Uganda 3 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 3 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 3

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

01 Augustus 2008 | Oeganda, Kampala

Het leven hier is vol verrassingen iedere dag:
·is er water
·als er water is, is het dan warm
water
·is er stroom en …was er stroom
vannacht anders heb ik geen warm
water want dan heeft mijn boilertje
niet gewerkt
·is er een ontbijt, want als de kok
het de vorige avond laat gemaakt
heeft, kan het effe duren
meestal ben ik de enige gast, dus
als ik geluk heb krijg ik een
ontbijtje binnen een half uur
·kan ik de gehele nacht doorslapen,
of word ik gestoord doordat er
materialen afgeleverd worden op de
gemeente werf langs mijn kamer, het
schijnt nl. zo te zijn dat men ’s
nachts beter materialen kan
uitladen dan overdag?? Zondag
nacht werd ik om 3.15 uur wakker omdat men een vrachtwagen met 3 kuub brandhout uit kwam laden en dat gebeurt dan als volgt. Men laat de vrachtwagen gewoon stationair draaien en gooit dan iedere boomstam vervolgens een voor een op een hoop. Als dit klaar is komt de volgende vrachtwagen met zand die dan emmertje voor emmertje uitgeladen wordt. Arold je vroeg toch of ik leuke buren heb, nou dit zijn de buren. Hij is fijn.
Bij navraag bleek echter dat het inderdaad makkelijker is om ’s nachts
materialen te vervoeren en af te leveren. Overdag is er nl.politie die
bijna iedere vrachtwagen stopt en geld wil zien om door te mogen,
hoezo corruptie?
En jullie maar denken dat ik hier een beetje luxe in een hotel zit, nou ik hoop dat bovenstaande jullie uit die droom helpt. Het is een klein Afrikaans, let wel: echt Afrikaans hotellletje. Vriendelijk personeel, maar heel luidruchtig. Zo gauw iemand wakker is gaat de radio aan, mits er stroom is natuurlijk. Dus als ik op sta ’s morgens om 7.45 uur hoor ik al van alle kanten muziek. Yes, denk ik dan (positief ) we hebben stroom.

Woensdag naar kampala geweest,dit was de eerste keer s’avonds, lekker rustig maar heel erg met alle bedelaars hier. Verschrikkelijk gewoon, wij waren met 8 mzungu’s (blanken) en werden zowat aangevallen door bedelende kinderen, die dan halfnaakt schooien om geld. Echt heel erg. Overdag zie je ze niet maar ’s avonds staan hele families langs de kant van de weg en stormen op iedere auto, matatu en uiteraard alle blanken af. Blijkt dat de ouders de kinderen op pad sturen, dat wil je toch niet weten!
We waren met zijn allen gaan eten (mensen van het guesthouse) bij een indiaans restaurant omdat Karlijn vrijdag weer naar Nederland gaat.Ik zal ze missen, zoals ik al zei was het in de eerste week mijn steun en toeverlaat. Ik denk dat iedere keer als er een nieuwe vrijwilliger komt, de oude nog een weekje moet blijven om je even vertrouwd te maken met de omgeving in je eigen taal. Tip voor SIW.

Ondertussen begin ik mijn draai al aardig te vinden, er zit structuur in en dat heb ik, zoals jullie allemaal weten heel hard nodig.
‘s morgens ga ik te voet naar school dit is ongeveer 20 minuten lopen langs de grote weg, ik zou graag willen laten zien wat ik dan allemaal tegen kom, onbeschrijfelijk, op een van de foto’s zie je een meisje sjouwen met een waterkan, op die kan zit echter geen dop, ze duwen gewoon een banaan erin, want zoals je weet stopt een banaan, haha.
Verder wordt hier alles vervoerd op de fiets, waterkannen, melkbussen, mais, rietsuiker, meubels, je kunt het zo gek niet bedenken. Er is volop leven hier ‘s morgens vroeg, ik kijk mijn ogen uit. Als ik een paar weken verder ben en ze mij een beetje kennen zal ik e.e.a. vastleggen op foto of film.
Om de hoek koop een flesje water voor 20 cent, en bijna het dorp uit haal ik mijn krantje. Ik wil een beetje op de hoogte blijven van nieuws uit binnen en buitenland en zo leer ik ontzettend veel van dit lezen in het Engels.
Om 9.00 uur ongeveer ben ik dan op school waar de lln al druk bezig zijn met hun werkbladen. Ik neem dan een paar lln apart om te oefenen of ik sluit me aan bij hen en help hen met hun oefeningen. Er worden ontzettend hoge eisen gesteld aan de lln, jeetje er wordt zo ontzettend veel van hen verwacht. Winnie bijvoorbeeld kan niet rekenen, maar toch moet ze oefenen met tellen en klokkijken Och arm. Er is totaal geen ruimte voor leuke dingen die toch heel educatief kunnen zijn. Maar gelukkig gaan we in de vakantie van de lln alles op een rijtje zetten en Godwin wil heel graag de lessen aantrekkelijker maken en staat open voor suggesties. Ik ben ondertussen al druk bezig om allerlei werkbladen te maken. Nicole wat mis ik je. Wat had ik veel mee kunnen nemen van de AvD! Volgende week gaan Godwin en ik naar Kampala om allerlei materialen te kopen. Spellen, kleurboeken, materialen om buiten iets te kunnen doen, gekleurd papier, kleurpotloden, van alles, ik kan niet wachten. Ook zullen we hele grote tanks kopen voor de watervoorziening. Nu moeten er iedere dag weet ik hoeveel jerrycans water gehaald worden, terwijl het hier heel veel regent en dit water opgevangen kan worden. Er is dan voor 14 dagen water. Dit zijn de hoogste prioriteiten op dit moment, watertanks en materialen voor school. Wat fijn om dan geld achter de hand te hebben..
In de pauze om 11.00 uur hebben we porridge, dat is een soort voedzame pap, smaakt redelijk. Ik rook dan, ja,ja mijn shaggie in de zon met uitzicht op de heuvels, de kippen, geiten en de koe van de buurman en geniet, dit is het, dit is wat ik wil.
Ik heb echt het gevoel hier iets te kunnen doen wat zin heeft en ik zie meteen het resultaat. Dat zijn de echte emo-momenten.
Tussen de middag van 13.00 tot 14.00 eten we ugali (maismeel) met een mix van groenten stoofpot en vers fruit. Heerlijk.‘s middags hebben we meestal een soort arbeidstraining, Leo en Frans zouden ook een bedrijfje kunnen beginnen zedemo goes africa, is dat iets?? Maar goed we maken schoenen en batikken lappen stof, verder gaan we nog iets doen houtbewerking en stenen maken. Het liefst zou Godwin iemand inhuren daarvoor. Maar die mensen hebben natuurlijk hun eigen bedrijfjes en moeten daar hun geld verdienen en komen dus niet als ze het te druk hebben. Het plan is daarom om mensen in te huren voor bijvoorbeeld twee uur in de week om instructie te geven. Daar ligt natuurlijk ook nog een mogelijkheid om dit financieel te kunnen ondersteunen, het zou helemaal geweldig zijn omdat je zo ook de lokale bevolking steunt. Dus plannen genoeg.
Enfin na school neem ik de matatu naar m’n hotelleke, dit kost 8 eurocent, onvoorstelbaar. Dan pak ik een kopje thee in de tuin en lees mijn krantje. Hier eet ik dan een sandwich want de lunch is een warme maaltijd die ik van school krijg. ’s Avonds lees ik wat of ik maak huiswerk op mijn computer, want mijn laptop is goud waard voor mij. Dan neem ik een warme douche, als ik geluk heb en ga om ongeveer 11.00 uur slapen, als ik kan vanwege de drukte om me heen van de gemeentewerf en het terras. Dus al met al een leuke eerste werkweek. Morgen ga ik naar Entebbe met de klas en de jeugd die woont en leeft in het Bluesky centrum. Ben zeer benieuwd.
En natuurlijk heb ik het bericht gelezen van die vrijwilligers in Kenia (5 meiden verkracht en beroofd), maar maak je geen zorgen, ik voel me hier heel erg veilig en neem geen enkel risico. Waarschijnlijk blijf ik gewoon hier in mijn ugandees hotelletje de rest van de tijd, ik heb hier aanspraak, een klein beetje comfort en bovenal voel ik me hier helemaal thuis en vooral veilig en op mijn gemak.
Lieve groet

  • 01 Augustus 2008 - 21:32

    Marianne Adams:

    Hoi Petra, Ik geniet volop van je verslagen en foto's met je ups en downs kom je er wel. Schitterende foto's die je maakt doet mij denken aan Lesotho en Swazieland, de natuur de mensen zelfs de rode grond. Veel succes met alles wat je van plan bent. Groetjes ook van Monica en Cees vanuit Birmingham.

  • 01 Augustus 2008 - 21:35

    Willemien:

    Gauw even foto's gekeken.
    Verslag lezen we rustig door als we weer terug zijn van vakantie. Nu even wat slapen en dan zijn we weg. Tot over twee weken!

  • 01 Augustus 2008 - 21:42

    Perry:

    Geweldig te zien en te lezen over jouw nieuwe klasje! Jouw energie en daadkracht zal daar veel goed doen! Succes!

  • 02 Augustus 2008 - 08:10

    Wendy:

    leuk om je klasje te zien.Met foto's krijg je een beetje een beeld! Fijn dat je je positiever voelt! Het is een feest om de computer aan te zetten en je verhalen te lezen...zwaar en mooi! Ik ga weer verder met de voorbereidingen van ons feestje van zondag want dan wordt ons Juul alweer een jaar!!! Tot het volgende bericht!!!

  • 02 Augustus 2008 - 10:11

    Nelie:

    het klinkt allemaal heerlijk, petra!! o ik mis het ook wel hoor, het leventje in afrika. super dat je het naar je zin hebt en dat je wat zinnigs kan doen, geniet ervan!

    groetjes!

  • 02 Augustus 2008 - 13:25

    Theo Gijsbers:

    Hoi Petra, helemaal geweldig om je verhalen te lezen, hoe je alles op- en aanpakt en je weg vindt. Ongelooflijk veel respect voor hetgeen je bent aangegaan. Heel erg veel succes met alles wat nog gaat komen. Het gaat je helemaal lukken. SUCCES!! Groetjes ook van Conny en de kids!

  • 02 Augustus 2008 - 13:25

    Theo Gijsbers:

    Hoi Petra, helemaal geweldig om je verhalen te lezen, hoe je alles op- en aanpakt en je weg vindt. Ongelooflijk veel respect voor hetgeen je bent aangegaan. Heel erg veel succes met alles wat nog gaat komen. Het gaat je helemaal lukken. SUCCES!! Groetjes ook van Conny en de kids!

  • 02 Augustus 2008 - 18:03

    Anne En Nena:

    is het leuk daar ?
    wij hadden met ze alle mossellen gegeten en nico ook.
    met muziek van jan smit.
    mis je nico en ons ?
    is het lekker weer daar ?
    denk je nog aan ons ?
    doei petra !

  • 03 Augustus 2008 - 17:31

    Marja Van Genugten:

    Ha Petra, Net terug van vakantie en meteen de computer opgestart om je reisverhalen te lezen. Wat geweldig met die foto's erbij. Wat een start! Heftig hoor. Maar die Petra slaat zich daar ook door heen. Heel veel succes met je plannen daar. Heel veel groeten van Marja.
    p.s. Ik ga ook maar weer eens de hardloop schoenen op zoeken.

  • 03 Augustus 2008 - 17:56

    Karlijn:

    He Petra, wat een hoop ervaringen en gebeurtenissen in zo'n korte tijd. Super om je verhalen te lezen, lijkt me geweldig om ook een keer te doen. Maar ja eerst maar is gaan studeren. Ook leuk om de foto's te zien, geeft wat beeld bij je verhalen!
    Geniet ervan, en succes nog met alles!
    Groetjes ook van paps en mams

  • 03 Augustus 2008 - 19:38

    Truus:

    Ha Petra
    Nou zeg jij maakt het wel mee..
    Die ratten.. Was dat echt?? Of maak je het verhaal extra spannend voor mij?
    Wat fijn dat je nu een eigen plek hebt, waar je je goed voelt. Enige privacy lijkt me broodnodig.
    Leuk toch zoals je herkenning ziet in de Afrikaanse downer. Ik heb in mijn vakantie diverse Italiaanse kinderen met Down ontmoet. Het geeft toch steeds weer een warm gevoel..
    Onze vakantie in de bergen was heel fijn: zeer actief. Jan heeft weer mooi conditie opgebouwd.
    Ik blijf je volgen.
    Hartelijke groet
    Truus


  • 04 Augustus 2008 - 08:40

    Kriek:

    Hallo lieve Petra
    Zo dat waren eerst een paar heel moeilijke weken zeg. Dan overvalt heimwee je ook direct. Gelukkig nu ook heel veel leuks. Ik kan me je frustratie over de bureaucratie op school, met het vergeten van dat het vooral ook leuk en inspirerend moet zijn. Daar voor ging je niet hier naar toe. Maar jou kennede zal je je weg wel vinden en zal jij schuiven en buigen aan het systeem dat je kan laten zien dat opvoeden en leren ook heel leuk kan zijn , met bovendien aanzienlijk meer resultaat volgens mij. Het komt vast goed daar met jou erbij.
    Liefs van Kriek

  • 04 Augustus 2008 - 22:18

    Miranda:

    Hey!!!
    Wat een klasje!!! Geweldig!!! Jouw hulp komt daar goed van pas!!! Komt helemaal goed!!!

    Liefs Miranda

  • 05 Augustus 2008 - 17:31

    Helma:

    Hallo Petra,

    we krijgen al een aardig indruk van jouw verblijf daar. Leuk om te lezen wat je allemaal doet.

    Heel veel groeten Karel en Helma

  • 06 Augustus 2008 - 13:46

    Ilse:

    Wat een verhalen...... bijzonder om te lezen hoor!
    Hier in Nederland is het einde van de vakantie alweer in zicht. Volgende week begint de verhuizing naar de Stroom. Hopelijk is het dan iets minder warm....
    Veel groetjes en een dikke knuffel van Sil.

  • 08 Maart 2009 - 20:28

    Leo Boers:

    hoi Petra
    eidelijk heb ik het juiste adres via google gevonden.
    hoe gaat het met je ,ik ga eens rustig alle verhalen en fotos bekijken.
    met zedemo gaat het goed.
    ik mis je wel.
    zodra je terug bent spreken we af om alle dingen eens door te spreken.
    hoe is het met Nico?
    ik hoop dat je laatste maanden gezond blijft en goed je werk kan doen.
    een dikke kus.
    leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

nu op "zakenreis". Omdat we een grote sponsor binnengehaald hebben gaan Willemien en Petra terug naar Uganda om daar alle details te bespreken en kijken hoe de stand van zaken is.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 147096

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

reis 2018

14 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

reis 2017

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Uganda 2016

14 Februari 2015 - 27 Februari 2015

Oeganda 2015

20 Februari 2014 - 14 Maart 2014

Oeganda februari 2014

05 Februari 2013 - 15 Februari 2013

op "zakenreis"

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Willemien, Gerrie en Petra naar Oeganda

25 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

weer uganda

20 Juli 2008 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: