Uganda 6 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 6 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 6

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

13 Augustus 2008 | Oeganda, Kampala

Uganda 6

Even een kort verhaaltje voor de afwisseling.
Maandag begonnen met de voorbereidingen voor de nieuwe schooltermijn.
Deze termijn duurt tot 30 november. Er zijn 3 termijnen (12 weken) in een jaar.
Na de derde termijn krijgen de leerlingen een rapport.
We starten nu dus met de eerste termijn. Mijn eerste opdracht was om roosters te maken. Uiteraard heb ik de AvD kleuren gebruikt voor de dagen, sterker nog ik heb gewoon dezelfde layout gebruikt, klokjes gemaakt en de vakken eronder gezet (in tekst niet in picto).
Iedere dag hebben we in de middag arbeidstraining: stenen maken, stenen leggen, schoenen maken, houtbewerking met voor ieder vak een andere instructeur en op woensdagmiddag komt er een sportbegeleider voor de sportlessen. Op maandag en vrijdagochtend wordt er in twee groepen gekookt met een instructeur voor de op te zetten catering. Alle materialen die we nodig hebben voor de skills (arbeidstrainingen) kopen we in het dorp.
Zo kunnen we in ieder geval ook de dorpelingen bekend maken met mensen met een verstandelijke beperking. Helemaal goed.
Ook inmiddels verschillende werkbladen gemaakt, dankzij mijn computertje!!
Sascha en ik hebben een plan gemaakt om het klaslokaal (de garage) opnieuw in te richten. Ik bedoel maar wie kan er ruimtes beter benutten dan de Europeanen? Godwin en Richard zijn helemaal enthousiast en we gaan nu kijken wat de kosten zijn en willen dan de timmerman opdracht geven om te beginnen. Morgen (donderdag) gaan we naar Kampala om schoolmaterialen, boeken en spelmaterialen aan te schaffen. Het is ontzettend fijn dat ik deze financiële mogelijkheden heb. Ik kan jullie niet genoeg bedanken allemaal. We bereiken hier echt iets!
Ik heb foto’s gemaakt van bluesky, ook van het klaslokaal zodat we straks het verschil kunnen zien.
Gisteren heb ik gegeten met de mensen van het UPA guesthouse, daar ontmoette ik Marleen die ik nog ken via de SIW, we hebben dus heerlijk bijgeklets in het Nederlands. Hetwas heel gezellig maar er zijn zulke grote problemen met UPA, corruptie en problemen omtrent de watervoorziening, de kamers zijn niet af te sluiten en overvol, spullen raken kwijt. Het lijkt wel of UPA alleen maar geld wil zien en zich verder om niemand bekommerd. Hele kwalijke zaak. We hebben onze organisaties hiervan uiteraard op de hoogte gebracht. Zoals al eerder gemeld zou ik 500 US dollar moeten betalen bij aankomst aan UPA. Dit is voor kost en inwoning??, introductieweek, de kosten van het ophalen van het vliegveld, administratie- en bemiddelingskosten. Hierover heb ik via de mail en telefonisch contact gehad met SIW, ik ben uiteraard niet van plan om het gehele bedrag te betalen omdat mijn inziens UPA zijn afspraken niet is nagekomen m.b.t. bovengenoemde acties. Oké ze hebben me opgehaald van het vliegveld maar contacten met school heb ik zelf geregeld en ik regel mijn eigen kost en inwoning. Ze hebben wat kosten moeten betalen voor de introductieweek (2 dagen) maar de bezoeken aan de musea tijdens deze twee dagen heb ik zelf betaald. En dan, ja hoor, dan is het een voordeel dat ik al wat ouder ben, ik accepteer niet alles, dat heb ik inmiddels geleerd. Dus vanmorgen contact gehad met de directie: ik heb ze 150 US dollar betaald, zodat alle kosten in ieder geval gedekt zijn die ze voor mij hebben gemaakt en duidelijk gemaakt dat ik de rest van de tijd hier op eigen verantwoordelijkheid ben en niet meer van hun diensten gebruik wens te maken. Alles is nu naar volle tevredenheid opgelost en ik ben blij dat het allemaal achter de rug is. Ik vind het alleen heel erg voor de mensen die in het guesthouse verblijven. Maar gelukkig is er nu een overleg gepland met de gehele groep om de handen ineen te slaan en actie te ondernemen om duidelijk te maken aan UPA dat ze niet tevreden zijn en waarom niet.
Morgenavond gaan we met 8 mensen van het guesthouse (3 koreanen, 1 oostenrijkse, 1 ijslandse, 1 duitser, hollandse Marleen) en ik naar Jinja, in deze plaats begint de Nijl en het schijnt ontzettend mooi te zijn, je kunt er ook bungee jumpen en raften, maar dat doe ik niet hoor, ben maar niet bang. Daar ben ik dan weer te oud voor. Ik kan daar ook mijn visum verlengen, er zijn geen wachttijden en het is hier gratis, dus…. We blijven daar tot en met zondag.
Ik ga met de Koreanen op pad en zoals ik al eerder schreef, dat is een verschrikking als ze een fototoestel bij hebben. Ik mag toch hopen dat ze er geeeeeeeeen bij hebben zeg alsjeblieft.
Ik hou jullie op de hoogte. Nou is het toch nog een lang verhaal geworden! Welaba en mam…van harte gefeliciteerd met je verjaardag donderdag xxxxxx

• 13 Augustus 2008 - 18:33

Perry:

Heel goed dat je UPA niet het volle pond hebt betaald! Je bent al flink aan de slag op school. Wij starten morgen met de eerste vergadering, maar er is deze week al een heleboel werk verzet. Tot de volgende keer!

• 14 Augustus 2008 - 09:54

Arno Van De Kam:

hoi Petra,

Wat leuk om te lezen al die verhalen. De foto's geven ook een goed beeld (wat een leuke klas heb je!) Je bent daar ontzettend goed bezig. Het lijkt alleen net of jij daar het schooljaar start met de AvD picto's en wij hier!
    Veel succes.

Groetjes Arno

• 14 Augustus 2008 - 12:24

Jolanda Vd Ven:

Ik heb net voor het eerst al jouw berichten gelezen, wat een avontuur, ik heb zoveel bewondering voor je dat je het allemaal maar regelt!!! En in je verhalen lees ik hoe je geniet van de dingen die je op je school kan doen. Petje af petra, Let goed op jezelf en veel plezier.

Groetjes Jolanda

• 15 Augustus 2008 - 06:49

Wendy:

hoi,

Wij zijn ook weer gestart. Het is wat trubbelig met de verbouwing maar vergeleken met jou is dat niks! Je bent goed bezig! top! tot het volgende berichtje!

• 15 Augustus 2008 - 18:11

Inge Bel:

Heey Petra,
    Wel een krom verhaal met die UPA!! En weer geweldig om je verhaal te lezen!! Jawel, roosters zijn altijd je specialiteit geweest, dus dat komt helemaal goed!!!Ik ben zeer beniewd naar je verhaal over het uitstapje!! (ik heb altijd al zo graag met een koreaan in een bootje willen zitten, ha, ha, ha)
    Lieve groetjes Inge Bel

• 15 Augustus 2008 - 18:58

Henriëtte De Sadelee:

Hallo Petra, wij zijn net terug van vakantie, we zijn op dezelfde dagvertrokken als jij, alleen wij niet zo ver. Wij zijn naar het Zwarte Woud geweest, heel leuk en fijn.Ook mooi weer. Anke en ik gaan nu je verslag lezen en we mailen weer. Heel veel succes. Groetjes Henriëtte an Anke de Sadeleer

• 15 Augustus 2008 - 19:58

H.deSadeleer Anke:

Hallo Petra, nog even een berichtje, Anke en ik hebben de fotos en berichten en verslagen gekeken en gelezen, heel indrukwekkend en fantastisch wat je doet. Anke vond de foto's geweldig, van je afscheid en de foto's waar ze jou op ziet. En inderdaad wat ik al eerder las soms met tranen in de ogen. Heeeeeel veeeeel succes!! Groetjes Anke en Henriëtte

• 16 Augustus 2008 - 05:43

Marja Van Genugten:

Wat een plannen!!!! Succes er mee. Marja (ik kan het wel kort houden)

• 16 Augustus 2008 - 08:02

Miranda:

Super goed dat je niet de volle mep hebt betaald!!! Ben erg benieuwd hoe je nieuwe klas eruit gaat zien, maar vast heel anders, praktisch en natuurlijk echt op z'n Petra's... heel gezellig!!! Succes!
    Ik ga trouwens dadelijk naar het reibureau... joepie!!!

Liefs Miranda

• 16 Augustus 2008 - 14:04

Gerrie Vd Berg:

Hoi P,
    Wat een belevenissen allemaal. Dat je de tijd neemt om het allemaal op te schrijven! Het is heel leuk om alles te lezen.
    Wat een avontuur beleef jij.

Wij zijn donderdag ook weer begonnen in ons gestructureerde schooltje.

Heb er zin in om weer te socialiseren met de collega's. (Ga me weer storten op kookclub en wandelclub).

Hou je taai en liefs Gerrie

• 17 Augustus 2008 - 07:05

Nicole Sleegers:

Jouw berichten komen via het e-mail adres van school binnen. Heb de link naar huis doorgestuurd zodat ik jouw verhalen thuis op m'n gemak kon lezen. Erg leuk om te lezen en de foto's te bekijken. Lang leve het internet! Wat heb je al veel meegemaakt! Petje af hoe je het allemaal regelt en voor elkaar krijgt, super! Nico had vrijdag z'n broodtrommel voor mij klaargezet maar ik ben 'm vergeten mee naar huis te nemen ;-) Hij heeft vrijdag goed voor mij gezorgd. Hij heeft tussen de middag een heerlijk eitje gebakken, da kentie wel! Heel veel plezier nog!

Groetjes, Nicole

• 17 Augustus 2008 - 11:40

Paul & Wilma:

Wat een ellende, als je jouw verhalen leest. Het is inderdaad, net of je met iedereen praat. Duidelijke berichtgeving. Zoeken ze nog journalisten?
    Blij te horen, dat het nu goed gaat en wij hopen dat dat zo blijft tot we je weer terug zien in Nederland.
    Keep up the good work.
    P.S and enjoy.