Uganda 8 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 8 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 8

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

22 Augustus 2008 | Oeganda, Kampala

Maandag naar school geweest en weer overleg gehad over het komende schooljaar. Godwin had een nieuw idee: we gaan de leerlingen de tweede termijn stukadoren leren. Please Godwin, denk eens na! Dat is ook een vak apart en voorlopig niet geschikt voor de lln. Met drie man praten als brugman. Oké hij is overtuigd, we houden ons aan het rooster. De eerste termijn leren, de tweede termijn praktijk en de derde termijn productie. Wel leuk hoor zo’n discussies in het engels. Godwin is echt een heel apart type. Verstokte vrijgezel, heeft heel veel jaar alleen gewoond en is heel zuinig op zijn spullen, wat op zich een goede eigenschap is, maar je kunt het ook overdrijven. Ons voorstel om in de woonkamer de tv en de dvd te plaatsen om hem zijn privacy te geven op zijn eigen slaapkamer is heel moeilijk want als de woonkamer iedere avond gebruikt wordt (nu wordt die alleen gebruikt als er ouders komen 1 keer per 3 maanden) dan kan het wel eens zijn dat de meubels gaan verslijten, ja natuurlijk zal dat gebeuren. En? Je moet toch leven in en huis? Zijn kleine neefje is er nu en logeert een week. Neefje is 8 jaar oud en een beetje druk. Maar dat lijkt me normaal voor zijn leeftijd. Van Godwin mag hij niet de muren aanraken, moet netjes zitten en moet vooral zorgen dat zijn kleren schoon blijven. Hallo.Ook is hij heel gelovig en kreeg bekant een hartverzakking toen hij hoorde dat Sascha niet eens gedoopt is. Hij ziet de paus zo’n beetje als een goed heilig man, die het beste voor heeft met iedereen. Tot we over het aids probleem begonnen, met name het verbod op condooms door de paus en dat we dat hypocriet vinden. Hij was zwaar onder de indruk van onze kritiek. Niets verkeerds over de paus of over de kerk.
Zijn kleding is heel klassiek, net als zijn muziek. Ook wil hij halskettingen gaan maken met de lln om te verkopen. Hij heeft kralen gekocht, je weet wel van die nepparels. Te fout. Robert en wij pesten hem zo nu en dan maar zijn gevoel voor humor hebben we nog niet kunnen ontdekken. Hij neemt altijd het zekere voor het onzekere. Een straat in Kampala oversteken bijvoorbeeld is erg moeilijk maar je moet gewoon lopen anders kom je nooit aan de overkant, want niemand geeft je voorrang. Dus bij iedere straat staan wij even te wachten aan de andere kant op Godwin. Robert is vanmiddag terug gelopen om zijn hand vast te houden. Lachen. Maar hij is ontzettend aardig en hij heeft het beste voor met zijn school en dat is tenslotte het belangrijkste. Er is zo’n wederzijds respect, dat is heel fijn. Robert is precies het tegenovergestelde van Godwin. Het is echt een man van de wereld, weet heel veel over Europa, hij heeft zich echt verdiept in Europa. Hij is heel modern m.b.t. geloof, opvoeding en de maatschappij van nu. Hij is 39 jaar, heeft zijn vrouw verloren bij een auto ongeluk toen zijn zoon een jaar oud was. Zijn zoon is 19 nu en Robert heeft ook al een kleinzoon. Hij heeft jaren een relatie gehad met een vrouw, hij heeft ook een zoon van haar, maar nu leven ze gescheiden. Zegt wat hij denkt, heeft een eigen mening en geeft deze ook m.b.t. wereldproblematiek, geloof en Ugandese regering. Godwin heeft vertrouwen in het geloof en de regering en dat botst nogal eens. In ieder geval ben ik heel blij met hen te mogen werken, het klikt heel goed en dat had natuurlijk ook wel eens anders kunnen zijn. Vanmiddag was er muziek van Michael Jackson, Godwin vertelde dat Michael Jackson zo goed met kleine kinderen om kon gaan. Ja zeiden wij dat vindt hij heel fijn, hij speelt alleen de verkeerde spelletjes. Godwin kan dit dan niet geloven en is daar ook niet van op de hoogte en ziet Michael als zijn idool. We hebben hem eventjes bijgepraat, ha,ha.
Dinsdag en woensdag zijn we twee dagen met onze “gidsen” naar Kampala geweest. Dinsdagmorgen vertrokken en eerst naar de grootste moskee van Uganda gegaan. De Gadaffi moskee. Gadaffi doet ontzettend veel voor afrikaanse landen. Natuurlijk is hij dictator in Libië maar een vriendelijke dictator. De bevolking van Libië bijvoorbeeld hebben allemaal onderwijs, medische zorg en niemand is er arm. Er is alleen geen vrijheid van meningsuiting. Maar in heel afrika staan moskeeën met daarbij scholen en ziekenhuizen allemaal betaald door Gadaffi. De kosten voor de eerste 25 jaar zijn ook voor zijn rekening, onderhoud, verlichting en water. Het was ontzettend interessant. Ook zoals alle religiën hier normaal als mensen met elkaar omgaan. Daar kunnen ze in Europa nog wat van leren. Voor mijn bezoek aan de moskee moest ik een lap stof omdoen over mijn broek en ook een doek om mijn hoofd. Op de foto zie je mij, die vrouwelijke turk dat ben ik, ha,ha.
Deze dagen hebben we zo’n beetje alle 7 heuvels bezocht die Kampala omringen. Vroegere vorsten bouwden hun kastelen op de heuvels en lieten impala grazen op de flanken van de heuvels vandaar de naam “de heuvels met de impala’s” in Luganda taal “kasozi ka impala” wat werd samengevoegd tot Kampala. Zo even een stukje geschiedenis. Dinsdag dus vooral door de buitenwijken gelopen met hoge flats, chique kantoren en grote bewaakte mzungu woningen. Woensdag hebben we de anglicaanse kerk bezocht en de katholieke bijna europese kerk. Het is de Namirenbe kathedraal en de oudste en de eerste kathedraal van Oeganda. Daar ontmoeten we een jongen die de rondleiding deed door de kerk en deze jongen gaat in september naar het seminarie om priester te worden. Nou Godwin was zwaar onder de indruk want hij dacht dat er alleen maar oude priesters waren? Hij wilde zelfs een handtekening van die jongen. Niet te geloven. Hij denkt er nu over om Reagan (dat is de jongen van Bluesky die hij geadopteerd heeft), te overtuigen ook naar het seminarie te gaan. Och arm.
We hebben ook het parlementsgebouw bezocht van de Baganda, dit is de grootste bevolkingsgroep van Uganda en heeft een eigen koning en parlement. Dit is echter traditie, want de koning heeft geen zeggenschap. Ze bezitten alleen heel veel land in Uganda, ook de grond van de stad Kampala. De regering van Uganda wil echter dat al dit land gemeengoed wordt van Uganda. De Baganda is het hier niet mee eens. Alle mensen rondom Kampala huren nu land of hebben het gekocht van de Baganda. Ze hebben echter geen rechten en kunnen van de ene op de andere dag weggekocht worden. De regering wil nu een soort wet instellen om de huurders/kopers meer rechten te geven. Een soort eigendomsovereenkomst. Maar de Baganda wil dit niet want ze verliezen dan natuurlijk hun macht. Hierover zijn momenteel heftige discussie over in de regering en bij de verschillende bevolkingsgroepen. Vorige maand zijn drie mensen van de Baganda gearresteerd omdat die felle kritieken hadden geuit naar de regering Museveni. We hebben vandaag veel gepraat over de geschiedenis van Uganda, ook over de tijden van Idi Amin, maar ook van Obote. Het is echt een hele verschrikkelijke tijd geweest voor de Ugandezen, met martelingen, moorden, geen vrijheid, corruptie enz. In 1993 kwam Museveni aan de macht en heeft het land weer redelijk op orde gebracht. Hoewel er nog steeds geen gehele persvrijheid is en er nog steeds armoede is. Ook corruptie is nog een gigantisch probleem. In 2011 zijn er weer nieuwe verkiezingen en waarschijnlijk blijft Museveni aan de macht. Hij zal er in ieder geval alles aan doen om de verkiezingen te winnen. Want zoals zoveel leiders in Afrika, als ze eenmaal president zijn willen ze dit de rest van hun leven blijven. Daarom is er overal in Afrika bij de bevolking zoveel respect voor Nelson Mandela, die vrijwillig is afgetreden, hij had zijn werk gedaan nu moest iemand anders dit gaan doen. Nou nu hebben we wel weer genoeg geleerd, juf!!!!
Even wat anders: de mzungu’s (de blanken): ik heb al eerder verteld ontzettend moe te worden van het alsmaar onderhandelen over de prijzen. Overal tellen ze mzungu-prijzen. Maar woensdag was wel het toppunt, nou ja eigenlijk meer het dieptepunt. We waren dus met Robert en Godwin door Kampala gelopen en op veel plaatsen een matatu genomen. Dit zijn over het algemeen vastgestelde prijzen, maar voor de zekerheid vraagt Godwin altijd van te voren wat de kosten zijn. Op een gegeven moment moesten wij volgens Godwin 400 Ush betalen. (±16 cent). Dus wij betalen 400 Ush en stappen uit. Worden Robert en Godwin aangesproken door de conductor, die heel boos was, want Godwin had tegen ons moeten zeggen dat het voor ons 1000 Ush (mzunguprijs) was.De conductor was diep verontwaardigd en beledigd omdat Godwin hem geld had onthouden omdat wij de afrikaanse prijs betaalde en niet de Mzunguprijzen. Hij had voor de blanken gekozen en niet voor zijn eigen landgenoten. Nou, hier kan ik dus echt heel boos over worden. Sorry we hebben een andere huidskleur, het spijt ons. Dus Sascha en ik hebben even onze gal gespuit. Dit is zo vernederend en zo schamen tegenover al die andere, wel vriendelijke ugandezen. Maar goed it’s africa.
Donderdag heb ik alles wat ik aan werkbladen en oefeningen gevonden had uitgeprint en vrijdag wordt alles gekopieerd zodat ik zaterdag alles kan verdelen en in mappen kan doen.
Vandaag naar de womens market geweest in Kampala. Ik weet niet of ik dat al verteld heb maar dat is een markt waar alleen maar vrouwen hun eigengemaakte spullen verkopen. Ontzettend leuk en je weet dat zij het geld rechtstreeks krijgen. Heb natuurlijk heel veel leuke dingen gekocht, want er waren nogal wat familieverjaardagen afgelopen maand. Ik stuur ze op en ben zeer benieuwd wanneer ze aankomen.
Nog even dit: iedere keer als ik mijn mail open of mij weblog ben ik benieuwd naar al jullie reacties, dat doet zo goed. Welaba nnyo (heel erg bedankt).


  • 22 Augustus 2008 - 20:36

    Anke En Henriëtte:

    Hoi Petra,
    Gezellig weer je mail gelezen, wij zien er ook iedere keer weer naar uit. Geweldige belevenissen en je verteld het zo mooi!
    Hier de eerste week school er weer op zitten!
    Heel veel groetjes Anke en Henriëtte de Sadeleer

  • 22 Augustus 2008 - 21:46

    Perry:

    Hoi Petra. Jij wordt een echte Uganda-kenner!!! Die foto van jou "in de doeken" is geweldig, ik hoor je lachen! Het bouwterrein daar en dat bij ons op school is wel heel verschillend, ik zal eens een foto opsturen. Groetjes!

  • 23 Augustus 2008 - 08:11

    Inge Bel:

    Weer een geweldig verhaal!!
    Ik ben er weer eens goed voor gaan zitten!
    Hou je taai, en tot het volgende verhaal!! Lieve groetjes Inge

  • 23 Augustus 2008 - 08:58

    Wendy:

    Ook wij worden Afrika kenners door jou verhalen..prachtig om te lezen! Houdoe!

  • 23 Augustus 2008 - 10:00

    José Guffens:

    Hallo Petra.
    Weer een geweldig verhaal, we blijven je zo helemaal volgen. De turkse kleding staat je mooi, maar ik zie je toch liever in je eigen kleding. Groetjes

  • 23 Augustus 2008 - 10:20

    Betty:

    Hoi Petra
    Ik heb me weer even geinstalleerd om je verhaal te lezen.Leuk weer op de hoogte te zijn.Groetjes Betty

  • 23 Augustus 2008 - 15:15

    Chris:

    Hoi Petra,
    heb bewondering voor je (en voor Nico die jou moet missen). Betrap me er op dat ik inmiddels uitkijk naar je verslagen. Je schrijfstijl nodigt ook uit om te lezen; echt jij! Petje af dat je de aankomst en 1e week doorstaan hebt. Ik was huilend aangelopen denk ik, niet wetend waarheen maar dáár zou ik echt nooit gebleven zijn.
    Merk nu dat je het helemaal naar je zin hebt en dat doet ook ons goed.
    Doe je best en geniet! Groetjes, C

  • 23 Augustus 2008 - 21:46

    Kristel:

    Hey juf...
    Het gata goed hoor...wij steken er ook nog wat van op !!
    Hahaha...nooit te oud om te leren hè !!
    Niet alleen jij kijkt uit naar de berichten...ook ik vind het iedere keer weer leuk als er "post" binnen komt en ik weer wat te lezen heb !!
    Dus ga vooral zo door !!
    Haha
    Groetjes,
    Kristel
    Oh ja...effe goed nieuws vanuit hier...ik heb per 1 sept een huis !!

  • 24 Augustus 2008 - 10:39

    Willemien:

    Als ik die stijgers zo zie lijken ze me niet echt stevig maar aangezien er ook flinke hoge gebouwen staan die blijkbaar niet omvallen zal het toch wel goed komen. En het is juist erg interessant om al die dingen te lezen over het land zelf. Wel lachen dat Godwin zo lekker wereldvreemd is, dan heb je hem ook veel te vertellen. Het is maar goed dat Robert je kan bijvallen want anders zou ie je nooit geloven!

    Groetjes,
    Willemien.

  • 24 Augustus 2008 - 15:07

    Inge En Tijn:

    Hoi Petra,

    Weer erg genoten van je verhaal en van de foto's. Die steigers zijn echt afrikaans, hadden ze in Ghana ook!!
    gr. Inge

  • 24 Augustus 2008 - 20:59

    Gerrie:

    wat een geweldige ervaring lijkt me dit allemaal
    Ik lees je verhalen met veel plezier en vind ze stuk voor stuk erg bijzonder
    heel veel groetjes

  • 25 Augustus 2008 - 10:08

    Marja Van Genugten:

    Hoi Petra,
    Weer kei leuk om je verhalen te lezen. Je bent nog maar zo kort weg en wat je allemaal meegemaakt en gedaan hebt. SUPER!!!!!
    Marja

  • 25 Augustus 2008 - 12:01

    Ton B:

    Peet,
    als je zo door gaat heb je genoeg om een heel boek te maken.
    Geweldige verhalen met bijhorende foto's.
    Ik zat naar de foto van de boda boda te kijken, ik wist dat Clarence Zeedorf een race team heeft, maar niet dat hijzelf ook rijdt..
    Groetjes Ton en Els

  • 25 Augustus 2008 - 13:10

    Miranda:

    Hey Petra,
    Wat weer een verhaal!!! We leren er nog wat van!! Je bent een echte juf!!! Hahaha!!!!
    Die foto's zijn prachtig! Net iets anders dan bij ons...
    Kijk weer uit naar je volgende verhaal. Ga zo door!

    Liefs Miranda

  • 25 Augustus 2008 - 13:52

    Ton Kauwenberg:

    Leuk om al je verhalen te lezen en foto's te bekijken,geeft een andere kijk op het land en de bevolking,ga je goed,groetjes, Ton K.

  • 25 Augustus 2008 - 18:48

    Carien:

    Zo, dat was weer een heel hoofdstuk uit het "Petra-in-Afrika-boek"
    super om te lezen! Op naar het volgende!

  • 25 Augustus 2008 - 18:50

    Karlijn:

    Hey petra!
    even een berichtje vanuit het koude nederland!! Ow wat een leuke verhalen!! Ik mis het leventje echt...geniet nog maar lekker! alles nog goed in je kamertje in Ivory? veel groetjes aan iedereen!
    liefs Karlijn

  • 25 Augustus 2008 - 19:30

    Anja T:

    Hoi Petra!
    Ik heb eindelijk al jouw mooie verhalen gelezen ...en "ben bij".....Wat maak jij veel mee...en ook zo "tegenstrijdig" ( Ik weet zo snel geen ander woord te verzinnen...) Van hele mooie momenten tot de mindere dingen..
    En wat kun je alles goed verwoorden....je kunt je ook nog gaan richten op het schrijven van een boek....
    Fijn dat je zoveel werk kunt verrichten.
    Ik kijk alweer uit naar de volgende belevenissen!!
    Geniet er van , groetjes Anja

  • 26 Augustus 2008 - 10:56

    Antonita:

    Hoi Petra,
    Wat een bijzondere wereld. Ik heb even nodig gehad om jouw verhalen op me in te laten werken. Heavy hoor, wat je al allemaal hebt meegemaakt. Uit je laatste verslagen maak ik op dat je je draai begint te vinden.
    Gelukkig!
    Groetjes,
    Antonita

  • 26 Augustus 2008 - 23:14

    Corien:

    Hoi Petra,

    Heerlijk al jou avonturen. Steeds weer leuk om alles te lezen. En wat een info krijgen we. Ik verzin er mijn eigen filmpjes en foto's bij. Bedankt! En blijf tussen alle bedrijven door genieten hè? En keep on the good works!!!!! Liefs Corien

  • 27 Augustus 2008 - 10:50

    Cor Wilken:

    hallo petra.
    wat leef je in een andere wereld.wat leuk om dit zo mee te maken ik blijf op de hoogte,lieve groetjes van mij , cor.

  • 27 Augustus 2008 - 18:44

    Maartje Vissers:

    Hoi Petra,
    Weer een erg mooi verhaal uit Afrika!! Fijn dat het goed met je gaat.
    Tot het volgende verhaal.
    liefs maartje

  • 28 Augustus 2008 - 15:02

    Patty Vd Bosch:

    ha, geweldig om te lezen ! wij zijn ook weer aan de slag bij ons op school en zaterdag starten we weer met het g-korfbal! heb d`r weer zin in !
    veel groetjes oet remunj !

  • 28 Augustus 2008 - 17:53

    Helma:

    Hoi Petra,
    Wat een belevenissen allemaal, leuk al die verslagen van jou.
    Wij zijn momenteel druk met de voorbereidingen voor de veiling. We bellen binnenkort wel weer een keer.
    heel veel groeten ook van Karel Hanneke en Floortje. Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 147386

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: