Uganda 26 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Uganda 26 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Uganda 26

Door: petra

Blijf op de hoogte en volg petra

03 Januari 2009 | Oeganda, Kampala

Allereerst de allerbeste wensen voor 2009 allemaal, dank jullie wel voor de kerstwensen en nieuwjaarswensen per post, sms, telefoon of mail. Dat was echt heel fijn.
Maandag hebben we de auto terug gebracht bij het verhuurbedrijf. Zij hebben een brief geschreven dat ze er getuige van waren dat Robert de autohuur zou betalen en ze hebben voor mij een krantenartikel geschreven waarin staat dat Robert mij, Bluesky, de leerlingen en diverse winkels in Nansana bedrogen heeft. In dit krantenartikel (aangevuld met een foto van Robert die ik aangeleverd heb) staat dat ik mensen wil waarschuwen voor zijn praktijken. Natuurlijk weet ik dat het verder niet veel zal helpen, maar het voelt ontzettend goed dat er mensen zijn die je willen helpen en dat ik het misschien kan voorkomen dat anderen opgelicht worden. Het krantenartikel heb ik afgeleverd bij de landelijke krant, die ook meeleefde en voor de helft van het geld het artikel plaatsen in de krant van a.s. zaterdag. Toen naar de politie geweest om kopieën af te geven. De politie kan echter weinig doen omdat ze echt geen mogelijkheden hebben, geen airtime (prepaid telefoon) en geen auto’s. Het is ook echt heel frustrerend om te zien hoe deze mensen moeten werken: geen computer, nog niet eens een typemachine. Een kopieerapparaat wat maar de halve tijd werkt en wat cliënten zelf moeten betalen. Een tafel die bijna uit elkaar valt van ouderdom, stoelen zonder zitting en wankel. Echt heel verschrikkelijk. Ze krijgen loon waar ze maar amper van rond kunnen komen. Als ik wil dat ze de zaak echt gaan behandelen, zal ik ze moeten betalen voor alle benodigde faciliteiten, dit heet dan zo, schijnt toch wat anders te zijn dan corruptie? Nou voor ons niet en wij weigeren te betalen want dat is een bodemloze put zoals Nico zegt. Je geeft ze deze week 10.000 shilling, en de week daarna is het onderzoek nog in “volle gang”maar dan is het geld weer op en zul je weer moeten betalen, dat gaan we dus niet doen. ’s Avonds ook nog een gesprek gehad met Godwin, hij zal ouders gaan informeren want Robert heeft met hen afspraken gemaakt voor huisbezoeken met alle gevolgen van dien. De Nederlandse ambassade was gesloten dus daar konden we niet terecht. We wachten even met het benaderen van een advocaat want dat brengt heel veel kosten met zich mee. Misschien kunnen we straks iets doen met de rechtsbijstandverzekering, dat moeten we even uitzoeken. Deze geschiedenis heeft veel pijn gedaan maar we moeten verder en het is daarom een genot te werken met Cotfone waar alles verantwoord is. Ik heb Kayinga uiteraard alles vertelde en ook gezegd dat ik een beetje paranoia ben geworden en veel vertrouwen heb verloren. Hij begrijpt dit volledig, en baalt er verschrikkelijk van dat mensen zoals Robert het verknallen voor de rest. Klaar nu, deze ellende moeten we gauw vergeten om verder te kunnen.
Dus dinsdag aangekomen bij Cotfone, omdat wij van te voren al overleg gehad hadden en via de stichting al geld overgemaakt hadden voor de vloer, deuren en ramen in de grootste classroom, was hij al gestart met alle werkzaamheden. Alles was al klaar en het is geweldig! Er zijn degelijke materialen gebruikt en alles ziet er goed uit. We zijn nu bezig om de sanitaire voorzieningen te verbeteren en indien mogelijk alle klassen te voorzien van een cementen vloer. Dit is echt heel hard nodig want de jiggers springen hier in het rond en hebben ons ook al te pakken gehad. We lopen nu allemaal met dichte schoenen nadat er vanmorgen tientallen verwijderd zijn uit onze voetjes, niet fijn!!
Vanmorgen contact gehad met de aannemer, die morgen met zijn begroting komt. Gisteren hebben we twee ruimtes uitgeruimd en opgeruimd, Claire en ik zijn naar de plaatselijke timmerman geweest om kasten te laten maken voor lesmaterialen. Uitleggen aan een timmerman wat je wilt (met tekeningen), de maten in centimeters en inches is al heel moeilijk. Maar als je op het einde van het gesprek er achter komt dat hij foot gebruikt als maat wordt het allemaal erg ingewikkeld, ben dus ook heel benieuwd hoe deze kasten eruit gaan zien, haha. Nico was ondertussen met Kayinga, dakgoten aan het kopen zodat voldoende regenwater opgevangen kan worden om te gebruiken voor het sanitaire blok. We kwamen er ook achter dat een urinoir niet alleen voor jongens is maar ook voor meisjes, hier in Afrika. Alleen voor de grote boodschap ga je naar de latrine, voor de rest plas je achter het bamboe schuttinkje op de kiezels. We leren nog iedere dag. Overigens gaan Claire en ik altijd naar de latrine. Onze doucheruimte blijkt ook gelijk als urinoir gebruikt te worden, nu snappen we ook waar die geur vandaag komt. Ja het is effe aanpassen hier.
Hard gewerkt en enorm veel opgeschoond en ruimte gecreëerd, heel nuttig. Er was een voetbaltoernooi georganiseerd door Cotfone wat met de kerst gespeeld werd en waarvan de finale 1 januari gespeeld werd. Het is een jeugdvoetbaltoernooi met de jeugd van alle omliggende dorpen tot 13 jaar oud. Heel vreemd allemaal want als je zwaarder bent dan 40 kilo mag je niet mee doen?! Maar goed Nico heeft s’morgens de tent mee opgebouwd en alles gefilmd. Heel veel publiek was er. Maar… de stand was na de wedstrijd 0-0 en er moesen dus penalty’s gehouden worden, geen probleem tot nu toe maar niemand wist precies hoe dat nou ging. 5 spelers van ieder team en dan van ieder team 3 spelers. Maar nadat een speler van ieder partij had geschoten en er eentje had gescoord (toevallig van Kiwangala)stopte de scheidsrechter en riep Kiwangala uit tot winnaar, hilariteit maar ook boosheid natuurlijk want de eerste prijs was een beker en een geit! Heel indrukwekkend om mee te maken moet ik zeggen. Maar er werd eigenlijk niets besloten want het begon al donker te worden. Op de video staat echter dat een speler van Kiwangala twee keer geschoten heeft en daardoor gediskwalificeerd zou moeten worden, maar een speler van het andere team was 41 kilo en dat was ook niet eerlijk. De andere dag werd besloten om de gehele wedstrijd overnieuw te spelen aanstaande zondag. Iedereen was akkoord dus oké dat doen we. Nico gaat weer filmen. Zondag gaan we eerst beginnen met de dakgoot en daarna naar het toernooi.
Verder hebben we het hier prima naar ons zin, ook al is het back to basic, met een cup douche, slapen op de grond, water uit jerrycannen, geen gereedschap, stof, hitte en jiggers.
We kijken even voor hoeveel dagen we nog werk hebben anders trekken we nog een paar daagjes Uganda in want er is een natuurpark hier vlak bij met wilde dieren wat we graag willen zien. Ons time management is nl. iets beter dan dat van hier en wij werken met zijn drieën en kunnen dus heel veel doen in een paar uurtjes tijd. Nieuwjaar hebben we hier gevierd met een biertje en een wijntje als twee enigste mzungu’s want de andere vrijwilligers zaten in Kampala. Gewoon wat geklets met zijn allen, niets bijzonders maar wel lekker buiten onder de schitterende sterrenhemel.Een nadeel: toen we naar bed gingen kwamen de vliegende mieren, ik denk dat we er wel 20 in ons kamertje hadden, heel angstig dat gezoem en gebrom van die beesten van bijna 3 cm. Buiten ziet het dan werkelijk zwart van die vliegende moeren met vleugels als een libel. Fijn zo’n klamboe! En voor de bevolking was het een heel goed begin van 2009 want de mieren zijn een delicatesse hier, rauw of gebakken maakt niet uit, ze zijn lekker en eiwitrijk. En och zo heeft ieder nadeel een voordeel, tot de volgende keer, dan met foto’s van onze vorderingen bij Cotfone.
Liefs
Nico en Petra/

• 03 Januari 2009 - 18:19

Anke En Henriëtte:

Hallo Petra en Nico,
    Ook voor jullie de allerbeste wensen voor 2009.
    Een goed gevoel denk ik voor jullie dat je Robert op deze manier "te pakken neemt" en nu maar hopen dat je nog iets terug krijgt!
    Weer wat anders om Nieuwjaar te vieren buiten, dat hebben wij vorig jaar gedaan in Lanzarote, daar was het ook lekker warm.Wij zijn het nieuwe jaar ook begonnen met een wijntje en biertje, gezellig met familie.
    Heel veel succes met jullie werkzaamheden en tot de volgende keer.
    Groetjes Anke en Henriëtte

• 03 Januari 2009 - 22:12

Perry:

Alle geluk voor een goed 2009!!! Wel fijn dat de plaatselijke krant meewerkt met het plaatsen van een artikel over Robert, ik hoop dat veel mensen het stukje lezen en dat het positieve gevolgen heeft! Bij Cotfone zullen ze wel blij zijn met de vele verbeteringen. Ik ben benieuwd naar de foto's! Veel succes met alles en vooral ook: geniet ze!

• 04 Januari 2009 - 13:56

Conny En Theo:

Hoi Petra en Nico,

De allerbeste wensen voor 2009. Dat julie nog maar heel veel goede en mooie dingen mogen doen de komende periode! Succes met alles!

• 04 Januari 2009 - 18:19

Agnes:

Petra en Nico,

De beste wensen voor 2009. Veel geluk en gezondheid en nog een mooie (hopelijk probleemloze) tijd in het mooie Afrika!
    Liefs, Agnes & Joop

• 04 Januari 2009 - 19:21

Lonneke:

Hoi Petra en Nico,
    Alleerst jullie de beste wensen voor 2009. Geniet van jullie uistapje naar het natuurpark en hopelijk wordt de voetbalwedstrijd zondag (vandaag) wel beslist, haha.

Groetjes Lonneke

• 05 Januari 2009 - 16:07

Tijn En Inge:

Hallo Petra en Nico,
    Dus jullie hadden in plaats van vuurwerk vliegende mieren!! Ook gezellig!
    Wij zaten met nieuwjaar in het zonovergoten, pittoreske Odiliapeel, zonder vuurwerk, maar ook zonder die heerlijke vliegende mieren. Wij hadden knorrende varkens en die zijn ook heel lekker (je moet ze wel eerst bakken)
    Geniet nog van jullie tijd samen en ik kijk weer uit naar de foto's.

liefs Tijn en Inge

• 05 Januari 2009 - 16:55

Inge Bel:

Heey Petra en Nico,
    Allererst alle goeds voor 2009!!
    Geniet van de mooie dingen samen en ik kijk uit naar het volgende verslag en foto's!
    Gr Inge

• 05 Januari 2009 - 18:35

Vivian:

Hey Petra en Nico!

De volgende keer kom ik wel scheidsen ha ha ha!
    Geniet van 2009 en dat die R R Robbert nu maar eens stopt met zijn 'praktijkjes' bah wat een naar ventje.
    Laat je hier echter niet door uit het veld slaan, want jullie verzetten samen met heel veel andere mensen super goed werk en geniet van alle leuke dingen die jullie mee mogen maken!

Groetjes Vivian

• 05 Januari 2009 - 18:54

Maartje:

Hoi Petra en Nico,

De beste wensen voor 2009!!
    En is er een winnaar uitgekomen zondag??
    Geniet van de mooie momenten samen.
    groetjes maartje

• 06 Januari 2009 - 10:35

Astrid:

Hoi Petra en Nico,

Een heel gelukkig en gezond 2009 toegewenst, en samen nog een heel mooie tijd daar. En... gelukkig zijn er meer aardige, betrouwbare mensen op de wereld, dan mensen zoals Robert! Veel succes en geniet er nog van samen.

Groetjes,
    Astrid

• 06 Januari 2009 - 12:09

Kriek:

Dat was een diepe dip, die ellende met Robert. Heel goed dat jullie het er niet zo bij laten zitten. Hier laat ik het even bij. Kindjes van school halen. Hier acht centimeter sneeuw en in Limburg afgelopen nacht 18 graden vorst. Nu stralend koud weer.
    Kus van Kriek

• 06 Januari 2009 - 22:53

Philip:

Hoi Petra en Nico,

vanuit een ijskoud (-18 graden) Nederland jullie een gezond en warm (letterlijk en figuurlijk) 2009 toegewenst.
    Het verleden met Robert was negatief, maar denk maar in 2009 gebeuren alleen positieve dingen

veel plezier
    Philip

• 08 Januari 2009 - 14:55

Els Hendrikx:

Hoi Petra en Nico

Gisteren toevallig programma "opgelicht" gezien. Ook daar waren mensen zeer verbaasd dat een "lieve mevrouw" hun vertrouwen geschaad had. Het gebeurt overal, maar ik geloof toch in het goede van de mens. Jullie zijn er een goed voorbeeld van.
    Geniet van jullie samenzijn. Een gelukkig 2009 toegewenst.
    groeten Els

• 09 Januari 2009 - 13:47

Nicole En Marc:

Hoi Nico en Petra,

Voor jullie de allerbeste wensen voor 2009! Heb je een fijne verjaardag gehad Nico? Het is op dit moment ongelofelijk kouwww in Veldhoven. Genieten jullie maar lekker van elkaar en van het werme weer.
    Fijn dat we op deze manier op de hoogte worden gehouden van jullie belevenissen.

Groetjes, Marc en Nicole

P.s. de kerstspullen zijn weer opgeruimd dus ge kent gerust wir terug komme Nico ;-)

• 09 Januari 2009 - 18:33

Marja Van Genugten:

Hoi Petra en Nico,
    Op de eerste plaats de beste wensen voor 2009. In de vakantie niet je verhalen kunnen lezen omdat het wachtwoord niet goed zou zijn en vandaag lukt het gelukkig weer. Het lukte bij meer collega's niet dus het licht niet aan mij. Wat een verhalen! En wat een prachtige foto's. Nico ik wens je een fijne tijd toe samen met je Petra.
    Groetjes Marja