Uganda 7 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 7 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 7

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

17 Augustus 2008 | Oeganda, Kampala

Heel veel ups maar ook een dikke down:
Donderdagmorgen ging ik ontbijten, en hadden ze toch “mijn tafeltje” in de zon gezet onder de boom met asbak. Geweldig! En ja hoor, daar kwamen ze, tranen, tranen, tranen. Opeens was het er. Het was ons mam’s verjaardag en mam, wat miste ik je. Ik heb nog nooit eerder heimwee meegemaakt. Maar in een keer overvalt het je, jeetje dat komt hard aan zeg. Toch maar heel dapper ons mam gebeld en heel vrolijk gefeliciteerd en verteld hoe het allemaal ging. Daarna zijn we naar Kampala gegaan en het was heel geweldig, heel veel spullen gekocht voor school: opbergboxen, Jenga, Mikado, puzzels, kleurboeken, allerlei spellen, dvd-speler, klok. Helemaal fijn. Maar ook geweldig om met hen samen naar Kampala te gaan. Nu zien we de stad echt goed en krijgen heel veel informatie over de geschiedenis, de horror tijdens het Idi Amin bewind, cultuur en bijzondere gebouwen. Echt genieten. We hebben afgesproken om volgende week twee dagen uit te trekken om Kampala en zijn directe omgeving te gaan bekijken. We leren de stad nu echt waarderen en niet ( zoals tijdens de introductie dagen) achter een vertegenwoordiger van UPA aan rennen zonder iets te zien.
We komen nu op heel veel plaatsen waar geen toerist komt, we gaan allerlei dingen bezoeken.
Er is zo’n wederzijds vertrouwen en respect tussen Godwin, Robert, Sascha en mij, dat geeft echt een heel goed gevoel. We praten heel veel over de verschillende gewoontes en culturen tussen Afrika en Europa. Homoseksualiteit is hier taboe, je wordt zelfs gearresteerd daarvoor. Ik wist dat wel maar ik zie ontzettend veel mannen of jongens hand in hand lopen, maar dat is gebruikelijk bij vrienden. Dat zijn vrienden en niets meer dan dat! Het hebben (voor mannen) van verschillende vrouwen en/of vriendinnen is heel normaal. Vorige week hoorde ik voor het eerst een politiesirene, dus ik dacht dat er een heel groot ongeluk was gebeurt. Nou dat is niet hoor, de vice president ging op visite bij zijn vriendin en dan gaat er een politie escorte mee om de wegen vrij te maken. Niet te geloven. Iedereen weet dus wanneer hij gaat ……..
Een gescheiden vrouw komt hier nauwelijks nog aan een man. Het huwelijk is heel belangrijk met natuurlijk veel kinderen. Zoenen is het openbaar doe je nooit! En voor oudere kniel je en biedt je je schouder aan zodat zij (de oudere) even zijn of haar hand op je schouder kan leggen, als een soort zegenen. Ook kijken de mensen elkaar niet aan als ze met elkaar praten. Terwijl bij ons dat als zeer onfatsoenlijk ervaren wordt. Gelukkig kijken Godwin en Robert ons wel aan omdat ze weten hoe Europeanen dat ervaren en daarmee rekening houden.
Nou vrijdagmorgen vertrokken naar Jinja, Marleen (nederlands), Eva (oostenrijkse), Sascha en ik. De rest was al in Jinja. We vertrokken met een grote bus vanuit Kampala, maar de bus vertrekt pas als die echt helemaal, let op echt helemaal vol zit. Dus 2 uur later (!) toen echt alles vol gestouwd was met bananen, dozen, en ook de middenpad in de bus (daar kun je nl. opklapbare stoeltjes plaatsen), vertrokken we. Tijdens dat wachten komen ugandezen aan het raam om alles te koop aan te bieden: horloges, drinken, schoenen, klokken, brood, telefoonkaarten, ondergoed, maaltijden, ja je kunt het zo gek niet bedenken, alles hebben ze. Die mensen doen de hele dag niet anders dan matatus en bussen aflopen om geld te verdienen. Het is twee uur reizen naar Jinja, het is heel vermoeiend want de bussen hebben niet de comfort zoals bij ons, je zit op een plankje lijkt het wel, helemaal ingesloten tussen de mensen. Maar goed eenmaal in Jinja aangekomen waren we het zo vergeten want het is een ontzettend leuk stadje met vriendelijk mensen en je kunt als mzungu gewoon rondlopen zonder dat iemand roept of je aanraakt. Een verademing. Het is wel een toeristisch plaatsje met veel blanke mensen maar het was heerlijk. Ayong had voor ons allemaal een backpackers hotelletje geregeld. Geweldig een kamer voor 8 personen, dus wij allemaal bij elkaar, de kamer kon je afsluiten, er waren toiletten en warme douches op de gang, een barretje, een restaurant en een hele grote tuin. Het was fantastisch. Om 17.30 zijn we weer vertrokken naar Jinja op de boda om met een bootje over de Nijl te gaan om te kijken naar de zonsondergang en natuurlijk de source (oorsprong) van de Nijl te zien. Echt leuk, we hadden ook een gids bij ons die van alles vertelde over de natuur van de Nijl. Zo mooi. (hoewel wij als europeanen ongeveer de enige waren die er iets van gezien hebben, de koreanen hadden het te druk met jawel, zichzelf fotograferen). Nou Inge, het is een belevenis hoor met Koreanen op een bootje, je wordt er niet goed van. Ik heb wat foto’s gemaakt en ook even gefilmd maar daar heb ik niet zoveel geduld voor want ik heb het idee dat ik dan zoveel mis, er is zoveel te zien en te genieten. Dus ik hou het voorlopig bij mijn fototjes. Aan boord hadden we een heerlijk mixdrankje, een soort pinacolada en pinda’s. Het was echt heel leuk. Het aankomst en vertrekpunt was een heel leuk eetcafetje, heel gezellig, dus we hebben daar ook gegeten met kaarsjes, kikkers en het stromen van het water op de achtergrond. Nico wij gaan daar ook nog een keer samen naar toe!. De volgende ochtend uitgebreid ontbeten en de twee Koreanen gingen raften, maar wij niet. Het vertrekpunt van het raften was in het backepackershotel. Er gingen 80 personen, allemaal blanken!! Echt massatoerisme, ha,ha. Enfin wij naar Jinja op de boda. Eerst naar de bank en daarna op ons gemak gewinkeld, heel fijn. Terrasje gepakt en toen op de boda naar de watervallen van de Nijl. Dat is ongeveer 9 km. Ook daar schitterende uitzichten. Je kunt dan naar de Nijl lopen maar er was een gigantische regenbui van ongeveer 2 uur, dus we moesten even schuilen in een klein afrikaans restaurantje met uitzicht over de Nijl.Daarna zijn we gaan wandelen, maar omdat het zo geregend had en alles uit rode leemgrond bestaat, werd dat echt heel zwaar. Je loopt ongeveer tot je enkels in de leem, dat krijg je niet van je schoenen en er hangt gewoon een paar kilo grond aan je voeten. Maar beneden aangekomen is het heel indrukwekkend en de moeite waard. Wel lachen, want die afrikanen doen alles, maar dan ook alles om geld te verdienen. Dus er werden emmers gehaald, vraag met niet waar ze die zo snel vandaan haalde en zeep en dan bieden ze iedereen aan om de schoenen te reinigen. Niet te geloven, wij deden dat niet want we moesten echt nog een heel eind teruglopen dus dat had geen zin. Maar de schoenenwassers hebben ook gelijk auto’s geregeld die je met schone schoenen en al terugbrengen naar het beginpunt. Wij terug gelopen, dan zijn er helaas wel veel kinderen die bedelen om geld of een liedje willen zingen voor geld of je tas willen dragen voor geld. Ja daar hebben we geen zin in, dus je moet dan heel hard en duidelijk zijn: No, wegwezen!!
Bij backpackers gegeten en ’s avonds heel gezellig met een ugandees borreltje zitten kletsen met zijn allen. Ontzettend leuk om dit te doen, je leert zoveel van elkaar. Ik ken natuurlijk zuid Korea alleen maar van Guus Hiddink. Maar het is ontzettend leuk om te praten over elkaars land. Ook Sascha en Eva vinden ons land heel vrij en ook de Koreanen waren zwaar onder de indruk dat soft-drugs bijvoorbeeld gewoon te verkrijgen zijn.
Zondagmorgen uitgebreid ontbeten: toast, witte bonen in tomatensaus, gebakken eitje, champignons en gebakken tomaat. Heerlijk!!!! Daarna een matatu terug naar Kampala. Wat een drama weer, die stad, na de rust van Jinja. Maar goed. Onderweg zat ik naast een Ugandees, een Moslim die constant aan het bidden was. Hij vertelde ook daarover en begon ook te vertellen over Uganda. Over de verschillen tussen de mensen van Noord en Zuid Oeganda. Hij had ook het idee dat wij (de westerse wereld) alleen maar geld geven aan de regering maar niets deden aan de armen. Nou was even een discussie natuurlijk. Ik hoop dat ik hem heb overtuigd van onze goede bedoelingen. Ook vertelde hij mij dat de karakters van noord en zuid heel erg verschillen. De noordelingen zijn heel agressief en accepteren niet alles. Terwijl de mensen in andere delen van Oeganda al blij zijn dat ze werk hebben en alles doen voor geld. Daarom is het zo moeilijk voor Noorderlingen om aan werk te komen. Mensen uit India runnen hier veel bedrijven en betalen heel weinig aan hun personeel. Er zijn voldoende mensen die willen werken voor 20 euro in de maand, dus ze laten het maar zo. Al deze indrukken, iedere dag is er wel iets, vermoeiend dat wel maar geweldig.
Kortom een heel fijn weekend en heel goed om even weg te zijn uit Nansana, ook heel leuk om andere mensen te ontmoeten. Dit was mijn eerste ervaring in een backpackers hotel, leuk sfeertje. “Ons” groepje van het guesthouse is ook heel leuk ondanks het leeftijdsverschil. Ik heb ook vrouwen gesproken in het backpackers van mijn leeftijd, jawel die zijn er ook.. Een vrouw uit Amerika, voor het eerst op vakantie in Oost afrika met haar dochter. En een (50-jarige) vrouw die nu na 6 maanden vrijwilligers werk even ging raften, ja daar zijn grenzen hoor.
In ieder geval heel veel energie weer opgedaan, we kunnen er weer tegen aan.Morgen weer naar school. Soms is het moeilijk omdat dit schooltje al zo georganiseerd is en er zoveel meer mensen en kinderen in Uganda zijn om te helpen. Soms is er twijfel bij mij hoor, moet ik zeggen. Maar ik weet dat ik niet iedereen kan helpen. Je moet je concentreren op één project, anders lukt het gewoon niet. Ik weet ook dat als dit project gaat lopen het als een voorbeeld en motivatie kan dienen voor anderen, en daar doen je het voor. Dat zijn die spatjes die de druppel moeten worden. En de basis van de Bluesky is goed en je kunt beter een ding goed doen dan 5 half. Toch? Zo nu heb ik mijn motivatie weer op papier en dan ken ik er weer tegen. Zo nu en dan heb moet ik mezelf toespreken.
Heel veel groetjes en collega’s: succes met alle verhuizingen, verbouwingen maar vooral veel plezier met de kids dit schooljaar.

• 17 Augustus 2008 - 17:52

Perry:

En alweer een geweldig verhaal over je belevenissen! Fijn dat je ook de kans krijgt/neemt om van de omgeving te kunnen genieten, zoals Jinja, met de Nijl en de watervallen. Het lijkt me schitterend. Succes op je schooltje morgen!

• 17 Augustus 2008 - 18:46

Marie:

Ha die Peet,
    Wat een geweldig leuk verhaal. Is toch effe iets anders dan een vakantie in Viva la France. Ben blij dat je na de traantjes weer jezelf hebt opgeladen en dat je weer verder kunt met jouw missie. Leuke foto's. Zo krijgen we een beeld van wat jij allemaal meemaakt en doet helemaal leuk. We zullen je missen 15 sept. Dan komen we weer bij elkaar met de meiden. Als er een vette nieuwe roddel is zul je die zeker wel horen.
    Nou Peet Keep up the good work en tot een voldende keer.Doei doei

• 17 Augustus 2008 - 19:49

Hanny:

Hoi Petra,

Wat een belevenis, je schrijft zo uit je hart dat het heel prettig lezen is. Heb donderdag op je moeders verjaardag veel over je gehoord van Nico, en je moeder.Fijn dat je je draai daar nu gevonden hebt, ik blijf je volgen.
    Groetjes van Hanny uit Friesland

• 18 Augustus 2008 - 05:42

Ton B:

Hoi Peet,
    het is goed te lezen dat het goed met je gaat.
    Op mijn werk heb ik de moeder van Fabian de Waal gesproken en op een of andere manier kwamen wij op haar kinderen. Het bleek dat haar jongste zoon Fabian bij jou in de klas zit. Wat een toeval.Natuurlijk heb ik jou site laten zien.
    jij krijgt de groeten van Jullia en Fabian, en zij wensen jou veel succes.
    Geniet zoveel als mogelijk en ben zuinig op jezelf.
    Groeten Ton en Els

• 18 Augustus 2008 - 09:05

Willemien:

Ha die Peet!
    We hadden ons tijdens onze vakantie al afgevraagd hoe het met je zou zijn gegaan tot nu toe. Nou, na het doorlezen van al je belevenissen zijn we weer helemaal op de hoogte en stijgt de bewondering voor je wat je daar allemaal presteert! Geweldige verhalen en ja ook de downs horen daar bij. Fijn dat je ook die met ons wilt delen. Zo blijft het een compleet verhaal. En je bent niet alleen een goede schrijfster, ook je foto's geven een mooi beeld weer. Zie weer uit aar je vogende verslag.
    Liefs Willemien.

• 18 Augustus 2008 - 14:48

Wijnand:

Hoi Petra,
    Ik kreeg vanmorgen een heel leuk SMS je van je!
    Ik dacht he Petra en dacht dat zal toch niet?
    Dus ik het betreffende nr gebeld
    Terwijl we hier met collega's onze eerste schooldag erop hadden zitten!
    Dus daarna even met je gesproken, heel erg leuk je stem te horen .Die klonk erg opgewekt!!!!!!
    Van al onze collega's hier op de Amalia dependance nogmaals de goeten.
    En heel veel succes met je werk!!!
    We zijn trots op je
    groeten wijnand.

• 18 Augustus 2008 - 17:20

Kriek:

Alweer zo'n mooi avontuur. Een bron van de Nijl en watervallen. Geweldig. Maar ook de tegenslagen. En heimwee naar moeder en man. En ja twijfel af en toe. Zo'n school waar alles al aardig loopt, al is dat niet helemaal in jouw stijl. Maar al wel een beetje op z'n Helmonds. Ik kan me voorstellen dat je dan denkt, daar ben ik nou niet zo voor gekomen. Maar uit je plannen en je inkopen blijkt dat je het wel veel leuker en aantrekkelijker voor je kinderen kan maken. En ja de voorbeeld functie. En straks nog een ander project toch? En dan ben je intussen weer wijzer geworden.
    Succes en veel plezier, pas goed op jezelf, kus van Kriek

• 18 Augustus 2008 - 18:08

Lieke:

Hoi Petra,
    Kijk je een paar dagen niet, staan er alweer 3 verhalen op de site! Erg leuk om te lezen! Heel veel plezier en succes op je school!
    Groetjes, Lieke

• 18 Augustus 2008 - 20:00

Irma:

Ha Petra, eindelijk tijd om ff je verhalen te lezen, nou ja ff, ik lag achter dus dat kostte me een paar uur. Maar wel prachtig om te lezen. Heerlijk die communicatiemogelijheden. da's echt verbeterd, 20 jaar geleden zat ik in Ghana nog 3 uur te wachten op een telefoonverbinding, tja wachten dat kunnen die afrikanen heel goed. als ze er dan een beetje bij zingen wordt het zelfs leuk! Trouwens het valt me op dat je ongelofelijk wit lijkt tussen al die prachtige afrikanen terwijl jij op ons schooltje na een zonnige vakantie zelf wel een afrikaan lijkt. Blijf lekker schrijven want dan hoef ik tenminste niet naar de bieb voor mooie verhalen. groetjes, Irma

• 18 Augustus 2008 - 20:29

Jacqueline:

Hoi Peet,
    Indrukwekkend hoe je alles beschrijft, zowel de ups als de downs. Het blijft net alsof we het een stukje meebeleven.
    Blijf wel genieten en weet dat wij je ook erg missen.
    Liefs, natuurlijk ook van Har en de meiden

• 19 Augustus 2008 - 19:13

Philip:

Ontzettend leuk om je stem weer te horen. het klonk gelukkig erg enthousiast en postief. Dit betekent dat het je goed gaat. Zo te horen en te lezen ben je met iets geweldig goeds bezig. Je verhalen zijn schitterend en worden door zeer zeer veel mensen met plezier gelezen. Ik bel je vast nog een keer. Prachtig dat de communicatie tegenwoordig zo makkelijk gaat.
    Heel veel groeten, ook van Irma.

• 19 Augustus 2008 - 20:05

Anke En Henriëtte De:

Hoi Petra,
    Kippevel bij je emoties en geweldig je ervaringen. Als we je berichten lezen is het net of we ook even daar zijn, zeker als je de foto's ziet, heel erg mooi.
    Anke is met veel enthousiasme naar school gegaan en het gewone leventje begint weer. Jouw leven nu een heel avontuur nu, geniet ervan met de ups en downs! Heel veel groetjes Anke en Henriëtte

• 20 Augustus 2008 - 13:04

Inge En Tijn:

Hoi Petra,

Ik heb weer ontzettend genoten van je verhalen!
    Hou je taai en geniet van alle leuke en mooie momenten.
    gr. Inge

• 20 Augustus 2008 - 17:15

MarieJose:

Wat een belevenis.
    Geweldig om je verhalen te lezen en met je "mee te reizen". Geniet van alle ups en geef de downs een plekje.
    Ik blijf je volgen.

groeten van mij, Gilles, Stijn en Maud

• 20 Augustus 2008 - 20:06

Els Hendrikx:

Hoi Petra,

Het schaamrood staat me op de kaken, want ik moet bekennen dat ik vandaag voor de eerste keer jou weblog heb gelezen, maar dan ook meteen helemaal. Je ondernemingsgeest komt daar helemaal tot zijn recht. Heerlijk dat je zo oprecht schrijft, de mooie en de minder mooie dingen. Ik ga van nu af aan je belevenissen op de voet volgen. Petra houd je taai.