPA maar niemand wist van iets, dus zelf maar aktie ondernomen via het hotel. Was geweldig binnen een half uur stond er een dokter aan mijn bed. Onderzoek en gelijk bloed geprikt i.v.m. malaria. Nou ik heb dus een buikinfectie en met de juiste antibiotica en pijnstillers voel ik me nu helemaal top. Ziek zijn kost hier ook al niets voor al die medicijnen en het bezoek moest ik 14 euro afrekenen. Helaas kon ik nu niet naar de Bluesky school voor een kennismaking met de ouders, heel vervelend.
Maar goed, ’s avond was hier een optreden van een ugandese band wat ik tot diep in de nacht kon volgen. Om 01.30 uur stopte ze ermee maar dan moet natuurlijk nog alles opgeruimd worden: podium, geluidsapparatuur enz. Hij is fijn!!
Vanmorgen opgestaan: en ja hoor: geen stromend water, dus gewassen in een teiltje, toen was er ook nog ontbijt want uiteraard was de kok ook laat naar bed. Maar Martin (een soort priveober) bracht me toast en een kopje thee. Toen met de boda boda naar school da’s ongeveer 5 minuten rijden en kost 40 eurocent. Ik ben daar donderdag geweest maar alles lijkt hier op elkaar dus ik was de weg kwijt, leve de gsm. Godwin kwam me halen.
De twijfels die ik van de week had zijn helemaal over: alles is wel goed geregeld maar eigenlijk alleen op papier. In de praktijk moet alles geleerd worden en het is geweldig. Vandaag heb ik met vier lln papieren zakken leren vouwen en plakken en ik moet nu alles in kleine stapjes aanleren. Vandaag waren er maar 6 leerlingen, De jongens: Sebastiaan , Mark, Fred en Chris, Henrie was er niet, en de meiden Angella en Winnie. Winnie is van erg laag niveau, kan amper praten en verstaat alleen maar Luganda. Maar ik ben helemaal verkocht. Het is zo leuk en zo gemoedelijk, ik heb er helemaal zin in.
Zaterdag hebben we een uitstapje met de hele groep, dus ook de “normale” kinderen, heb ik toch mijn schoolreisje!!
Vanmiddag mijn eerste echte Ugandese maaltijd gehad in de school. Smaakte goed, het was Ugali (maismeel) met een of andere stoofschotel met alleen groenten en verse ananas.
Daarna ben ik met Larson (een vrijwilliger van UPA en Ugandees) naar Kampala geweest om een modem te laten installeren op mijn laptop.
Dus nu is het helemaal compleet, alleen kan ik niet met Nico msn-en, ik probeer nu Skype te installeren, hoop dat het lukt. Het is hier zo totaal anders, dat kun je je nauwelijks voorstellen. Vanmorgen kwam ik dus te laat op mijn werk: te laat ontbijt, de weg kwijt. Maar ik voelde totaal geen stress omdat je hier altijd op tijd bent. Een afrikaan kan zich niet aan afspraken houden en maakt zich ook niet druk hoe laat je komt: hij is al blij dat je komt. Geduld is een schone zaak, overal moet je wachten en iedereen is daarop ingesteld. Een “ogenblikje” bij de telecom duurt ongeveer 1 uur, toen nog de installatie op mijn laptop: heb je even (30 minuten). Een bestelling voor je eten: ongeveer 45 minuten.
Maar je laat het gewoon over je heen komen. This is Africa!!
P.S. je kunt me bellen op mijn afrikaanse nummer: je kiest 09001827 je krijgt dan de centrale en kies dan 00256 773956829. de kosten zijn ongeveer 20 eurocent per minuut en dat is dan wel voor eigen rekening ha,ha. Ik ben ’s avonds na 20.00 uur altijd bereikbaar in principe en oja bij mij is het uur later!

  • 28 Juli 2008 - 20:20

    Janine:

    Hey Petra,
    Top om te lezen wat je al allemaal hebt meegemaakt in zo'n korte tijd! Je slaat je er geweldig doorheen. Ik hoop dat je bij je "nieuwe kindjes" helemaal je ei kwijt kan...
    Heel veel groetjes...
    Janine

  • 28 Juli 2008 - 20:48

    Ine Bogers:

    Ha Petra, wat schrijf je leuk! Als ik je verslagen lees is het net of ik er zelf bij ben(hoewel ik blij ben dat ik niet alles zelf hoef mee te maken...alleen al die vieze wc!) Knap hoor hoe jij je door de eerste dagen heen hebt weten te slaan.
    Fijne werkweken met de kinderen en veel plezier zaterdag met het schoolreisje.
    Hopelijk gaan al je dromen de komende tijd uitkomen.
    Ik duim ervoor.....Heel veel groetjes Ine Bogers.

  • 28 Juli 2008 - 21:04

    Perry:

    Hoi Petra. Dankjewel voor je, alweer, uitgebreid verslag! Fijn dat je weer een stuk bent opgeknapt. Niet gek dat je ziek werd na die eerste dagen! En de ouders van de leerlingen zie je vast nog wel. Werk en geniet ze!
    Groetjes, Perry.

  • 28 Juli 2008 - 21:06

    Johan:

    Hoi Petra
    Geweldig wat er in korte tijd kan gebeuren.
    De heimwee kan ik mij helemaal voorstellen,(ja hoor vroeger ook last van gehad).Maar volgens mij komt dat helemaal goed als jij jou draai gevonden hebt.
    Geniet er zo veel mogelijk van. Lieve groeten Johan

  • 28 Juli 2008 - 21:43

    Will:

    hallo petra,
    Blij te horen dat je je draai begint te vinden. Nu je lijf nog even helemaal in orde en je kunt er zoals ik begrijp helemaal tegenaan. we horen of zien weer snel iets van je.
    Groeten will.

  • 28 Juli 2008 - 22:18

    Agnes De Graaff:

    Hoi Petra, wat een avontuur! Erg leuk om te lezen over je belevenissen. Blijf je volgen! Groetjes, Agnes

  • 29 Juli 2008 - 06:07

    Bianca:

    hoi petra
    wat een geweldig avontuur ben je begonnen ik kan het op de voet volgen en zal dat ook doen . het zou niks voor mij zijn maar ja daarom zit ik nog gewoon in geldrop.groetjes bianca

  • 29 Juli 2008 - 06:59

    Arold :

    Hallo Petra,

    Geweldig hoe je het allemaal doet.
    Wat jij in een week al hebt meegemaakt, daar heb ik een heel jaar voor nodig!
    Ik was allang weer thuis geweest (geintje).
    Het voordeel van wat aanloop probleempjes is, dat het allemaal alleen maar beter en leuker kan worden.

    O ja, ik hoor je niets zeggen over je buren, Heb je leuke buren?

    Groetjes en we mailen, je buurman in Veldhoven.

  • 29 Juli 2008 - 09:16

    Betty:

    Hoi Petra
    Je bent actief , in 1 week al 2 berichten.Leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal tegenkomt. Petje af , hoe je het allemaal weer oplost.Balen dat je al meteen de eerste week een buikinfectie oploopt. Hopelijk is dit de eerste en laatste infectie die je oploopt.Je zult nog Luganda moeten leren om te kunnen communiceren !!
    Veel plezier op je eerste schoolreisje.Groetjes Betty

  • 29 Juli 2008 - 14:10

    Kriek:

    Hallo Peet
    Het klinkt allemaal heel spannend. Rot dat je al ziek was. Moeilijk zoeken allemaal in het begin en wennen aan allemaal nieuwe mensen, ander eten ,je eigen plek vinden en maken en een ander klimaat. Hier is het op dit moment trouwens ook tropisch. Arjaan past op het huis van Christianne. Had hij daar zondvloed tijdens een hoosbui het water kwam via tien spotjes vanaf het platte dak over het parket stromen. Paniek! Maar het is inmiddels wel weer opgelost.
    Fijn dat je na de eerste moeizame ziekteweek het nu weer helemaal ziet zitten met je pupillen.
    Sterkte en veel liefs van Kriek. Tot een volgende keer.

  • 31 Juli 2008 - 10:19

    Jan Vlemmix:

    Hoi Petra..
    Wat geweldig om je verhalen te lezen...en hoe je er door heen gaat, met alle emotie's er bij...we blijven je volgen..groetjes Jan - Neel

  • 01 Augustus 2008 - 08:27

    Buurvrouw Corien:

    Ha die Petra,

    Heerlijk om je reisverslag te lezen en je foto's te bekijken. En wat herkenbaar! Ik beleef mijn eigen Afrika avontuur weer dunnetjes over.Het heimwee gevoel en het op jezelf terug geworpen worden.....dat valt niet altijd mee. Dat is soms heel pittig ja. Maar je doet het voor je "nieuwe" leerlingen hè? De passie gaat waar het maar kruipen kan. Al is het helemaal naar Uganda.

    Mijn wens voor jou is: "Dat je alles mag ontvangen wat je nodig hebt voor dit jaar". En ik vind je een topper.Jij bent heeeeel goed bezig.

    Dikke kus van Corien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 147393

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: