kenia 6 - Reisverslag uit Kikambala, Kenia van petra peppel - WaarBenJij.nu kenia 6 - Reisverslag uit Kikambala, Kenia van petra peppel - WaarBenJij.nu

kenia 6

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

25 Februari 2009 | Kenia, Kikambala

Afgelopen weekend met Roy en Miranda doorgebracht. Hebben ze meteen iets meegemaakt van het timemanagement in Afrika: there is’nt any!
We zouden zaterdag gaan klussen om daarna met de meiden nar het strand te gaan. Maar helaas Anthony had samen met de chief van Kikambala een plan gemaakt om een tandarts wagen te regelen met ik denk wel 10 tandartsen die hier zouden komen voor een gratis consult voor alle kinderen hier in Mudzini, omliggende weeshuizen en mensen van het dorp. Zoiets moet je altijd maanden van te voren plannen, zou je zeggen. Ja hier dus niet. Gewoon een dag van te voren krijg je te horen dat ze komen, dus dat was afgelopen zaterdag en zondag. Deze mensen zijn Keniaanse vrijwilligers die hier kosteloos komen werken. Geweldig natuurlijk. Maar die kwamen dus zaterdag en van onze planning om te gaan klussen kwam dus niets terecht. Maakt niet uit, we konden hier en daar wat hand en spandiensten doen en we zijn in de middag met zijn vieren naar het strand geweest. Ook heel gezellig. De tandartsen dagen waren een groot succes, er kwamen heel veel mensen die eerst allemaal uitleg kregen over het gebit en hoe dit te onderhouden en te poetsen. Daarna kreeg iedereen een consult, nou ze zijn hier niet flauw. Een kies of tand niet helemaal in orde: dan maar eruit. Dus dat betekende dat menigeen op het eind van de dag met een dik opgezet gezicht liep, ook het personeel werd onderhanden genomen. Sommige personeelsleden hebben de gehele dag ondergedoken gezeten in de keuken. Lachen, voor ons dan!! Op zondag zouden we (Miranda en ik) met de meiden iets creatiefs gaan doen. En Nico en Roy zouden samen naar Mombasa gaan. Ik zeg erbij zouden want het liep allemaal effe anders. Kortom wij zijn met zijn vieren en de meiden heel creatief met rietjes en kralen bezig geweest. Armbandjes, ringen en een vliegengordijn hebben we gemaakt en we hebben genoten. Het was geweldig. De foto’s spreken voor zich denk ik. Miranda en Roy kwamen ’s morgens samen zelfstandig met de matatu van hun hotel naar Mudzini. Ze hebben Roy meteen bedonderd voor 60 cent door teveel reisgeld te vragen. Ja je zult weten dat je hier als mzungu bent.
Wel heel leuk dat ze dit soort dingen konden doen, als toerist zou je dit niet zo gemakkelijk durven, maar ze hebben hier al een paar dagen rondgelopen en weten nu een beetje hoe alles werkt. Ze hebben denk ik wel een beeld gekregen van Kenia. Na het knutselen zijn we met alle meiden naar het strand gelopen. Wat ook al een belevenis is omdat je hier echt door de dorpen loopt. Op strand is het altijd fijn, zwemmen in lauw warm water, spelenin het zand, samen wat drinken. Geweldige dag voor ons allemaal. Ik heb er ook even een fototje bijgedaan van een mzungu en haar kenia-vriendje, om misselijk van te worden. Want het seks toerisme wordt hier niet alleen door mannen beoefend hoor. Maandag zijn we met Anthony naar Mombasa geweest samen met Roy en Miranda. Even een staaltje discriminatie meegemaakt: Anthony moest eerst voor een medische controle naar een gezondheidscenrum en wij zouden even ergens wat koffie gaan drinken in die tussentijd. Er was een soort zeemanshuis tegenover het gezondheidscentrum waar een restaurant was voor de koffie. Helemaal goed, wij naar binnen, koffie en thee besteld en na 10 minuten belde Anthony al dat hij klaar was. Ik ging hem even halen, ik zei tegen de bewaking dat ik even een vriend op ging halen en meteen terug zou zijn. Tot dusver geen probleem. Tot ik met Anthony aan de slagboom verscheen. Geen toegang!! Voor ons wel maar niet voor hem want we moesten lid zijn van die club? Ik vertelde dat de rest binnen zat en we alleen maar wat wilde drinken, mar ik werd geweigerd, ik kon terug naar binnen maar dan zonder Anthony. Echt niet te geloven, heel erg gênant. Anthony maakte daar niet zo’n probleem van hij wet hoe het hier werkt maar voor ons was het heel erg vervelend en beschamend. This is Kenya! Enfin Anthony heeft ons rondgeleid door Mombasa en dat blijft indrukwekkend als je de achtergronden erbij verteld krijgt. We waren ook bij de ferry, Mombasa is nl. een schiereiland en om naar zuid e komen moet je met een boot de rivier over. Hier gebeurde een drame, een vrouw verloor van haar kar vol met groenten, die ze waarschijnlijk gekocht had in Mombasa een krat tomaten met een waarde van een maandloon. Maar als ze kiest voor haar kistje tomaten verliest ze haar kar met groenten en fruit uit het zicht omdat alles gestolen wordt, ze moet daar dus blijven wachten, ondertussen gaat de ferry weg, kan ze niet mee en blijft achter met al haar ellende. Ze barstte in tranen uit, dat is werkelijk een drama voor haar want waarschijnlijk krijgt ze straks ook nog de wind van voren van pa en de rest van de familie. Wij kunnen ons daar niets bij voorstellen, maar het was verschrikkelijk om te zien. Ik heb vorige keer al verteld over de leerkrachten die staakte en nu wachten op hun geld. Dit is het vervolg: de regering heeft nu besloten dat alle vakbonden van het onderwijs opgeheven en verboden gaan worden. Terug naar af dus. In Mombasa ook even een break gehad in een moderne casino met airconditioning, ook heel apart, hoezo tegenstellingen?Daarna heerlijk gegeten met uitzicht op zee, heel duur voor 10 euro per persoon.
Echt heel gaaf. Dinsdag school samen met Miranda, een creadag met schilderen, zandschilderijtjes maken en borduurwerkjes, geweldig, echt heel erg leuk. Ik heb heel veel foto’s bijgevoegd het was ook zo genieten. Ook voor de leerkracht, moet ik zeggen hij was het meest geconcentreerd van allemaal en volgens mij ook het meest blij met zijn schilderwerkje, heel grappig. In de koffiepauze een gesprekje met directie over George die weer naar huis was gestuurd omdat zijn uniform niet compleet was, belachelijk gewoon. Op het eind van de ochtend had ik nog een eind gesprekje met de andere directrice en nogmaals mijn verhaal moeten doen. Het is heel frustrerend, maar ik hoop dat er nu actie ondernomen wordt? Als school moet je zo’n kind toch beschermen en iets doen als je weet dat het een verschrikkelijke thuissituatie is? Dat is toch niet anders? Hij is nota bene verstandelijk gehandicapt? Kom nou toch. Al met al een innoverende ochtend voor ons allebei. ‘s Middags meidenmiddag in de stad, helemaal leuk en hele leuke dingen gekocht voor de weinig haha. ’s Avonds weer heerlijk gegeten met zijn 4tjes. Helaas ons laatste avondje samen. Het waren zo’n gezellige dagen maar voor Roy en Miranda heel erg vermoeiend en indrukwekkend. Heel herkenbaar om te zien wat het doet met sommigen mensen, zo’n eerste reisje Afrika. Natuurlijk ligt het er ook aan hoe je “erin” staat. Maar ik denk dat ze deze periode niet gauw zullen vergeten. Ze zijn nu naar Mombasa zuid om een paar daagjes uit te rusten aan het strand in een klein rustig hotelletje. Ik hoop dat ze een beetje bij zullen komen en weer helemaal fris en fruitig terug zullen keren naar Nederland. Wel weer heel moeilijk om afscheid te nemen, poeh poeh.
Nu even wat anders: via Roy en Miranda kreeg ik ongeveer een maand geleden een mailtje: een vriend van hen werkt op een middelbare school in Horn. Zij wilde een soort uitwisselingsproject starten met een school in Angola, alles was al geregeld maar op het laatste moment ging dit niet door. Via Miranda en Roy hoorde ze van onze projecten en vroegen mij eens te kijken of er mogelijkheden waren. Nou natuurlijk was dat moeilijk omdat in Oeganda Bluesky en Cotfone geen optie was en in Kenia Mudzini geen alternatief was vanwege de leeftijd. Besproken met Anthony omdat Brenda nu naar highschool gaat (dit is het voortgezet onderwijs), Anthony heft hele goede contacten met deze school en zou hier ook zijn voordeel uit kunnen halen natuurlijk voor toekomstige leerlingen voor deze school. Alles besproken en een uitgebreide motivatie op papier gezet. Het zou nl. gaan om een uitwisselingsproject van elk jaar 5 Nederlandse lln en 5 Keniaanse leerling. Ook zouden we financiële steun krijgen om daar wat op te zetten. Een goede school met praktijkonderwijs is noodzakelijk maar niet voorhanden, dus misschien zou dit een leuk project zijn. Kortom geweldig. Nico en ik gaan vrijdag met Anthony de school bezoeken en ik zal e.e.a. uitwerken en afspraken op papier zetten. Ook heb ik besloten in mei hier terug te komen voor 2 weken (mijn laatste!!) om alles te regelen en een programma te maken. Kei spannend natuurlijk en veel werk maar ontzettend gaaf.
Ik hou jullie op de hoogte. Verder is hier alles in orde maar het is ontzettend heet, echt niet normaal. Klinkt heel klagerig maar het is onvoorstelbaar en eigenlijk niet werkbaar. Nu snappen we ook heel goed waarom het tempo een stuk lager ligt, pole, pole.

Hallo allemaal hier ben ik weer voor de derde en waarschijnlijk de laatste keer op deze website.
Het valt niet mee om op ons Peet d’r computer te mogen schrijven maar nou mag het even dus schrijf ik maar een stukske.
Volgende week kom ik weer naar huis en dan zit het er voor mij al weer op
Maar WEET JE:

Dat ik met volle teugen heb genoten en zeker hier naar terug ga maar niet zonder ons Peet.
Dat ik kaal geschoren ben door een foutje van een kappers leerling die dat weer goed wilde maken na de eerste uithaal met de tondeuse waar hij voor de eerste keer mee werkte, en daar van genoten heb.
Dat er meer mensen zijn die vinden dat het toch allemaal effe anders is hier.
Dat ik denk dat dit stukje een stuk korter wordt dan het vorige, omdat ons Peet al zoveel heeft geschreven.
Dat je, je eigen niet kunt voorstellen wat een reactie van mensen op de weblog met ons doet, en we daar heeeeeeeeeel blij mee zijn.
Dat ik nu met 5 waakhonden bijna op mijn schoot zit om half twaalf en 25 graden.
Dat we weer hebben ondervonden hoe corrupt dit land is , er was een minister die maïs fabrieken heeft en maar liefst 8.4 miljoen zakken maïs a 80 kilo,met subsidie geld van de U.N heeft doorverkocht voor eigen belang en daardoor hier 2km verderop mensen verhongeren.
Dat ze deze minister hebben aangeklaagd en voorgesteld om hem voor het internationaal gerechtshof in den haag te brengen.
Dat toen alles geregeld was, was het dossier en dus de bewijsvoering weg dus geen vervolging en werd dus deze motie van wantrouwen afgewezen door een meerderheid in het parlement vanwege gebrek aan bewijs.
Dat er een jongen van 12 jaar oud die beschuldigd werd van diefstal van een (gebruikt) lucifer doosje( a 3 cent) opgepakt werd door politie, geboeid aan een boom werd gemarteld en daarna de keus kreeg of met een scheermes je oor er af snijden of wij doen het. Hij heeft het zelf voor een deel gedaan voordat er redding kwam.
Dat we zien, nu er in Azië een verbod is op van allerlei zeden zaken, er nu heel veel mensen van 60+hier rond lopen met te leuke jongens en meisjes van 12+(walgelijk)
Dat een meisje van 9 jaar de prostitutie in gaat (op aandringen van pa) om haar broer te laten studeren.
En dat pa niks doet en ma niks weet.

Maar weet je
Dat er ook heel veel positieve dingen gebeuren. En dat er heel veel lieve aardige mensen zijn en dat dit ook een land waar je van gaat houden .
Maar het is toch anders.

Heel veel groeten en tot ????????????

Nico en Petra

• 25 Februari 2009 - 18:45

Perry:

Inderdaad, wat een tegenstellingen! Sprekend voorbeeld: de minister met z'n maïs en het jongetje met het luciferdoosje.
    Gelukkig laten de foto's ook fijne dingen zien! Bij het bekijken van de foto "moeilijk kopje", zag ik pas bij het aanklikken van de foto "koffie" erachter staan!!!
    Succes en alvast een fijne verjaardag!

• 25 Februari 2009 - 19:19

Vivian:

Wat een leuke foto's van de kinderen! Echt gaaf om te zien hoe ze genieten en hun best doen op hun creawerkjes en hoe ze genieten bij het strand!
    Ik kreeg *&^%$#@neigingen bij die foto met die oude, dikke vrouw, gatver,hoe komt ze op het idee.
    En dan inderdaad het onrecht.
    Geniet nog maar lekker van jullie reis samen!

Groetjes en een fijne verjaardag!

• 25 Februari 2009 - 19:33

Lonneke:

Wat weer een geweldig verhaal! Wat leuk dat jullie het samen zo fijn hebben gehad. Geniet nog samen met Nico en ik wacht op Miranda met de geweldige verhaal in Live-versie.

Groetjes Lonneke

• 25 Februari 2009 - 19:49

Anke En Henriëtte:

Hallo Petra en Nico,
    Wat leuk de creadag en heel erg leuk voor jullie om Miranda en Roy op bezoek te hebben, dat is toch even iets anders. Anders dan die corrupte dingen en die mzungu met haar vriend, ja echt walgelijk, mijn zus is in Ghana geweest en daar zag je dat ook heel veel. Vrouwen die daarvoor naar Ghana gaan, bah!!
    Wel duur gegeten!!!
    Tot de volgende keer en heel veel groetjes en liefs, ook voor Miranda en Roy.
    Anke en Henriëtte

• 25 Februari 2009 - 23:15

Johan:

Wat zal het inderdaad vaak moeilijk zijn om met deze tegenstellingen om te gaan. Maar gelukkig kunnen het doel waar voor jullie daar heen zijn gegaan op een geweldige manier na streven. Diep respect hier voor!!!!

Lieve groeten Johan

• 26 Februari 2009 - 11:41

Maartje:

Wat een mooi verhaal weer, maar wat gebeuren er toch verschrikkelijke dingen zeg.
    De foto's van de creadag zijn erg leuk.
    En ik had hetzelfde als perry, zag bij de foto's ook pas later het woord "koffie" achter de woorden "moeilijk kopje" staan.
    Alvast een hele fijne verjaardag gewenst.
    groetjes maartje

• 26 Februari 2009 - 12:15

Roy En Miranda:

Echt heel leuk om jullie verhaal te lezen. Het is gek om te lezen en dat het nu ook zo herkenbaar is.
    Veel succes morgen!!!
    Enne... 't is toch effe anders... ook hier bij het hotel!

Liefs

• 26 Februari 2009 - 13:54

José G.:

Wat weer een geweldig verhaal, vele dingen kunnen wij ons inderdaad niet voorstellen hoe het daar allemaal geregeld is.
    Petra ik wens je nog een fijne verjaardag en geniet van deze dag samen met Nico.

• 26 Februari 2009 - 18:26

Helmi:

Hey Petra,

Echt gaaf om te lezen dat je zoveel voor de klas van Mr Gonja doet. Haller park is erg leuk en leerzaam, ik ben daar geweest met twee keer een groepje van 6 kinderen. Leerzaam, leuk en ontspannen. Ik vind het echt vreselijk om te lezen hoe ze met George omgaan en helaas maar waar dit is Deche haar manier om te zorgen dat jij geld betaald. Ze is trouwens niet de directrice en soms moet je haar daar even aan helpen herrinneren. Ik heb tijdens de sponsering aan de speciale klas geen geld aan haar gegeven, maar alles zelf geregeld en met andere leraren overlegt. De leraren willen namelijk het beste voor de kinderen en zij wil alleen maar geld zien.
    Wat gaaf dat je voor George een picto hebt gemaakt, ik had dat ook gedaan bij 1 van de kinderen die van het platteland kwam en de wc niet gewent was...

Nico een goede reis en succes met afkicken.

Ps laat je niet bijten door die mieren, want ze laten inderdaad erg moeilijk los, helaas weet ik dit door eigen ervaring...

Petra nog veel plezier en als ik de lotto zou winnen, dan zie ik je snel en kom ik meehelpen!?

Groetjes Helmi

• 26 Februari 2009 - 19:18

Frans Bakkers:

Dag Petra en Nico,

Ik sprak zojuist met Ine en kreeg de overweldigende hoeveelheid foto's en brieven van jullie door.
    Wat een enorme belevenis en prachtige foto's.
    Ik ga met terugwerkende kracht alles lezen.
    en eh..Petra vast gefeliciteerd mede namens Helma (zijn we daar tenminste de eerste mee) en Nico vast een goede terugreis.

• 27 Februari 2009 - 07:58

Marja Van Genugten:

Hoi Petra en Nico,
    Wat fijn dat jullie zo genoten hebben van het bezoek van Miranda en Roy. Geweldig om jullie verhaal weer te lezen en foto's te bekijken. Nico succes met de laatste week en een goede terug reis toegewenst. Petra alvast proficiat en een fijne dag toegewenst. En welkom bij de club der Wijzen. Marja.

• 27 Februari 2009 - 10:24

Bregje:

He hallo,
    wat geweldig om te lezen hoe die creadag is geweest. Je krijgt inderdaad een duidelijk beeld na het kijken van de foto's. Een een woord grandioos.
    Geniet maar van alle leuke dingen!!!!Ik ben ook benieuwd naar de verhalen van Roy en Miranda!!
    Ik ben trots op jullie

Veel liefs Bregje

• 27 Februari 2009 - 11:15

Els:

Hoi Petra en Nico

Ik ga er iedere keer weer even voor zitten: die indringende verhalen en de mooie foto's.
    Petra en Nico geniet nog even van jullie samenzijn en Petra :proficiat.

• 27 Februari 2009 - 14:17

Kriek:

Long time no hear (from me)
    Prachtige foto's de vreugde spat eraf. En vanuit je tekst en ook van Nico lees ik hoe jullie genieten. Ondanks de soms hemeltergende toestanden van corruptie machtsmisbruik en narigheid.
    Petra veel plezier op je verjaardag maandag, je maakt er vast een leuk feestje van. Nico goede reis terug en sterkte met het afkicken van alle belevenissen en van Petra.

Liefs Kriek

• 28 Februari 2009 - 13:28

Wendy:

hehe, na veel computer pech..ben ik er eindelijk weer om jullie avonturen te lezen..geweldig! (heb inmiddels een ander e-mail dus krijg de avonturen niet meer per bericht, ben ook alle mail adressen kwijt waaronder die van jou Petra!)Wat bijzonder om miranda en jou zo samen te zien freubelen..succes nog met alles en alvast een hoeraatje voor Petra! Nico een goede terug reis en zet m op in Holland!

Groeten vanuit Summere

• 02 Maart 2009 - 07:31

Ton B:

He Petra en Nico,
    geniet nog even van elkaar. Petra een heeeeel fijne verjaardag gewenst en Nico een goede terugreis, zie wel bij thuiskomst.
    Groeten Ton en Els

• 02 Maart 2009 - 10:32

Corien:

Ha die Petra en Nico,

Goh wat vliegt de tijd toch om hè? Nico komt volgende week alweer thuis. Als wij iets voor je kunnen betekenen Nico, dan laat het maar weten.

Succes met alle goede werkzaamheden en de vreugde die jullie brengen bij veel mensen, ik heb genoten van al die blije gezichten van de creamiddag, wat een beetje verf, rietjes en kralen toch kunnen doen.

Petra ik begrijp dat je jarig bent een dezer dagen. Ik wens je een goed nieuw levensjaar toe en nog veel plezier de komende tijd met het uitwerken van alle plannen. Dikke kus, Corien

• 02 Maart 2009 - 15:45

Geertje René Youri:

Zo wij hebben er weer een weekje sneeuw opzitten en jullie nog steeds volop genieten van alle mooie en minder mooi dingen in een warm afrika. Nico we sprekn jou binnenkort en voor Petra alvast proficiat en geniet van deze speciale verjaardag op een speciale plaats!!

• 02 Maart 2009 - 19:37

Magda:

hoi,
    Wat leuk die crea-dag! Iedereen genoot ervan zo te zien.
    Petra, proficiat en een hele fijne verjaardag!
    groeten, Magda

• 02 Maart 2009 - 19:45

Maria V:

Hoi Petra en Nico
    Veel te lezen en de foto's vertellen de rest. Je kunt het je bijna niet voorstellen de tegenstellingen daar.
    Maar gelukkig zorgen jullie voor leuke fijne momenten voor de mensen daar.
    Proficiat Petra met je verjaardag en geniet nog effe samen hé.

Groetjes Maria

• 03 Maart 2009 - 07:00

Marie:

Hartelijk gefeliciteerd met je 50e verjaardag Niemand vergeet deze mijlpaal maar jij zeker niet. Geniet nog samen effe. Nico goeie reis terug. Gr. Marie

• 03 Maart 2009 - 07:05

AB Dienst AvD:

Er is er een jarig Hoera, hoera...
    50 jaar een wijze vrouw..
    Ook in Afrika?
    Hartelijk gefeliciteerd
    Truus, Theo, Astrid, Inge, Peter, Marleen

• 03 Maart 2009 - 11:11

Astrid:

Hoera, Petra 50 jaar. Hartelijk gefeliciteerd en een geweldige verjaardag!Ben benieuwd hoe je deze mijlpaal daar viert?!!
    Groetjes, Astrid

• 03 Maart 2009 - 12:17

Ton B:

vandaag is het "de dag" 50 jaar,Petra nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag en natuurlijk onze Nico ook. Ik ga er vanuit dat dit jullie dag is. Maak er een mooie van, Nico tot binnekort, en Petra tot in Mei,
    Groeten Ton en natuurlijk ons Elske

• 03 Maart 2009 - 16:19

Ton Kauwenberg:

Hoi Petra en Nico,

allereerst Peet proficiat met je verjaardag en dat er maar veel mogen volgen.De foto's en verhalen laten diepe indrukken op mij achter.Nog veel succes samen.

• 03 Maart 2009 - 18:55

Gerrie:

Hoi P en N,
    Wat een verhaal weer!! En een paar ontroerende foto's. Wat leuk om Miranda zo met jou bezig te zien daar.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Sara. Pak er hier wel een drankje op.
    Zal nog ff mailen via je hotmaildinges.

Groeten en goede terugreis voor Nico. Zal wel zwaar zijn voor jullie beiden.