Uganda 20 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 20 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 20

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

01 November 2008 | Oeganda, Kampala


Uganda 20
Weer drukke week geweest.
Maandag heb ik dan eerst mijn pakket opgehaald bij het postkantoor, nou dat valt ook niet mee want je wordt echt van het kastje naar de muur gestuurd, dus wat dat betreft niets anders dan de post bij ons.
Nico had twee poffertjespannen opgestuurd die we al uitgeprobeerd hebben. Dat is integratie: een ugandees die poffertjes bakt. En Nico had ook heel veel chips opgestuurd, dropjes en dipsauzen. Heel erg, ik heb meteen een zakje paprikachips opgegeten. Heerlijk. Ons mam had een heel lief beschermengeltje meegestuurd waardoor ik weer een zwaar emo moment had uiteraard. Ook een asbak en een puzzelboekje voor Robert en een puzzelboekje en shag voor mij, dus ik kan er weer effe tegen.
De hele week met Borchert doorgebracht, zondag samen naar Kampala en we hebben van de week zelfs samen een potje gekaart, ja sorry Nico, (die baalt daar van want ik kaart nooit) neem de kaarten maar mee. Dinsdag naar Luwero geweest, bij Jita de school bezocht. Leuke school, Jita is daar nu 9 maanden en regelt daar heel veel. Maar ziet er allemaal heel goed uit. We sliepen in een echt afrikaans guesthouse met een cup-douche. Dat wil zeggen dat je een wasbak hebt, die kun je dan vullen met water en met een kop gooi je dan water over jezelf heen. Maar alles was netjes, er was een normale wc en een goed bed, dus dan zijn we al tevreden. We hebben daar ook wat gedronken met Sylvia (de oostenrijkse waar ik heel goed mee op kan schieten) en twee deense meisjes die allemaal als vrijwilliger werken in Luwero op de school bij Jita. Het is echt heel leuk om verschillende projecten te bezoeken en verschillende mensen te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. De volgende dag zijn we samen naar de school gewandeld door Luwero, dit is een groot dorp maar heel erg afgelegen. Ik heb wat foto’s bijgevoegd van allerlei Afrikaanse tafereeltjes en plaatjes.
Verder ben ik donderdag naar twee reisorganisaties geweest waar ik onderdak heb geboekt voor onze vakantie. Deze moest ik van te voren al betalen in dollars, dus eerst naar de bank (natuurlijk moet je dan bij een andere bank zijn!), toen met een boda naar een hele andere kant van Kampala, was moeilijk te vinden maar nu is alles geregeld. Vrijdag poffertjes gebakken op Bluesky en weer een moeilijk gesprek gehad met Godwin, die zijn afspraken niet nakomt. Daardoor vallen de leerlingen weer terug in hun oude gewoontes (slapen, weglopen uit de klas, irritaties). Maar goed ik hoop dat het nu tot hem door dringt. Gelukkig was Robert erbij en we hebben samen onze bezorgdheid uitgesproken.
‘sMiddags ben ik weer naar de Dutch Farm geweest, even op de thee bij Theo de Groot. Hij woont sinds 1979 in Afrika en nu sinds 9 jaar hier vlakbij Kampala. Hij heeft een lesboerderij dus mensen kunnen hier cursussen volgen in het houden en verzorgen van vee. Echt leuk om hem te spreken. Hij heeft ook een basisschooltje, hij is een van de beheerders. Hij is van mening dat toekomst begint bij onderwijs. Vooral het basisonderwijs: “nederland werd na de oorlog ook opgebouwd door mensen die alleen maar lagere school hadden gehad”, dus hij geeft ook de mogelijkheid voor de leerlingen om dieren en planten te leren kennen en te verzorgen. Ik heb een stageplaats geregeld voor Daniel, een van de shepherd die niet goed kan lezen en schrijven vanwege zijn dyslexie maar heel praktisch is ingesteld. Na mij Masaka trip ga ik met Dan daar heen en hij zal een dag in de week stage kunnen gaan lopen. Ook voor de Bluesky leerlingen zijn er mogelijkheden. Dus dat wordt helemaal leuk, ik was helemaal trots en enthousiast.
Nu zit ik te wachten op de taxi om naar Masaka te gaan, ik weet niet of ik kan internetten dus als het wat langer duurt dan normaal, ligt het daaraan. Ik hoor dat op de televisie nu ook al schaatsen te zien is, dat is erg vreemd nu ik hier zit, buiten in de schaduw en het ongeveer 30 graden. Sterkte allemaal, ik pak even een koel colatjes,haha




  • 01 November 2008 - 09:36

    Anke En Henriëtte:

    Hoi Petra,
    Ja, hier wordt het een stuk frisser als bij jou, wij drinken hier weer bijna Gluhwein, haha. Wat doe je toch fantastische dingen en wat zie je veel, wat een hele tegenstelling is tot ons leven hier! Je mag ook erg trots zijn op jezelf.
    Anke gaat me vandaag helpen met koken (Indisch), morgen krijgen we eters.
    Heel veel groetjes en liefs, Anke en Henriëtte.

  • 01 November 2008 - 10:50

    Perry:

    Geweldige foto van het uitladen van de vracht! Veel succes in Masaka!

  • 01 November 2008 - 12:33

    Miranda:

    Goed geregeld die stageplek!!! Helemaal fijn!!! Ga zo door!

    Liefs Miranda

  • 01 November 2008 - 13:33

    Lieke:

    Hoi Petra,
    leuk die stageplek! Goed geregeld!
    Groetjes, Lieke

  • 01 November 2008 - 17:37

    Lonneke:

    Elke keer weer lees ik je verhalen met open mond! Geweldig wat jij mee maakt en regelt. Prachtig!!

    Liefs Lonneke

  • 02 November 2008 - 09:09

    Kristel:

    Hey Petra,
    Je houdt het daar nog wel even uit zie ik...nu de shag aangevuld is en je poffertjes kun maken...haha.
    Tja...30 graden in de schaduw...hier moeten we echt al soms krabben 's morgens vroeg.
    Maar dat hoort bij Nederland hè.
    Goed,heel veel plezier en succes weer met alles en we wachten weer op je volgende bericht hoor !! hihi

    groetjes,
    Kris

  • 02 November 2008 - 10:07

    Maartje:

    Hey Petra,
    Dat heb je weer goed geregeld allemaal.
    Leuke foto's ook!!
    Succes!
    groetjes Maartje

  • 02 November 2008 - 18:42

    Anne:

    Hoi lieve tante Petra.
    Hoe gaat het met de school ?
    met mijn school gaat het goed ik heb drie hele lieve juffen vooral jufrouw Marian.
    groetjes lieve vriendin Anne.

  • 02 November 2008 - 18:49

    Nena:

    ik heb bijna mijn b diploma.ik mis jou heel erg hoor. en jij mij ?
    groetjes nena houdoe !

  • 02 November 2008 - 18:55

    Marja Van Genugten:

    Hoi Petra,
    Weer bedankt voor je verslag en veel succes in Masaka.
    Groetjes Marja

  • 02 November 2008 - 19:57

    Willemien:

    Hoi Peet.

    Gelukkig is Nico's pakket goed aangekomen!
    Kan me voorstellen dat je gesmuld hebt van de chips.
    Wat vonden ze daar van de poffertjes, dat moet toch wel heel vreemd eten voor hun zijn?
    Of hebben ze iets wat vergelijkbaar is?
    Fijne tijd in Masaka.

    Lieve groetjes,
    Willemien.


  • 02 November 2008 - 20:29

    Nelie:

    jaja de kou treedt in...niks aan. ik zou ook lekker voor de warmte kiezen.

    super hoor wat je allemaal doet!
    succes nog verder

    groetjes nelie

  • 03 November 2008 - 20:06

    Lennie:

    He Petra,
    Mooi verslag weer! Succes!

    Groetjes Lennie

  • 05 November 2008 - 17:25

    Gerrie:

    Hoi P,
    Ik geniet van je spannende verhalen maar ook de foto's van die kleine "kiendjes" zijn super.
    Groeten Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 147358

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: