Bluesky 1 - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu Bluesky 1 - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van petra peppel - WaarBenJij.nu

Bluesky 1

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

19 Oktober 2018 | Oeganda, Entebbe

Bluesky 1
Sorry, sorry. het is toch een lang verhaal geworden i.v.m. de netwerk problemen van internet.
We hebben behoorlijk geinvesteerd om fatsoenlijk internet te hebben maar door het ontmoedigingsbeleid van deze regering blijft het heeeeeel vervelend, en dat is netjes uitgedrukt.
Gelukkig heeft Willemine jullie al kunnen informeren via Facebook

Maandagmorgen aangekomen bij Bluesky, het grootste deel van de weg rondom Kampala is gelukkig klaar dus we waren na 2 uurtjes rijden op plaats van bestemming
Het welkom was heel hartelijk door alle alle leerlingen en dat zijn er veel. Vorig jaar waren het er in totaal 24 nu zijn het er 51!!
Heel veel jonge kinderen van de lokale bevolking, dat is heel goed.
Eerst een rondleiding : de kippen, konijnen en varkens zien er goed verzorgd uit, alles is schoon.
De groententuin is uitgebreid. bananen, cassave, bonen, mais, koffie, pinda's, alles groeit en bloeit.
Met de opbrengst van vlees, fruit, groenten en eieren kunnen ze iedereen van voedsel voorzien en kunnen ook nog verkopen.
Dan onze laatste aanwinst: de visvijver, alles is klaar en er zitten 300 tilapia in, althans dat is te hopen want we zien nog niets. De vissen zijn zo groot als een duim en het water is troebel,
dat is normaal. Gelukkig heeft Godwin, op ons advies, besloten te beginnen met 300 stuks i.vp. 1200 zoasl hem aangeraden was.
Wij vonden dat hij eerst maar eens moest proberen of het zou gaan werken, dus klein beginnen en dan pas eventueel uitbreiden.
Tjeu Vinken heeft hem heel goed geholpen met de aanleg van de visvijver en er zijn nu nauwe contacten met de opleiding: visfokkers van de universiteit.
Godwin kan daar terecht voor allerlei adviezen.
In twee hoeken van de vijver hangen zakken met varkensmest waardoor planten kunnen groeien.
Aan de ene kant van de vijver wordt vers water ingevoerd dmv een pomp vanuit de beek en aan de andere kant van de vijver wordt water
weer afgevoerd naar de beek zodat er een constante stroming ontstaat.
Als de tilapia groot genoeg is worden er catfisch bijgezet, die dan de kleintjes weer opeten. Als allle grote tilapia op is, eten ze de catfisch op en starten ze het hele proces opnieuwe
met nieuwe kleine visjes. Zo kunnen straks dan blijven eten en verkopen. In de toekomst zal er een 2e vijver aangelegd worden, zodat er altijd voldoende voorraad is.

In het begin kwamen kinderen uit de buurt zwemmen en vissen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom werd er een dorpsvergadering bijeen geroepen en werd het eea uitgelegd.
Toen de mensen begrepen dat er sraks voor hun ook verse vis te koop is, begrepen ze het en sindsdien duikt er niemand meer in.
Al met al heel fijn om te zien dat alles zo goed loopt. Er was wat twijfel mijnerzijds van tevoren, maar om te zien dat alles zo goed gaat is het makkelijker loslaten.
Dat kunnen we nu doen met een gerust hart.

Godwin heeft intussen ook diverse cursussen gevolgd voor het maken van sieraden, kaarsen en krijtjes zodat niet alleen de leerlingen praktijklessen krijgen, maar hij geeft nu ook
workshops aan lokale volwassenen zodat zij ook een vorm van inkomsten kunnen genereren als ze de technieken onder de knie hebben.
Godwin heeft nu diverse contacten via een organisatie die de gemaakte artikelen kopen.
Vanuit Nederland had ik een koffer vol met materialen om sieraden te maken meegenomen. We hadden dit gekregen van een groothandel, die gestopt is met de zaak.
Voor Godwin is dit materiaal wat hij heel goed kan gebruiken. Hij was er dan ook heel erg blij mee. Normaal gesproken nemen we geen materialen mee, maar dit materiaal
is hier niet te krijgen of niet te betalen, dus dan is het oke.

De aantallen: op dit moment zijn er 12 leerlingen met een beperking of leerachterstand, 19 leerlingen in de leeftijd van 3 tot 7, en 20 leerlngen op de basischool.
In huis wonen 10 leerlingen, 4 leerlingen worden gesponsord door een Amerikaanse organisatie die onderwijs en inwoning betaald voor de armste kinderen.
Voor hen is het dan ook beter dat ze hier wonen omdat de situatie thuis onveilig en ongezond is. Dan is er ook nog een hulporganisatie die heel voedzame rijst betaald
voor veel scholen in ontwikkelingslanden.
Gisteravond had Godwin een "officiele" vergadering gepland met ons en een keurig overzicht gemaakt van de zaken van afgelopen jaar,
Alle cijfers en aantallen en ook zijn toekomstplannen voor Bluesky. Heel fijn dat hij hier al serieus mee bezig is geweest. Ook hebben we gesproken over budget i.v.m. het
vervangen van machines, lampen, reparatiekosten etc. Hij heeft hier al een budget voor vrijgemaakt.
Dit is heel bijzonder want sparen voor de toekomst is not done hier in Afrika.
In het begin van onze samenwerking heeft dit nogal wat moeite gekost om duidelijk te maken waarom dit noodzakelijk is.
Godwin heeft zoveel initiatieven genomen, dat geeft ons ook veel vertrouwen over de toekomst van Bluesky.

M.b.t. de toekomst: zijn eerste prioriteit is de veiligheid van het complex, (wonen, dieren, groenten en vis). Het gebeurt nogal eens dat na een dag hard werken
in de tuin, de koe van de buurman "overkomt" met alle gevolgen en frustraties van dien. Niet alleen dieren komen trouwens kijken wat er te halen valt.
Er wordt soms was van de waslijn gehaald en groenten of dieren gestolen. Ook is er al een inbraakpoging gedaan.
Twee jaar terug hebben we al extra verlichting aangebracht met het aanleggen van de zonnepanelen, maar dit is nog niet genoeg.

* Er moet een omheining komen, met stenen en een degelijk hekwerk rondom het gehele gebied.
Dat zou letterlijk een mooie afsluiting van ons project zijn. Dan kunnen we het ook echt veilig achterlaten

* Extra zonnepaneel (alles werkt nu op zonne energie, de verlichting maar ook alle apparatuur, printers enz.)
In het regenseizoen is het net onvoldoende voor de gehele dag, een extra paneel zou dit oplossen.
Onze laatste markt in Geldrop heeft nogal wat geld opgebracht wat we wilde meenemen als extraatje -> dat wordt dus een extra paneel met accu!

* Een extra reservoir voor het opvangen van regenwater: er zit al een gat in de grond maar vanwege de te hoge kosten is Godwin hier nog niet aan toe gekomen.
Dat extra resevoir zou gebruikt kunnen worden voor de tuin en de dieren. Dus heel belangrijk voor de toekomst, zeker omdat het steeds droger wordt en er
steeds meer water nodig is, Gaan we regelen.

* De waterpomp die we in 2014 hebben aan laten leggen, doet het nog steeds goed maar we kunnen dit moderniseren met een zonnepaneel zodat het pompen
makkelijker gaat en niet zo aan slijtage en dus onderhoudskosten onderhevig zal zijn. Ook hierin gaan we investeren.
Ze zijn dan helemaal op de toekomst voorbereid.

Dus alles bij elkaar een goede laatste investering van Stichting Na Maono voor de toekomst van Bluesky.

Op woensdag zijn we naar de (soort) landbouwhogeschool geweest waar Godwin de vis heeft gekocht en die hem geholpen hebben met de aanleg van de visvijver.
In de vijver zitten heel grote waterkevers, die konden we wel zien, maar wij hebben nog geen vis gezien. Volgens Godwin moet de vis erin zitten omdat er luchtbelletjes te zien zijn,
maar wij twijfelen omdat er bij het voeren alleen kevers komen eten en geen vis. Ik heb foto's gemaakt van deze kever en advies gevraagd bij die school.
Ook hebben we wat gegoogeld op onze telefoons. Het zou kunnen zijn dat deze kevers een agressieve rover is die zelfs kleine visjes eet. Als dat zo is, hebben we een probleem.
In ieder geval komt er binnenkort iemand met een schepnet kijken of er nog vis in zit en hoe het probleem van de kevers op te lossen. Godwin laat ons zo snel mogleijk weten
hoe of wat. Komt goed!!

Daarna heerlijk lokaal gelunched met een mix van allerlei gerechten. Daarna het voedselpakket opgehaald van de organisatie Feed the hungry East Africa.
Uiteraard onderweg weer volop genoten van het Afrikaanse leven van ondernemingkjes, handeltjes, markten, kortom het leven op straat, heerlijk!!
Straks nog even alle foto's selecteren en vanmiddag nog een lesje meedoen met het maken van sieraden.
Langzaam zijn we afscheid aan het nemen, heftig maar met een goed gevoel.

Inmiddels zijn we gearriveerd in Kampala, het afscheid was zwaar, maar het is goed zo. We moeten niet vergeten dat ons project geslaagd is mede door het vertrouwen over en weer van Godwin en ons. Godwin was altijd gemotiveerd, in voor nieuwe stappen en durven kijken naar de toekomst.
Missie geslaagd!!

Yolanda:

Kippenvel van je verhaal. Missiegeslaagd in hoofdletters!!!. Xxx

• 19 Oktober 2018 - 09:23

Perry:

Dankjewel voor jullie verslag! Wat fijn dat alles zo goed kan worden afgesloten, ook letterlijk!
    Geniet nog van de safari!
    Groetjes, Perry.

• 19 Oktober 2018 - 09:26

Vivian:

Wauw! Wat gaaf om te lezen hoe goed alles loopt! Ik duim dat die kever geen vissen eet en als dat wel zo is, de kever snel uit de vijver gehaald kan worden!

Geniet nog van de laatste dagen!

Lieve groetjes, Vivian

• 19 Oktober 2018 - 10:07

Willem:

Een goed draaiend project met gemotiveerde mensen en goede toekomstplannen! Jullie zullen wel apetrots zijn en dat is volledig terecht!
    Alweer een diepe buiging...!
    Liefs.

• 19 Oktober 2018 - 13:04

Patty:

Geweldig wat jullie voor elkaar hebben gekregen!

• 19 Oktober 2018 - 15:09

Mieke :

Dames,
    het goed en mooi verslag met plezier gelezen,jullie kunnen trots zijn op wat met heel veel inzet is bereikt.
    Ga nu genieten van een heerlijke vakantie,hebben jullie echt zeer verdiend.
    Groeten.

• 19 Oktober 2018 - 16:04

Kristel:

Wauw jullie hebben al heel veel moois bereikt! Met de laatste investeringen gaat dat een mooie afsluiting worden!

Trots op jullie!

• 20 Oktober 2018 - 14:36

Karin:

Jullie zijn TOPPERS!!!!

• 20 Oktober 2018 - 18:50

Maya Thielen:

Wat 'n mooi verslag,dat moet inderdaad 'n goed gevoel zijn om het zo af te sluiten. Wat 'n werk hebben jullie daar verricht.
    Veel respect en petje af voor jullie.